کد خبر: ۷۶۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۳

تابستان و فرصتی برای بازدید از موزه‌های اروپا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرهنگ به شیوه خاصی از زندگی، آداب ، اعتقادات ، ارزش و نمادهایی اطلاق می شود که به گروه خاصی از مردم ، دوران یا یک گروه اجتماعی تعلق دارد. بنابر تعریفی دیگر " هرگاه همه چیز فراموش می گردد فرهنگ تنها عنصری است که در ذهن باقی می ماند". بعضی دیگر ، فرهنگ را حاصل جمع مجموعه ای از اکتسابات می دانند و عده ای مجموعه شناخت ها ، مهارت ها و تجربیات. در راستای درک فرهنگ، مسافرت بهترین وسیله برای پذیرش اختلافات فرهنگی، شناخت ابعاد واقعی و پیراستگی چهار گوشه جهان به شمار می رود.

در اکثر نقاط جهان موزه ها با به نمایش گذاردن پیشینه تاریخی، فرهنگی، هنری و اجتماعی حس کنجکاوی گردشگران را ارضاء کرده و ستایش آنان را بر می‌انگیزد. نباید فراموش کرد که بهترین راه شناخت سرزمین و مردم هر کشور آگاهی از فرهنگ، شیوه زندگی، معیشت، تفکر و بینش اجتماعی آنان است. اگر هنردوست یا هنرمند باشید، می توانید امسال از موزه «ون گوگ» در «آمستردام» یا موزه «بریتانیا» دیدن کنید.

موزه «ون گوگ» در «آمستردام» شاهکارهای بی نظیر این نقاش قرن 19 را به معرض دید عموم می گذارد. در این موزه، ابتدا با نقاشی‌هایی پر از رنگ‌های سیاه و سرد روبه‌رو می‌شوید که در دوران سکونت «ونگوگ» در هلند نقاشی شده‌اند. اما در بخش آثار «ونگوگ» در سال‌های ۱۸۸۶ بارانی از رنگهای زرد و نارنجی و آبی دیوارهای موزه را مزین ساخته اند. هر چه بیشتر در موزه‌ی «ونگوگ» قدم می‌زنید بالا و پایین سال‌های زندگی او را در لابه‌لای پرتره‌ها، درختان و آسیاب‌های بادی بیشتر لمس می‌کنید. بیننده با نگاه به هر ضربه قلموی او می تواند به عمق احساسات و دید نقاش پی ببرد. «ون گوگ» در مدت کوتاه زندگی هنری‌اش، یعنی تا پیش از خودکشی در سال ۱۸۹۰، شاهکارهایی را با رنگ‌ها و خطوطی خاص آفرید که الهام بخش بسیاری از نقاشان پس از او شد. وی زیبای را در اجسام پیش پا افتاده و عادی می دید که بسیاری از افراد آنرا عبث می‌انگاشتند.

یکی دیگر از عظیم ترین و غنی ترین موزه های جهان، موزه بریتانیا در لندن است که بیش از سیزده میلیون گنجینه و آثار باستانی از تمامی فرهنگ‌ها و کشورهای جهان را از دوران پیش از تاریخ تا زمان حال را در خود جای داده است. این موزه آثار پر ارزشی از انگلستان كهن گرفته تا امپراطوری روم و یونان باستان كهن را در تالارهای خاص به نمایش گذارده است. بخش خاورمیانه موزه بریتانیا شامل اشیای باستانی بسیار پرارزشی است که کشورهای ایران و عراق و دیگر کشورهای منطقه را شامل می‌شود. گفتنی است بیش از سیزده هزار شئی باستانی از ایران در موزه بریتانیا قرار دارد که از آن جمله می توان به منشور حقوق بشر کوروش اشاره کرد که در بخش خاورمیانه موزه بریتانیا قرار دارد. 

«منشور کوروش» به عنوان نخستین قانون مدون جهان درباره حقوق بشر یکی از حدود 500 قطعه و اثر ارزشمند تاریخی از ایران دوران هخامنشیان است . در «منشور کوروش کبیر» که هنگام تصرف بابل بدست وی در سال 539 پیش از میلاد مسیح - 2544 سال پیش - روی لوحی استوانه‌ای شکل با خط میخی به رشته تحریر درآمده است. 

تابستان امسال شرکت خطوط هوایی «بی ام آی» دومین و بزرگترین خط هوایی بریتانیا با پروازهای روزانه مسیر تهران - لندن فرصت مناسبی در اختیار علاقمندان آثار هنری قرار داده تا با پرواز به شهر تاریخی لندن از این شهر و موزه های آن بازدید یا به مقاصد دیگری مانند آمستردام پرواز نموده و از موزه های زیبا و غنی این شهر لذت ببرند. 

این خط هوایی با ناوگان هوایی ایر باس A321 خود از فرودگاه بین المللی امام خمینی به مقصد هیترو به جهانگردان، خدمات ارائه نموده و به بیش از 44 مقصد در جهان از فرودگاه هیترو پرواز می كند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین