معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر روند نوسازی این ناوگان گفت: قیمت متوسط اسقاط خودرو به ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت و این فرصت خوبی است که تاکسیرانان برای نوسازی اقدام کنند.
سیدعلی محتشمیپور روز دوشنبه در این باره به ایرنا گفت: تا پیش از دی ماه سال گذشته قیمت اسقاط خودرو ۲۰ میلیون تومان بود و تاکسیرنان همواره تقاضا داشتند که این قیمت افزایش یابد در مرحله اول این قیمت به ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و اکنون به ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت.
وی اظهار کرد: با توجه به فرسودگی ۵۰ درصدی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران این افزایش قیمت فرصت خوبی برای تاکسیرانان است که برای نوسازی تاکسی های خود اقدام کنند.
معاون فنی سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به برخی مشکلات تاکسیرانان با بیان اینکه طبق ضوابط، مراکز اسقاط باید ارزش اسقاطی را به مالک تاکسی فرسوده پرداخت کند، گفت: در سنوات گذشته رانندگان تاکسیهای فرسوده این مطالبه و ایراد را داشتند که ارزش اسقاط پرداختی متناسب با قیمت خودرو در بازار عمومی نیست و اعلام میکردند که اگر خودروی فرسودهشان پلاک عمومی داشت به مبلغ بیشتری از آنها خریداری میشد و همیشه این مقایسه قیمت خرید و فروش خودروی فرسوده در کشور با قیمت اسقاط تاکسی وجود داشت و مورد انتقاد رانندگان تاکسی بود.
به گفته وی، رانندگان تاکسی اعلام میکردند که وقتی به مراکز اسقاط مراجعه میکنند و خودروی فرسوده خود را تحویل میدهند به بهانه کسری قطعات خودرو معمولا چند میلیون تومان بابت کسورات از اسقاط خودرو کم میکردند که این کسورات منطقی نبود و همچنین مطالبه سوم مالکین تاکسیهای فرسوده این بود که آنها عنوان میکردند که اساسا مالک خودروی فرسوده است و خودشان باید تعیین کنند که خودروی فرسودهشان را به کدام مرکز بفروشند و درخواست داشتند که اختیار انتخاب مرکز اسقاط در ید اختیار خودشان باشد.
محتشمی پور با بیان اینکه از دو سال گذشته پیگیریهایی در این خصوص با نهادها و سازمانهای مربوطه از جمله ستاد سوخت انجام میشد و از آنها میخواستیم که مطابق تکالیف از رده خارج کردن، ارزش گذاری قیمت خودروی فرسوده که برعهده ستاد است اصلاح شده و براساس نوع هر خودرو ارزش گذاری انجام شود، خاطرنشان کرد: اگر این ارزش گذاری مشخص میشد، دیگر فرقی نداشت که تاکسی فرسوده در چه مرکزی اسقاطی میشود، بلکه از آنجایی که تفاوتی بین مراکز وجود نداشت چرا که قیمت ثابت بود بسیاری از مشکلات حل میشد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در دو سال گذشته هیچ جواب درستی برای این درخواست نشنیدیم و از آنجایی که ما نیز تحت فشار مالکین تاکسیهای فرسوده بودیم نهایتا از دی ماه سال گذشته که به یکباره شاهد افزایش ۱۸ میلیونی قیمت تاکسی بودیم با نمایندگان جامعه تاکسی و مراکز اسقاط جلسه گذاشتیم.
به گفته معاون سازمان تاکسیرانی شهر تهران، قرار است هر دو ماه یکبار فراخوانی به مراکز اسقاط فعال و معتبر داده شود و در قالب فرمت مشخص هر مرکزی که مایل است، قیمت اسقاط و قیمت کسورات ناشی از نواقص احتمالی را اعلام کند و در این میان مراکز اسقاط نیز تعهد میدهد که قیمتها تغییر نکند و از سویی دیگر زمانی که مشخص شود مرکز اسقاط ارزش واقعی لاشه خودرو را پرداخت نمیکند بلافاصله با مرکز اسقاط همکاریمان را قطع میکنیم و تمام این ملاحظات در قالب یک فراخوان اعلام شده است.
امکان مجدد خرید تاکسی نقدی به تعداد محدود در تهران
وی همچنین از فراهم آمدن مجدد امکان ثبت نام نقدی تاکسیهای تولیدی، با قیمت قبلی (صرفا با افزایش تعرفه بیمه) و به تعداد محدود در ابتدای سال ۱۴۰۱ خبر داد.
محتشمی پور در این باره گفت: پیش از این، فرآیند ثبت نام نقدی نوسازی تاکسی فرسوده برای مدتی متوقف شده بود که متعاقب هماهنگیهای صورت گرفته با شرکت ایران خودرو، این امکان مجددا برای تعداد محدودی خودروی تاکسی فراهم آمده است.
وی اظهار کرد: متقاضیان می توانند با مراجعه، تکمیل فرم، مشخص کردن خودروی درخواستی و ثبت نام نسبت به استفاده از این امکان اقدام کنند؛ بدیهی است با توجه به تعداد محدود خودروهای در نظر گرفته شده به منظور ارائه به صورت نقدی، اولویت با کسانی است که زودتر برای ثبت نام اقدام کرده اند.
بیش از ۷۰ هزار تاکسی در سطح پایتخت فعال است که سازمان تاکسیرانی تهران یکی از بزرگترین ناوگان حمل و نقل عمومی در خاورمیانه و جهان محسوب می شود. در حال حاضر نیمی از این ناوگان فرسوده است و نیازمند نوسازی فوری است.