کد خبر: ۷۶۴۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱

خواص تخم کتان برای لاغری و پوست

یک کارشناس ارشد گیاهان دارویی گفت: نزدیک به ۶۰۰۰ سال است که تخم کتان به‌عنوان یک ماده‌ غذایی در جهان مصرف می‌شود و خواص اعجاب‌انگیزی دارد.
خواص تخم کتان برای لاغری و پوست
آفتاب‌‌نیوز :

مینو طالبی اظهار کرد: کمک به هضم غذا، روشن شدن پوست، پایین آوردن کلسترول خون، کاهش میل به مصرف قند، تنظیم هورمون‌ها، مبارزه با سرطان و کاهش وزن تنها تعدادی از خواص تخم کتان هستند.

وی ادامه داد: تخم کتان یا بذر کتان دانه‌ای ریز است و در رنگ‌های قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد و طلایی یافت می‌شود، تخم کتان غنی‌ترین منبع گیاهی دسته‌ای از اسیدهای چرب امگا ۳ است که با نام آلفا لینولنیک اسید شناخته می‌شوند.

طالبی با اشاره به این‌که تخم کتان یکی‌از منابع غنی از فیبر است و کربوهیدرات پایینی دارد، عنوان کرد: یکی‌از مهم‌ترین خواص تخم کتان دارا بودن مقدار بالای لیزاب است که نوعی فیبر با حالت ژله‌ای و محلول در آب است و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است چراکه لیزاب مانع تخلیه‌ سریع مواد غذایی از معده به روده‌ باریک می‌شود و به این ترتیب جذب مواد مغذی در معده افزایش می‌یابد.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی ادامه داد: تخم کتان سرشار از فیبر محلول و نامحلول است و باعث سم‌زدایی روده بزرگ، کاهش چربی و کاهش میل به خوردن قندها می‌شود.

وی با اشاره به این‌که اگر به‌دنبال داشتن ناخن‌هایی زیباتر و پوست و مویی سالم‌تر هستید، روزانه دو قاشق غذاخوری تخم کتان یا یک قاشق غذاخوری روغن کتان را در برنامه‌ غذایی خود قرار دهید، عنوان کرد: آلفا لینولنیک اسید موجود در تخم کتان با فراهم کردن چربی‌های ضروری در کنار ویتامین‌های گروه B باعث کاهش خشکی پوست و مو و پوسته‌پوسته شدن آنها می‌شود، همچنین مصرف تخم کتان می‌تواند در کاهش علائم آکنه و بهبود اگزما و روزاسه مفید باشد.

طالبی با اشاره به این‌که یکی از خواص تخم کتان احتمالاً جلوگیری از چاقی و کمک به کاهش وزن است، ادامه داد: چون کتان سرشار از چربی‌های سالم و فیبر است، پس می‌تواند فرد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد و این امر باعث کاهش کالری دریافتی فرد می‌شود و با توجه به این خواص می‌توانید برای کاهش وزن روزانه دو قاشق غذاخوری پودر تخم کتان را به سوپ، سالاد یا هر غذایی که مصرف می‌کنید، اضافه کنید.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی عنوان کرد: طبق یافته‌های محققان افزودن تخم کتان به رژیم غذایی می‌تواند در کاهش سطح کلسترول خون مؤثر باشد و فیبر محلول تخم کتان می‌تواند چربی و کلسترول را در دستگاه گوارش به دام بیندازد و مانع از جذب آن‌ها شود.

وی ادامه داد: تخم کتان می‌تواند جایگزین طبیعی برای غلاتی باشد که حاوی گلوتن هستند، بنابراین تخم کتان برای کسانی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند یا به گلوتن حساسیت دارند، ‌ گزینه‌ بسیار مناسبی است، همچنین تخم کتان با دارا بودن مقدار بالایی امگا۳ جایگزین مناسبی برای کسانی است که به غذاهای دریایی حساسیت دارند.

طالبی با بیان این‌که شاید بیشتر فواید تخم کتان ناشی از تأثیری باشد که بر روی دستگاه گوارش دارد، تصریح کرد: آلفا لینولنیک اسید به حفظ سلامتی دیواره‌ روده کمک می‌کند، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف تخم کتان برای کسانی که از بیماری کرون یا سایر بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند، سودمند است.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی عنوان کرد: تأثیر تخم کتان در مبارزه با سرطان سینه، پروستات، روده بزرگ و تخمدان، بارها به اثبات رسیده و براساس مطالعات انجام شده مصرف آن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش بدهد.

وی افزود: مصرف جوانه‌ کتان نیز راه فوق‌العاده‌ای برای بهره‌مندی حداکثری از خواص آن است، خیساندن تخم کتان و جوانه‌ زدن آن باعث نابودی اسید فیتیک موجود در تخم کتان می‌شود و جذب مواد معدنی موجود در آن را افزایش می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین