ایده بازوبندی که بتواند درد را در "متاورس" (metaverse) تقلید کند، ممکن است تعجبآور باشد اما به لطف یک استارتاپ ژاپنی، این موضوع به واقعیت تبدیل شده است.
به گزارش دیلی میل، این استارتاپ موسوم به "H2L" که در توکیو واقع شده و تحت حمایت شرکت "سونی" (Sony) قرار دارد، بازوبندی ساخته است که از تحریک الکتریکی برای ایجاد درد فیزیکی استفاده میکند.
"امی تاماکی" (Emi Tamaki)، مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران H2L گفت: احساس درد، ما را قادر میسازد تا با افزایش احساس حضور داشتن و غوطهور شدن، دنیای متاورس را به یک جهان واقعی تبدیل کنیم.
متاورس، مجموعه ای از فضاهای مجازی است که در آن میتوانید بازی کنید، کار کنید و با افراد دیگری که مانند شما در فضای مجازی هستند، به برقراری ارتباط بپردازید.
در آینده، متاورس با هدستهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و عینکهای هوشمند، قابل دسترسی خواهد بود و میتوان از آن برای کار، آموزش، بازی و حتی رویدادهای حوزه موسیقی استفاده کرد.
بازوبند H2L موسوم به "آنلیمیتد هند" (UnlimitedHand)، دارای حسگرهای حرکتی است که حرکات و موقعیت دست کاربر را تشخیص میدهند و به آواتار او در فضای متاورس امکان میدهند تا حرکات کاربر را به دقت کپی کند. همچنین، این بازوبند از تحریک الکتریکی برای دستکاری عضلات بازو و تقلید احساسات استفاده میکند.
استارتاپ H2L درباره پروژه خود توضیح داد: با ادغام این فناوری در بازی ما، تأثیراتی مانند برخوردهای بدنی و آسیبدیدگی در بازیها را میتوان شخصاً احساس کرد.
این استارتاپ معتقد است که بازوبند مذکور را میتوان برای بازیهای واقعیت مجازی مورد استفاده قرار داد و به کاربران کمک کرد تا برخورد نوک پرنده با پوست خود یا وزش باد روی بازوی خود را احساس کنند.
همچنین، کاربران میتوانند از بازوبند برای احساس کردن رویدادهای جهان مجازی در زندگی واقعی استفاده کنند. به عنوان نمونه، کاربران میتوانند تجربه فعالیتهای مورد علاقه دوران کودکی خود مانند پرتاب توپ با والدین را دوباره به طور مجازی زنده کنند.
این استارتاپ اضافه کرد: احتمالات دیگر عبارتند از احساس لمس کردن آلات موسیقی همراه با موسیقی در حال پخش یا لمس کردن اشیای مجازی در بازی واقعیت مجازی.
H2L تنها شرکتی نیست که روی چنین دستگاهی کار میکند. در ماه نوامبر، شرکت "متا" (Meta) که پیشتر با نام "فیس بوک" (Facebook) شناخته میشد، نمونه اولیه از یک دستکش لمسی را معرفی کرد که امکان احساس کردن اشیا در واقعیت مجازی را فراهم میکند. این دستکش با مجموعهای از محفظههای کوچک هوا در امتداد کف دست و انگشتان پوشانده شده است که برای ایجاد حس لامسه، باد میکنند.
تجاریسازی یک دستکش لمسی، بخشی از جاهطلبی متا برای تبدیل شدن به یک متاورس است؛ یعنی یک فضای مجازی جمعی با آواتارهای افراد واقعی.
کار کردن روی توسعه این دستکش هنوز ادامه دارد. دستکش متا پس از تنظیم دقیق و عرضه شدن به بازار، به مصرفکنندگان امکان میدهد تا تفاوت بین نگه داشتن اشیای گوناگون مانند خودکار یا توپ پلاستیکی را در متاورس تشخیص دهند.
یکی از سخنگویان متا به گفت که این دستکش در حال حاضر فقط یک نمونه اولیه تحقیقاتی است و تاریخ عرضه آن مشخص نیست.