کد خبر: ۷۶۶۰۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
عامل فوری و فوتی امروز برای رفع مشکلات اقتصادی، رفع تحریم‌ها است

مردم چند ماه باور کنند مشکلات مربوط به دولت روحانی است؟

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: بر فرض مشکلات اقتصادی امروز از گذشته باقی مانده است، دولتمردان و نماسندگان فعلی مجلس بگویند ما چه اقدامی برای حلش کردیم؟
مردم چند ماه باور کنند مشکلات مربوط به دولت روحانی است؟
آفتاب‌‌نیوز :

محمودصادقی درباره سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی براین‌که مشکلات موجود به تصمیم‌گیری‌های دولت قبل بازمی‌گردد، گفت: این روز‌ها این سخنان زیاد گفته می‌شود، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور این مطالب را بسیار عنوان می‌کنند؛ البته یک مقدار مرسوم است هر مسئولی که بر سر کار می‌آید مسائل و مشکلات را بر عهده دولت قبل می‌اندازد که البته این امر واقعیت است و نمی‌شود انکار کرد که تبعاً بخشی از مشکلات مربوط به گذشته می‌شود و امری منطقی هم هست؛ زیرا هر دولتی که سرکار می‌آید، وارث دولت گذشته است کما اینکه آقای روحانی هم وارث وضع گذشته بود و بر کسی هم پوشیده نیست اقدامات گذشته موثر در آینده است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این ماسه که این گفته‌ها مشکلات را حل می‌کند یا خیر بسیار مهم است، ادامه داد: بر فرض مشکلات اقتصادی امروز از گذشته باقی مانده است، دولتمردان فعلی بگویند ما چه اقدامی برای حلش کردیم؟ زمانی خطاب به آقای رئیسی گفتم خودتان را گول نزنید، باید به طور واقع‌گرایانه عوامل وضع موجود بررسی کرد. زمانی آقای روحانی دولت را با تورم حدود ۴۰ درصد از دولت قبل تحویل گرفت، اما بین سال‌های ۹۵ و ۹۶ تورم به گزارش بانک مرکزی به حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: بعداز سال‌های ۹۵ و ۹۶ مجدداً تورم افزایش پیدا کرد که معقتدم باید عوامل فراز و فرود نرخ تورم را بررسی کرد و یکی از عوامل مهم تحریم‌ها بودند. زمانی که تورم کاهش پیدا کرد، در کنار سیاست‌های خاصی که وزارت اقتصاد و آقای طیب‌نیا برای کاهش تورم اتخاذ کردند، آقای روحانی برجام و توافق هسته‌ای را به نتیجه رساند، اما امروز بعد از خروج مجدد آمریکا از برجام و تغییر سیاست‌های وزارت اقتصاد و دولت، تورم روند صعودی پیدا کرد.

صادقی بیان کرد: با حرف و شعار چه از طرف دولت و چه از طرف مجلس مشکلات حل نمی‌شود. توجه داشته باشید هنگامی که شما مواد نفتی و غیرنفتی را صادر می‌کنید، اما نمی‌توانید پول‌تان را به واسطه این‌که تبادلات بانکی‌تان با دنیا قطع شده است به کشور بازگردانید و به روش غیر معمول نیازمند دور زدن باشید، طبیعی است که سیستم اقتصادی دچار اخلال می‌شود.

وی تاکید کرد: جدا از مشکلات مزمن، ساختاری و ریشه‌ای که اقتصاد ما دارد و در جای خودش باید حل شود، این‌که انکار کنیم و بگوییم ما وضع معیشت را به مذاکرات گره نمی‌زنیم و تحریم که یک ادعا اس، ت درست نیست؛ زیرا عامل فوری و فوتی که امروز باید برای رفع مشکلات اقتصادی حل شود، رفع تحریم‌ها است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هر زمان که یک روزنه و گشایشی در مذاکرات پیدا می‌شود، مشاهده می‌کنیم به طور روانی تاثیر خودش را در بازار‌ها می‌گذارد، هنگامی هم که این روزنه‌ها بسته می‌شود، اثر خودش را می‌گذارد.

وی تاکید کرد: معتقدم مردم طی چند ماه باور کنند مشکلات فقط مربوط به دولت گذشته است؟ هنگامی که این حد می‌گذرد و تورم روند افزایشی پیدا می‌کند، طبیعی است که قبول نمی‌کنند مشکلات را بر عهده دولت قبل بگذاریم، قطعا سراغ اقداماتی که در این دولت و مجلس انجام گرفته می‌روند و ارزیابی می‌کنند و می‌پرسند آقای قالیباف و رئیسی شما چه کاری برای کاهش تورم کردید که باید منتظر نتیجه‌اش باشیم؟ چه اقدامی در این اواخر انجام شده که باید شاهد کاهش تورم باشیم؟

صادقی ادامه داد: امروز آقای رئیسی وجود مشکلات را به دولت قبل و دست‌های پشت پرده ربط می‌دهند، آقای قالیباف هم همین مطالب را عنوان می‌کنند، درصورتی که مجلس طی این دو سال گذشته مجموعه مصوباتش در جهت بهبود وضع اقتصادی نبوده است و حالا با شعار دادن می‌خواهد فضایی برای خود ایجاد کند درصورتی که بسیاری از مصوبات مجلس یازدهم در وضع اقتصادی موجود گره ایجاد کرده است؛ از جمله همان مصوبه‌ای در ارتباط با برجام داشتند که هم مشکلاتی را برای دولت آقای روحانی ایجاد کرد هم برای دولت فعلی، یا اقداماتی که امروز هنگام مذاکرات انجام می‌دهند؛ از جمله این‌که نامه می‌دهند و یا بیانیه صادر می‌کنند و توجه ندارند این رفتار‌ها چه تاثیراتی در فضای مذاکرات هسته‌ای ایجاد می‌کند و تاثیرات روانی خودش را گذاشته است.

وی گفت: در مجموع در این مجلس مصوبه‌ای برای کاهش تورم نداشتیم، مصوبات مربوط به لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم مشخص است و در حقیقت تناقض‌هایی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد که نتیجه آن تصمیمات چنین وضعیتی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین