کامران آزادی درباره چرایی حذف چهار حرکت تردد قطار در خط ۵ مترو گفت: بعد از حادثه بهمن ماه برخورد دو قطار در ایستگاه چیتگر کارگروهی برای بررسی علل این حادثه تشکیل شد که پس از بررسی به عوامل و موضوعات مختلفی رسیدند.
وی با بیان اینکه زیرساخت خط ۵ مترو به گونهای از ابتدا طراحی شده که در کمترین حالت هر ۱۰ دقیقه میتواند اعزام قطار داشته باشد، گفت: در حالی که این چهار سفری که لغو شده فاصله قطارها را به زیر ۱۰ دقیقه و به حدود ۵ دقیقه میرساند و با زیرساختهای موجود خط ۵ و همچنین سیستم سیگنالینگ و کنترل در این خط در تضاد بود.
قائم مقام عملیات شرکت بهرهبرداری مترو با بیان اینکه به همین دلیل چهار حرکت از خط ۵ مترو حذف شد، گفت: دو حرکت از صبح از مبدأ کرج به سمت تهران و دو حرکت قطار در هنگام عصر از مبدأ ارم سبز به سمت گلشهر که اصطلاحا اسمشان قطارهای تندرو مستقل بود، حذف شد چرا که حرکت این قطارها در تعارض با زیرساختهای خط ۵ مترو تهران بود و به این دلیل که کمیته ایمنسازی خطوط نیز این موضوع را تأیید کرده بود، آنها را حذف کردیم.
آزادی با بیان اینکه پس از بررسیها به این جمعبندی رسیدیم که این چهار حرکت باید فعلا متوقف شود تا مشکلات زیرساختی خط ۵ حل شود، گفتادامه داد: علت اینکه این چهار حرکت قطارها حذف شد افزایش ایمنی قطارها و افزایش ساعت تجاری بود. این چهار حرکت سبب میشد که حرکتهای بعدی قطار دچار تأخیر شود؛ چرا که زیرساختها اصلا مهیا نبود و به همین دلیل نحوه اعزام قطارها را به حالت اصلی برگرداندیم تا ضریب ایمنی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه یک هفته قبل از انجام این کار اطلاعرسانی وسیعی در ایستگاههای خط ۵ انجام شد، گفت: براساس آخرین آمار از سیستم مانیتورینگ و از آنجایی که قطارها پشت هم اعزام میشوند ازدحام جمعیت در ایستگاهها نداریم.
قائم مقام عملیات شرکت بهرهبرداری مترو با بیان اینکه با طراح این سیستم مکاتبه کردیم که راهحلی برای این مشکل زیرساختی خط ۵ پیدا شود، گفت: دقت داشته باشید که این سیستم متعلق به ۲۵ سال قبل است که توسط یک شرکت خارجی در متروی تهران طراحی و نصف شده و کمیته فنی پیگیر این موضوع هستند تا شرکت سازنده پاسخ نامه مکتوب ما را بدهد و راهحلی در این خصوص پیش پای ما قرار دهد.
آزادی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این چهار حرکت قطار که حذف شده مجددا از سر گرفته شود؟ تصریح کرد: به طور دقیق نمیتوانم این مسئله را فعلا اعلام کنم چرا که این موضوع بستگی به نظر نصاب و سازنده دارد و باید او به ما بگوید که آیا میتوان زیرساختها را ارتقاء داد یا خیر؟ و اگر میشود چگونه امکانپذیر خواهد بود؟ اما در حال حاضر فعلا زیرساختها مهیا نیست و حرکتهای اضافه ایمنی ندارد و ما وظیفه داریم سفرهای امن برای مسافرانمان مهیا کنیم و هر گونه حرکت ناایمن قابل قبول نیست و متوقف میشود.
وی در پاسخ به این سوال که مسافران خط ۵ از ازدحام قطارها با حذف این چهار اعزام قطار گلایه دارند، گفت: در خط ۵ ظرفیت جابهجایی ۴۰۰ هزار مسافر در یک روز را داریم که این مسافران به صورت نشسته و ایستاده جابهجا میشوند اما در حال حاضر در بیشترین حالت در خط ۵، ۱۰۰ هزار نفر جابهجا میشوند و ما ۳۰۰ هزار نفر ظرفیت خالی داریم و جالب است که در ساعت پیک نیز باز ظرفیت خالی در قطارها دیده میشود چرا که بسیاری از مسافران مسیر تهران-کرج با وجود تزریق حداکثری واکسن در جامعه و فروکش شدن نسبی کرونا باز هم علاقهمند به استفاده از خودروی شخصی و مسیر اتوبان هستند و حتی ما توقع داشتیم که با تزریق واکسن و کاهش کرونا تعداد مسافرانمان افزایش یابد، اما این گونه نشد.
قائم مقام عملیات شرکت بهرهبرداری مترو افزود: در حال حاضر هر ۱۰ دقیقه یک اعزام قطار داریم و حتی آماده هستیم که قطارها به صورت فوقالعاده اعزام شوند.