کد خبر: ۷۶۲۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

تصاویر| نوروز در قلعه تاریخی چالشتر

خانه ستوده مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شهرکرد، چالشتر واقع شده است. بنای اندرونی این قلعه تنها قسمت بازمانده از این قلعه تاریخی می‌باشد.
تصاویر| نوروز در قلعه تاریخی چالشتر
آفتاب‌‌نیوز :

چالشتر، یکی از قدیمی ترین نقاط استان چهارمحال و بختیاری است که بناهای تاریخی دوره معاصر در آن اکنون به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود. علاوه بر بناهای تاریخی در این منطقه، قالی چالشتر بافت که رنگ و نقشه‌ای بومی است اکنون به عنوان یک نشانه فرهنگی و تاریخی به حساب می‌آید. از دیگر صنایع مشهور این شهر قفل سازی آن می‌باشد.

بنای اندرونی قلعه‌ی چالشتر که تنها قسمت بازمانده از این قلعه تاریخی و محل زندگی محمد حسن خان ستوده چالشتری بود، توسط ایشان به میراث فرهنگی واگذار شد.

از تاریخ حک شده بر روی سر ستون‌های قلعه استنباط می‌شود که بنا تقریباً در تاریخ ۱۲۸۴ ه. ش به اتمام رسیده است. این قلعه شامل قسمت‌های سر درب، هشتی، اندرونی، بیرونی، حمام واصطبل و دیگر قسمتها می‌باشد. این بنا در دو قسمت ساخته شده که وسعت ان تقریباً ۱۲۰۰۰ متر مربع می‌باشد که به شکل و هنر ایرانی در دوران قاجاری ساخته شده است. بنای شمالی تا دهه هفتاد ه‌.ش مورد استفاده قرار می‌گرفته درصورتی که بنای جنوبی حدوداً نود درصد تخریب شده بود که با همت مهندسان و مرمت گران این بنا برپا شده است.

علی اکبر دهخدا در هنگام جنگ جهانی اول که به استان چهارمحال گریخته بود. از کتابخانه چالشتر استفاده کرد و تألیف امثال و حکم و لغتنامه خود را با استفاده از منابع موجود در قلعه چالشتر آغاز نمود.

این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۰۱ و همچنین در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹ با شماره ثبت ثبت ۲۹۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از مکان‌های دیدنی استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین