کد خبر: ۷۶۵۱۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
آمادگی مجلس برای حل مشکلات محیط زیستی

فراکسیون محیط زیست: بودجه مقابله با ریزگردها حذف نشده

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که بودجه مقابله با ریزگردها در سال جاری حذف نشده است، گفت: نه تنها در بودجه سال جاری موضوع مالچ‌پاشی و بیابان‌زدایی آمده که مصوب شده ۱۰۰ درصد مازاد درآمدهای سازمان مراتع و جنگل‌ها به این سازمان باید برگردد این به معنای فعالیت بیشتر برای بیابان‌زدایی است.
فراکسیون محیط زیست: بودجه مقابله با ریزگردها حذف نشده
آفتاب‌‌نیوز :

معصومه پاشایی بهرام با اشاره به ورود ریزگردها و گرد و غبار به کشور گفت: در کل دنیا تغییرات اقلیمی آب و هوا باعث شده که کشورها آب سرریز شده در کوه‌ها و موجود در چشمه‌ها را در سرزمین خود ذخیره کرده و اجازه ورود آن را به کشورهای همسایه ندهند. در این بین برخی از کشورها به خصوص کشورهای گرم و خشک کانون ریزگردها شده و ریزگردها از آن کشورها به همسایگانشان منتقل می‌شود، چون آنها بیش از این پایاب رودخانه‌ها بوده و خاک بسیار سست و نرم دارند و ریزگردهای بسیار ریز با نسیمی بلند شده و با طی کردن کیلومترها مسیر به کشورهای دیگر می‌روند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی باید یکسری مشکلات ریزگردها را در مجامع بین‌المللی حل کرد. در داخل کشور هم انجام اقداماتی لازم است که هزینه‌های خوبی برای بیابان‌زدایی شده است. طی این سال‌ها درختچه‌های مقاومی در بیابان‌ها کاشته شده که شوره زیست شده‌اند یعنی می‌توانند در خاک شور هم زندگی کنند همچنین مالچ‌پاشی‌هایی صورت گرفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات را موضوع حمل و نقل در مالچ‌پاشی دانست و گفت: با وجود این‌که بودجه خوبی در سال جاری برای مالچ‌پاشی در نظر گرفته شده است اما به دلیل مخالفت دولت موضوع اختصاص بودجه‌ای برای حمل و نقل مالچ‌ در بودجه نیامد که با این کار سازمان جنگل‌ها و مراتع می‌توانست راحت‌تر پیمانکار پیدا کند. موضوع حمل و نقل مشکلاتی را دارد چون پیمانکارانی که مالچ‌پاشی را برعهده دارند، پیمانکاران ضعیفی بوده و آنقدر قدرت برای هزینه ندارند چون اساسا مالچ‌پاشی برای آنها صرفه ندارد.

وی ادامه داد: باید فکری در بحث حمل و نقل مالچ‌پاشی کرد که چطور حمل و نقل صورت گیرد و به پیمانکاران کمک شود اگر این اتفاق بیفتد می‌توان به ۱۰۰ درصد اهداف در بحث بیابان‌زدایی برسیم و در صورت حل نشدن مشکل حمل و نقل ۵۰ تا ۷۰ درصد اهداف محقق می‌شود.

پاشایی با تاکید بر این‌که باید در بحث جنگل‌های بیابانی کار کرد، توضیح داد: شرکت‌های دانش بنیانی وجود دارند که در موضوع محیط زیست خیلی فعال هستند باید از آنها حمایت ویژه شود، مجلس شورای اسلامی هم آمادگی برگزاری نشست‌هایی با آنها دارد تا بتوان این مشکلات را حل کرد.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ما در یک محیط خشک زندگی می‌کنیم، گفت: دو سوم وسعت کشور ما خشک است پس باید بیش از هرچیزی به موضوع صرفه‌جویی در مصرف آب پرداخت. آب را به عنوان کالای گرانبها قدر دانست و بعضی رفتارها را اصلاح کرد، بدانیم آب برای کشور ما بسیار با ارزش است با ذخیره بیشتر آب کمتر بیابان به وجود می‌آید و به تبع آن هزینه‌ها در بخش بیابان‌زدایی کمتر می‌شود.

وی در جمع‌بندی درباره بودجه مربوط به ریزگردها در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: در بودجه امسال موضوع مقابله با ریزگردها حذف نشده است، مالچ‌پاشی و بیابان‌زدایی هم دیده شده و حتی تصویب شده که ۱۰۰ درصد مازاد درآمدهای سازمان مراتع و جنگل‌ها به خودشان برگردد. این بدان معناست که این سازمان می‌تواند بیشتر خسارت‌ها را جبران کرده و یا در بحث بیابان‌زدایی فعال باشد ولی در مجموع باید این واقعیت را پذیرفت که در جهان بیابان‌زایی رو به افزایش است و تنها راه مقابله با آن صرفه‌جویی در مصرف آب و بها دادن به آب است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین