کد خبر: ۷۶۵۸۶۶
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰

افزایش ۹۵ درصدی هزینه ساخت مسکن در استان فارس

 در بهار ۱۴۰۰ میانگین هزینه بنای ساختمان در مناطق شهری فارس بیش از یک میلیارد و ۹۸۲ میلیون تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۵ درصد افزایش داشته است.
افزایش ۹۵ درصدی هزینه ساخت مسکن در استان فارس
آفتاب‌‌نیوز :

آمار فعالیت‌های ساختمانی همواره مورد توجه پژوهشگران، محققان آماری و برنامه‌ریزان اقتصادی است، زیرا قسمت قابل توجهی از تشکیل سرمایه ثابت در کشور به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی اختصاص دارد. از طرف دیگر فعالیت‌های ساختمانی تاثیر زیادی در میزان تولید و فعالیت بسیاری از صنایع وابسته به ساختمان دارد.

برخی کارشناسان معتقدند که بخش مسکن و ساختمان کشور با ۳۰۰ صنعت دیگر ارتباط نزدیک دارد و رونق بازار در این بخش به رشد و پویایی سایر صنایع وابسته مانند سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، تجهیزات عمومی، تجهیزات ایمنی، بهداشتی و نظافتی، دکوراسیون، صنایع چوبی و فلزی، شیرآلات و ... کمک می‌کند.

طبق آخرین آماری که بانک مرکزی ارائه کرده است در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری ایران به قیمت جاری حدود ۱۰۲ هزار و ۸۴۴ میلیارد تومان بوده است که نسبت به ۳ ماهه نخست سال ۹۹ حدود ۵۷ درصد افزایش یافته است.

از کل مبلغ سرمایه‌گذاری ساختمان‌های "مسکونی" با ۷۵.۳ درصد بیشترین سهم را داشته‌اند. بیشترین سرمایه‌گذاری نیز در استان تهران، آذربایجان غربی و خراسان رضوی انجام شده است.

سرمایه‌گذاری ۷ هزار و ۵۵۲ میلیارد تومانی بخش خصوصی در ساختمان‌سازی فارس

در استان فارس نیز مبلغ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید ۷ هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان (۷.۳ درصد میزان سرمایه‌گذاری کل کشور) بوده است که شامل ۶ هزار ۵۵۰ ساختمان شروع شده، یک هزار و ۷۸۸ ساختمان تکمیل شده و ۴ هزار و ۵۸۹ واحد مسکونی تکمیل شده است.

در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ بخش خصوصی ساخت ۴۵ هزار و ۸۲۰ دستگاه ساختمان را در مناطق شهری ایران با هزینه ۱۱۱ هزار و ۸۲۶ میلیارد تومان شروع کرده است. متوسط هزینه بنای ساختمان‌ها ۲ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان و میانگین هزینه یک مترمربع بنای این ساختمان‌ها ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده که به ترتیب ۴۴.۲ درصد و ۶۷.۹ درصد افزایش داشته است.

فارس در صدر جدول تعداد ساختمان‌های شروع شده در کشور

در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ از کل تعداد ساختمان‌های شروع شده در مناطق شهری ایران، ۱۴.۳ درصد به استان فارس، ۱۲.۷ درصد به استان خراسان رضوی و ۹.۳ درصد به استان اصفهان تعلق داشته است.

در استان فارس احداث ۶ هزار و ۵۵۰ دستگاه ساختمان با حدود ۱۱ هزار و ۹۰۱ میلیارد تومان هزینه پیش‌بینی شده و بیش از ۳ میلیون مترمربع سطح زیربنای طبقات شروع شده که تعداد آن‌ها نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۹۳.۳ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۵۶ درصدی هزینه هر مترمربع ساختمان در فارس

در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ احداث ۴ هزار و ۳۸۹ دستگاه ساختمان مسکونی در استان فارس شروع شده که در مقایسه با سال قبل ۱۲۴.۸ درصد افزایش داشته است. هزینه این ساختمان‌ها حدود ۸ هزار و ۶۹۹ میلیارد تومان و سطح کل زیربنای طبقات آن‌ها بیش از ۲.۱ میلیون مترمربع پیش‌بینی شده است.

میانگین هزینه بنای ساختمان‌های فوق حدود یک میلیارد و ۹۸۲ میلیون تومان، متوسط سطح کل زیربنای آن‌ها ۴۸۸ مترمربع و هزینه هر مترمربع بنای آن‌ها حدود ۴ میلیون تومان برآورد شده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل متوسط هزینه، متوسط سطح کل زیربنا و هزینه یک مترمربع بنا این ساختمان‌ها به ترتیب ۹۵.۷ درصد، ۲۵.۱ درصد و ۵۶.۴ درصد افزایش داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین