کد خبر: ۷۶۵۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵

پیگیری مطالبات رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح

دبیر اجرایی دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت گفت: در دوره گذشته رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح، در مراسم اختتامیه طی یک سخنرانی به همه ابعاد پژوهش و تحقیق در حوزه دفاع مقدس و مقاومت اشاره و مطالبی بیان کردند. ما تصمیم گرفتیم به خاطر اصولی و علمی بودن آن مباحث آن‌ها را تا زمان برگزاری مراسم پیگیری کنیم.
پیگیری مطالبات رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح
آفتاب‌‌نیوز :

حسن علایی فعال، دبیر اجرایی دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت (جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی) با اشاره به ارزیابی کتاب‌ها و رساله‌های دکتری سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در این دوره، توضیح داد: در این دوره آثار برتر پژوهشی و رساله های دکتری در حوزه‌های نظامی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، تاریخی و بین‌الملل بررسی و مورد داوری قرار خواهند گرفت.

وی به اقدامات جدیدی که در این دوره در دست اجرا است اشاره کد و گفت: در دوره گذشته رییس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر باقری، در مراسم اختتامیه صحبت بسیار مفصل و علمی در باب پژوهش و تحقیق انجام دادند که خیلی مورد توجه قرار گرفت. ایشان در آن سخنرانی به همه ابعاد پژوهش و تحقیق در حوزه دفاع مقدس و مقاومت اشاره و مطالبی بیان کردند که ما تصمیم گرفتیم به خاطر اصولی و علمی بودن آن مباحث آن ها را تا زمان برگزاری مراسم که ۲۵ آذر سال ۱۴۰۱ خواهد بود پیگیری کنیم.

علایی فعال افزود: بیانات سرلشکر باقری حول سه محور اساسی بود؛ ۱- ضرورت پژوهش درباره دفاع مقدس و مقاومت، ۲- ویژگی های پژوهش در عرصه مقاومت و دفاع مقدس و ۳- مطالباتی که ایشان به عنوان رییس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کردند.

وی با شاره به اینکه سرلشکر باقری در این مراسم ذیل این سه محور، مطالبی را مطرح کردند، در ادامه به بیان این مطالب پرداخت و گفت: ایشان در بحث ضرورت پژوهش درباره دفاع مقدس و مقاومت به شش مورد اساسی اشاره کردند: خطر تحریف و انحراف، سؤالات اساسی در سطح راهبردی، سؤالات اساسی در سطح عملیاتی، تأثیرات دفاع مقدس در نحوه مدیریت کشور، موضوعات دفاع مقدس و مقاومت باید متکی به پژوهش های اصیل، علمی و قابل اتکاء باشد. در واقع این شش مورد ضرورت پژوهش را مشخص می کند. نکته بعدی که ایشان فرمودند این بود که ما اجرایی کردن بیانیه گام دوم انقلاب منوط به پژوهش های دفاع مقدس و مقاومت است.

دبیر اجرایی دومین دوره دوسالانه جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به چهار ویژگی پژوهش های دفاع مقدس از نظر سرلشکر باقری اظهار کرد: ابتدا باید پژوهش های دفاع مقدسی از منطق علمی و استدلال صحیح تبعیت کنند. از طرفی ضرورت جامع نگری در پژوهش های دفاع مقدس لازم است. مستند بودن پژوهش ها به اسناد و سوابق متقن و تحلیل زمان، منابع و پشتیبانی انسانی و مادی در پژوهش ها باید مورد دقا واقع شود.

علایی فعالتاکید کرد: سرلشکر باقری در محور سوم سخنرانی شان مطالباتی را به عنوان رییس ستاد کل نیروهای مسلح مطرح کردند که ما بنا داریم در خلال این مراسم این مطالبات را پیگیری کنیم. ایشان یازده مورد مطالبه مطرح کردند که عبارتند از: نیاز به یک نقشه جامع علمی درباره دفاع مقدس و مقاومت، تدوین درختواره پژوهشی توسط بنیاد حفظ آثار و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس،ضرورت ساماندهی دسترسی به منابع خارجی؛ایجاد بانک جامع اسنادی برای پژوهشگرها، تدوین روش های پژوهش دفاع مقدس، تربیت پژوهشگران نخبه و جوان، تلاش برای تولید نظریه درباره موضوعات دفاع مقدس و مقاومت، ضرورت سازماندهی و قطب بندی موضوعات دفاع مقدس و مقاومت؛،ضروت انتشار نتایج پژوهش ها، و اقدام برای ترجمه آنها؛ تشویق و قدردانی از پژوهشگران.

علایی فعال خاطرنشان کرد: ما برای اینکه این مباحث و سایر مباحث را با دقت هرچه‌تمام‌تر دنبال کنیم بنا داریم تا کارگروه‌های تخصصی راه‌اندازی کنیم و پنل‌های فکری با حضور کارشناس‌ها و صاحب‌نظران فراهم آوریم تا بتوانند روی این محورها کار کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین