کد خبر: ۷۶۵۲۴۹
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳

آمریکا: به همکاری با روسیه در خصوص پرونده اتمی ایران ادامه می‌دهیم

 «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا امروز (پنجشنبه) تصریح کرد که به ارتباط با طرف روسی در مورد چندین پرونده مانند پرونده هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند.
آمریکا: به همکاری با روسیه در خصوص پرونده اتمی ایران ادامه می‌دهیم
آفتاب‌‌نیوز :

سالیوان در جریان سخنرانی در باشگاه اقتصادی واشنگتن که از شبکه تلویزیونی رویترز پخش می‌شد تصریح کرد که ارتباطات بین روسیه و ایالات متحده همچنان در خصوص طیفی از موضوعات از جمله عملیات ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و پرونده هسته‌ای ایران ادامه ادامه دارد، اما دیگر مثل قبل تجارت و همکاری با این کشور صورت نمی‌گیرد.

شبکه روسی «ریانووستی» گزارش کرد، سالیوان در خصوص ادامه همکاری با روسیه گفت: «یکی از مواردی که ما با روسیه همکاری می‌کنیم، برنامه هسته‌ای ایران است. وضعیت به گونه‌ای نیست که دیپلمات‌های آمریکایی اصلًا با دیپلمات‌های روسی تماس نداشته باشند. با این حال، ما در هیچ زمینه‌ای طبق روال معمول همکاری نمی‌کنیم».

وی در ادامه افزود: «ایالات متحده و روسیه همچنان در مورد مسائل مربوط به کار ISS در تماس هستند. ما این کار را حتی در دوران جنگ سرد انجام دادیم».

مشاور امنیت ملی آمریکا بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و از زیر تعهدات ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی شانه خالی کرد و گفت که واشنگتن به دنبال امضای توافقی نیست که خطر برنامه هسته‌ای ایران را کاهش ندهد.

وی در این خصوص گفت: «رئیس‌جمهور (جو) بایدن، توافقی را که خطر برنامه هسته‌ای ایران را کاهش ندهد، امضا نخواهد کرد».

سالیوان در عین حال برای رسیدن توافق نهایی در وین ابراز امیدواری کرد و گفت: «برای رسیدن به نقطه‌ای که تهران و واشنگتن بتوانند به توافق هسته‌ای بازگردند، پیشرفت قابل قبولی داشته‌ایم».

پیش از این، «جالینا پورتر»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری شامگاه بار دیگر تصریح کرد که در مذاکرات وین توافق با ایران «نه قطعی و نه نزدیک» است.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه هفته جاری در خصوص روند مذاکرات وین نیز گفت: «نمی‌شود درباره نتیجه آنچه در جریان است با سرعت قضاوت کرد. ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد که اراده قطعی برای بازگشتش به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دارد.»

او تاکید کرد که دولت قبلی آمریکا سد‌ها و مجاری را تعبیه کرده که منافع اقتصادی مردم ایران از برجام به حداقل برسد. به گفته وی، هنوز نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم. چون آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین