کد خبر: ۷۶۵۶۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
روسیه برای تسلیم شدن نیرو‌های اوکراینی در ماریوپل اولتیماتوم تعیین کرد

جنگ اوکراین| اوکراین: ماریوپل سقوط نکرده

جنگ در اوکراین در حالی وارد پنجاه و سومین روز خود شده است که نیرو‌های روسیه تلاش دارند شهر بندری ماریوپل را پس از هفته‌ها محاصره به تصرف خود درآورند.
جنگ اوکراین| اوکراین: ماریوپل سقوط نکرده
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان ملل می‌گوید شمار آوارگان جنگ از ۴.۸ میلیون نفر فراتر رفته است و هزاران تن جان خود را از دست داده‌اند، در شرایطی که تخلیه شهر‌ها از غیرنظامیان با کندی صورت می‌گیرد.

همزمان اتحادیه اروپا بسته تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه آماده کرده است و کشور‌های غربی کمک تسلیحاتی خود را به اوکراین شدت بخشیده‌اند.

تازه‌ترین تحولات جنگ اوکراین در تاریخ یکشنبه ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) را در ادامه می خوانید:

بمباران شدید شهر خارکیف در شمال اوکراین

اولگ سینگوبوف، رئيس اداره منطقه‌ای خارکیف می‌گوید بخش مرکزی شهر و به ویژه بخش‌هایی از مناطق مسکونی این شهر توسط سیستم موشکی دشمن به صورت ممتد مورد حمله و گلوله‌باران قرار گرفته است.

آقای سینگوبوف می‌گوید در این حملات ۵ نفر کشته و ۲۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

ایگوی ترخوف، شهردار این شهر هم می‌گوید صبح روز یکشنبه مناطق مسکونی شهر مورد حمله قرار گرفته و بعد از ظهر مناطق مرکزی شهر بمباران شده است.

تمدید ۸ ساعته خروج کامیون‌های روسیه و بلاروس از مرزهای اتحادیه اروپا

دولت لهستان روز یکشنبه اعلام کرد به مدت ۸ ساعت زمان خروج کامیون‌های متعلق به بلاروس و روسیه از مرزهای اتحادیه اروپا را تمدید می‌کند. این تصمیم بعد از آن گرفته شد که کاروانی از کامیون‌ها پشت مرزهای منتظر اجاره عبور هستند و هنوز نتوانسته‌اند به دلیل ترافیک شدید از لهستان خارج شوند.

اتحادیه اروپا یک ممنوعیت کامل برای عبور و مرور کامیون‌های حمل و نقل باری متعلق به روسیه و بلاروس اعمال کرده که هدف آن ضربه زدن به اقتصاد این دو کشور و مقابله با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است.

تلویزیون روسیه: کارخانه متالوژی آزوف‌استال به کنترل نیروهای جمهوری خلق دونتسک درآمد

شبکه یک تلویزیون دولتی روسیه با پخش گزارشی ادعا کرد نیروهای شبه‌نظامی جمهوری خودخوانده خلق دونتسک کنترل کامل کارخانه متالوژی آزوف‌استال، یکی از آخرین سنگرهای مقاومت نیروهای اوکراینی در شهر ماریوپل را تصرف کرده اند. همزمان سخنگوی وزارت دفاع روسیه می‌گوید ۳۰۰ مزدور خارجی در محاصره کامل قرار دارند و تاکنون مقادیر گسترده‌ای تسلیحات غربی کشف شده است.

اوکراین و منابع دیگر این خبر را تائید نمی‌کنند و می‌گویند مقاومت در این شهر ادامه دارد.

اوکراین: ماریوپل سقوط نکرده است

دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، گفت نیروهای باقی‌مانده اوکراینی در بندر جنوبی ماریوپل در حال نبرد هستند و همچنان در برابر درخواست روسیه برای تسلیم شدن مقاومت می‌کنند.

پیشتر روسیه به نیروهای اوکراینی حاضر در ماریوپل اولتیماتوم داده بود که تا ظهر یکشنبه فرصت دارند خود را تسلیم کنند.

شمیهال با بیان اینکه سربازان اوکراینی هنوز چندین نقطه از ماریوپل را تحت کنترل دارند، گفت: «شهر هنوز سقوط نکرده است.»

نخست‌وزیر اوکراین که این هفته در نشست‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن شرکت خواهد کرد اضافه کرد که در این سفر به دنبال جلب کمک‌های مالی بیشتر برای اوکراین خواهد بود.

پاپ در مراسم عید پاک جنگ در اوکراین را «بی‌رحمانه و بی‌معنی» خواند

پاپ فرانسیس روز یکشنبه در سخنرانی خود به مناسبت عید پاک از رهبران جهان خواست تا تقاضای مردم برای صلح در اوکراین را بشنوند و تلویحا از روسیه به دلیل کشاندن اوکراین به به یک نزاع «بی‌رحمانه و بی‌معنی» انتقاد کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان که در میدان سنت پیتر واتیکان و در جمع حدود یکصد هزار پیرو سخنرانی سالیانه خود را ایراد می‌کرد، گفت: «مردم اوکراین با خشونت و ویرانی جنگی بی‌رحمانه و بی‌معنی که به آن کشیده شده‌اند، در حال آزمایش شدن هستند.»

وی با این حال در سخنرانی خود به صراحت به نام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اشاره نکرد.

پاپ همچنین در ادامه اظهارات خود به وضعیت آوارگان و کودکان یتیم حاصل از این جنگ اشاره کرد و گفت «نباید بگذاریم که به جنگ عادت کنیم و خو بگیریم وقتی مردم در حال رنج‌کشیدن هستند.»

فن در لاین: کشور‌های عضو اتحادیه اروپا سیستم‌های تسلیحاتی را «به سرعت» به اوکراین برسانند

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، از کشور‌های عضو اتحادیه خواسته است سیستم‌های تسلیحاتی را «به سرعت» در اختیار اوکراین قرار دهند.

خانم فن در لاین گفت: «این درخواست شامل همه کشور‌های عضو می‌شود. آن‌هایی که می‌توانند باید سریع عمل کنند، چرا که تنها از این طریق است که اوکراین می‌تواند در نبرد تدافعی شدید خود علیه روسیه دوام بیاورد.»

اظهارات رئیس کمیسیون اروپا در حالی بیان می‌شود که که چندین کشور اروپایی بر سر صادرات تسلیحات سنگین مانند تانک‌ها یا جت‌های جنگنده در حالت تردید به سر می‌برند، زیرا چنین اقدامی می‌تواند رسماً جنگ در اوکراین را به درگیری مستقیم بین روسیه و کشور‌های عضو ناتو تبدیل کند.

درخواست اوکراین از «گروه هفت» برای ۵۰ میلیارد دلار کمک مالی

اوله اوستنکو، مشاور اقتصادی رئیس جمهور اوکراین، روز یکشنبه گفت اوکراین از کشور‌های صنعتی عضو «گروه ۷» (G۷) درخواست ۵۰ میلیارد دلار کمک مالی کرده تا بتواند بخشی از کسری بودجه حاصل از جنگ اخیر را جبران کند.

زلنسکی: روسیه در ماریوپل «در تلاش برای نابودی همه» است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز یکشنبه گفت روسیه به عمد در تلاش است تا هر کسی را که در ماریوپل حضور دارد نابود کند و اوکراین برای اینکه بتواند شانسی برای نجات این شهر بندری در کناره دریای آزوف داشته باشد فورا به سلاح‌های سنگین بیشتری از سوی غرب نیاز دارد.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «یا شرکای ما تمام هواپیما‌ها و تسلیحات سنگین لازم را بدون اغراق به صورت فوری به اوکراین می‌دهند تا بتوانیم فشار اشغالگران بر ماریوپل را کاهش دهیم و محاصره را بشکنیم. یا این کار را از طریق مذاکره انجام می‌دهیم که در آن هم نقش شرکای ما باید تعیین‌کننده باشد.»

اظهارات آقای زلنسکی پس از آن بیان می‌شود که علیرغم اولتیماتوم روسیه به نیرو‌های اوکراینی در ماریوپل برای بر زمین گذاشتن سلاح‌ها تا ظهر امروز، این نیرو‌ها از تسلیم شدن امتناع کردند.

دیدار فرمانده نیروی دریایی روسیه با خدمه ناو غرق‌شده مسکووا

وزارت دفاع روسیه ویدیوئی را منتشر کرده است که ظاهراً ملاقات میان فرمانده نیروی دریایی ارتش این کشور و بازماندگان رزمناو مسکووا را نشان می‌دهد که هفته پیش در دریای سیاه غرق شد.

در این ویدئوی ۳۰ ثانیه‌ای حدود یکصد مرد با لباس ملوانی دیده می‌شوند که در مقابل دریاسالار نیکولای یومنوف و دیگر فرماندهان نظامی روسیه ایستاده‌اند.

انتشار این تصاویر در حالی است که بنابر گزارش‌ها مسکووا به هنگام غرق شدن بیش از پانصد خدمه داشته است و مشخص نیست مابقی چهارصد خدمه کجا هستند.

مقامات اوکراینی که ادعا کرده‌اند این کشتی را با دو موشک «نپتون» هدف قرار داده‌اند، گفته‌اند تلفات جانی این حادثه بالا بوده است. با این حال روسیه درباره تعداد قربانیان احتمالی این حادثه سکوت کرده و صرفا گفته است آتش‌سوزی در بخش مهمات این ناو باعث انفجار و غرق شدن این کشتی شده است.

بلغارستان بندر‌های خود در دریای سیاه را به روی کشتی‌های روسی بست

اداره دریانوردی بلغارستان روز یکشنبه اعلام کرد ورود کشتی‌های با پرچم روسیه را به بنادر خود در دریای سیاه ممنوع کرده است.

بنابر بیانیه منتشره، این تصمیم در چارچوب تحریم‌های گسترده اتحادیه اروپا علیه روسیه عملیاتی شده است.

اقدام اخیر بلغارستان تنها شامل کشتی‌های فعلی با پرچم روسیه نمی‌شود بلکه کلیه کشتی‌های روسی که پرچم خود را پس از حمله نظامی ماه فوریه به اوکراین به پرچم کشور دیگری تغییر داده‌اند نیز مشمول ممنوعیت‌های جدید می‌شوند و از ورود آن‌ها به بنادر دریایی و رودخانه‌ای بلغارستان جلوگیری خواهد شد.

اوکراین: ۷۰۰ سرباز و بیش از هزار غیرنظامی اوکراینی در اسارت روسیه هستند

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، روز شنبه در اظهاراتی تلویزیونی گفت در حال حاضر ۷۰۰ سرباز و بیش از هزار غیرنظامی اوکراینی که حدود نیمی از آن‌ها زنان هستند توسط روسیه به اسارت گرفته شده‌اند.

خانم ورشچوک گفت کی‌یف قصد دارد سربازان اسیر را مبادله کند چرا که اوکراین تقریباً همین تعداد سرباز روسی را در اختیار دارد، با این حال وی در خصوص غیرنظامیان گفت اوکراین خواستار آزادی «بدون هیچ قید و شرط» آن‌ها است.

در هفته‌های گذشته روسیه و اوکراین شماری از اسرای متقابل را مبادله کرده‌اند.

صدراعظم اتریش پس از سفر به روسیه: پوتین باور دارد که در حال پیروزی در جنگ است

کارل نهمر، صدراعظم اتریش، که از سفر به روسیه و ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور بازگشته است می‌گوید گفتگویی «صادقانه و سخت» با وی داشته است.

نهمر به شبکه ان‌بی‌سی گفت: «من فکر می‌کنم پوتین منطق جنگ خودش را دارد و اعتقادش این است که جنگ برای تضمین امنیت روسیه ضروری است در عین حال که به جامعه بین‌المللی هم اعتماد ندارد.»

صدراعظم اتریش تاثیر مقاومت اوکراینی‌ها و رکود قوای روسیه در تحقق اهداف جنگی بر تفکر پوتین را ناچیز خواند و گفت: «پوتین باور دارد که در حال پیروزی در جنگ است.»

روسیه: نیرو‌های اوکراینی اسلحه‌هایشان را در ماریوپل زمین بگذارند تا در امان بمانند

روسیه روز یکشنبه خطاب به نیرو‌های اوکراینی که در ماریوپل می‌جنگند اعلام کرد که تنها ساعاتی فرصت دارند تا برای نجات جان خود اسلحه‌ها را کنار گذاشته و تسلیم شوند.

وزارت دفاع روسیه مدعی است کنترل ماریوپل را، به جز محوطه صنعتی کارخانه فولاد آزوفستال، در اختیار گرفته است و نیرو‌های اوکراینی حاضر در این منطقه باید مقاومت را کنار بگذارند. روسیه می‌گوید با نیرو‌های اوکراینی در صورت تسلیم شدن مطابق کنوانسیون ژنو در امور اسرای جنگی رفتار خواهد شد.

این در شرایطی است که با گذشت تقریبا چهار ساعت از اولتیماتوم هنوز اثری از تسلیم نیرو‌های اوکراینی گزارش نشده است. روز گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به روسیه هشدار داده بود در صورت پاکسازی کامل نیرو‌های اوکراینی در بندر ماریوپل، مذاکرات صلح با مسکو را متوقف خواهد کرد.

شهر ماریوپل از اهداف اصلی ارتش روسیه در جنگ با اوکراین به شمار می‌رود. تصرف این بندر استراتژیک ارتباط اوکراین با دریای سیاه را عملا قطع می‌کند. ماریوپل بیش از یک ماه است که در محاصره کامل نیرو‌های روسیه قرار دارد.

در صورت تصرف ماریوپل به دست روسیه، این نخستین شهر بزرگی خواهد بود که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه به دست نیرو‌های این کشور افتاده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
1
3
اف به آن پیروزی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
1
4
شهید سلیمانی سه ماه قبل از شهادت به یکی از دوستان سابقش که در تلویزیون هم پخش شد فرموده بود که در تمام جهان خیانتکار تر از روس ها ندیدم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین