کد خبر: ۷۶۵۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

تحریم‌های تازه آمریکا علیه کره شمالی

براساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای، آمریکا از شورای امنیت خواسته تا تحریم‌های بیشتری را علیه کره‌شمالی بابت تجدید آزمایش‌های موشکی آن اعمال کند و ممنوعیت تنباکو و به نیم رساندن صادرات نفت و تحریم گروه هکری لازاروس بخشی از آن باشد.
تحریم‌های تازه آمریکا علیه کره شمالی
آفتاب‌‌نیوز :

ایالات متحده پیش‌نویس مذکور را به دست ۱۵ عضو شورای امنیت رسانده است. هنوز مشخص نیست این پیش‌نویس به رای گذاشته می‌شود یا زمان آن چه موقع خواهد بود. تصویب هر قطعنامه‌ای به ۹ رای مثبت، بدون وتو از جانب روسیه، چین، فرانسه، انگلیس یا آمریکا نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه و چین از هم‌اکنون مخالفتشان را با تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ از بابت شلیک موشک بالستیک قاره‌پیما در ماه گذشته که اولین مرتبه از سال ۲۰۱۷ بود، ابراز کرده‌اند.

«سونگ کیم» نماینده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی به تازگی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده درباره متن این پیش‌نویس با چین و روسیه رایزنی داشته اما "متاسفانه، نمی‌توانم این را بگویم که ما گفت‌وگوهای سازنده‌ای تا به حال با آنها داشته‌ایم."

این پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل که مدنظر آمریکاست، ممنوعیت پرتاب موشک‌های بالستیک را به موشک‌های کروز یا «هر سامانه پرتابی دیگر که قادر به حمل سلاح‌های هسته‌ای باشد» گسترش می‌دهد.

این امر صادرات نفت خام به کره‌شمالی را نصف می‌کند و به ۲ میلیون بشکه در سال و صادرات نفت پالایش‌شده را به ۲۵۰ هزار بشکه می‌رساند. همچنین این قطعنامه به دنبال ممنوعیت صادرات «سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات تقطیرشده» از سوی کره‌شمالی است.

کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به عنوان یک سیگاری قهار شناخته می‌شود و اغلب سیگار به دست در عکس‌های رسانه‌های دولتی کشورش دیده می‌شود و پیش‌نویس این قطعنامه صادرات تنباکو و تنباکوی فراوری‌شده به کره‌شمالی را ممنوع می‌کند.

این پیش‌نویس قطعنامه، دارایی‌های گروه هکری لازاروس را مسدود می‌کند؛ گروهی که به گفته ایالات متحده تحت کنترل "اداره کل شناسایی" کره‌شمالی است که جزو نهادهای اطلاعات پیونگ‌یانگ به شمار می‌رود. گروه لازاروس به هک بانک‌های بین‌المللی و حساب‌های مشتریان و حملات سایبری در سال ۲۰۱۴ به شرکت سونی پیکچرز اینترتینمنت متهم شده است.

در این رابطه «ژانگ جون» سفیر چین در سازمان ملل متحد گفت: فکر نمی‌کنیم افزایش تحریم‌ها به کاهش تنش‌ها کمکی کند، حتی ممکن است اوضاع وخیم‌تر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین