کد خبر: ۷۶۱۸۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱

جزئیات نشست سران ناتو

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان ناتو در نشست سران این ائتلاف نظامی از احتمال توسل روسیه به جنگ‌افزار شیمیایی اظهار نگرانی کرد.
جزئیات نشست سران ناتو
آفتاب‌‌نیوز :

استولتنبرگ گفت: "ممکن است روسیه با اتهام‌زنی به آمریکا و متحدانش درباره حمله شیمیایی یا میکروبی، در عمل بخواهد برای چنین حمله‌ای زمینه‌چینی کند. "

او این سخنان را در نشست رهبران ناتو بیان کرد. کمک‌های بیشتر به اوکراین و اعزام نیرو به اروپای شرقی در این نشست مطرح شده و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای شرکت در آن به بروکسل سفر کرده است.

علاوه بر نشست رهبران ناتو، رهبران گروه ۷ و همچنین اتحادیه اروپا نشست‌های دیگری در بروکسل دارند که بایدن در آن‌ها نیز حضور خواهد داشت.

به گزارش بی بی سی، این نخستین باری است که یک رئیس‌جمهور آمریکا در نشست رهبران اتحادیه اروپا حاضر می‌شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم در هر سه نشست به طور ویدئویی حضور می‌یابد.

زلنسکی در تماس ویدئویی با نشست سران ناتو خواهان "حمایت نامحدود نظامی" ناتو شد و روسیه را به استفاده از بمب فسفری متهم کرد. رویترز به نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشته زلسنکی درخواست منطقه پرواز ممنوع یا عضویت در ناتو را در سخنان امروزش مطرح نکرد.

در مقابل کاخ کرملین رهبران غربی و اعضای ناتو را متهم کرده است که شناختی "هیستریک و ناکافی" از وضعیت اوکراین دارند.

بسیاری از اعضای ناتو آماده ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین هستند. البته برخی از اعضا در این باره ملاحظاتی دارند. بریتانیا می‌گوید می‌خواهد از نشست ناتو و گروه ۷ برای "افزایش چشمگیر" کمک‌های نظامی و دفاعی به اوکراین استفاده کند.

در عین حال پیمان ناتو تاکید کرده که وارد رویارویی نظامی مستقیم با روسیه نخواهد شد و از جمله درخواست‌های رئیس‌جمهور اوکراین برای برقراری منطقه پرواز ممنوع عمدتا نادیده گرفته شده است.

واکنش ناتو در صورت تشدید قابل ملاحظه درگیری توسط روسیه مشخص نیست، همچنین مشخص نیست در برابر اقداماتی، چون حمله روسیه به کاروان کمک‌های نظامی غربی یا استفاده‌اش از جنگ‌افزار شیمیایی یا حتی هسته‌ای ناتو چه عکس‌العملی خواهد داشت.

آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان، در نشست سران ناتو گفت پایان دادن به جنگ و عقب‌نشینی نظامیان روسیه از خاک اوکراین باید با "ابزار تا حد ممکن صلح‌آمیز، اما موثر و قاطعانه" انجام گیرد.

لهستان میزبان بیشترین شمار پناهجویان اوکراینی است.

انتظار می‌رود که در سه نشست ناتو، گروه۷ و اتحادیه اروپا، علاوه بر ابراز همبستگی نمادین و همچنین کمک‌های مالی، نظامی و بشردوستانه به اوکراین، رهبران اروپایی درباره چگونگی کاهش وابستگی به منابع نفت و گاز روسیه نیز گفتگو کنند.

روز پنجشنبه همزمان با آغاز نشست ناتو شاخص‌ها در بازار‌های اروپایی رشد کرده، که بخشی از آن ناشی از رشد در بخش صنایع دفاعی بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین