کد خبر: ۷۶۶۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۳
در نشست یا پیمانکاران مطرح شد:

انتقادات قالیباف از پیمان‌کاران شهرداری

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: شهردار تهران، با بیان اینکه رابطه کارفرما و پیمانکار رابطه دوست و دشمن نیست ، گفت: «من همیشه در شهرداری گفته ام که پیمانکاران، همکاران و جزئی از کارکنان شهرداری هستند و هیچگاه پیمانکاران را در مقابل خود ندیده‌ایم».

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی آفتاب، محمد باقر قالیباف در نشست  هم‌اندیشی پیمانکاران و مشاوران معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران که صبح روز گذشته در تالار حرکت برگزار شد، اظهار داشت: «ما در چنین نشست‌هایی می‌خواهیم سخنان شما را در حوزه رویکردها و فرایندهای مدیریتی گوش کنیم تا به عنوان کارفرما، متکلم وحده نباشیم» .

وی افزود: «تحقق اصل 44 در شهرداری یعنی شهرداری به وسیله بخش خصوصی اداره شود».
 
شهردار تهران، تاکید کرد: «باید در این جلسات در رابطه با مشکلاتمان با هم گفت و گو کنیم و حرف‌ها را یکی کنیم و آن وقت کار را درست انجام دهیم‌. رو در روی هم به هم نان قرض ندهیم و در پشت هم در صورت وضعیت ها با هم تسویه حساب کنیم. روابط را براساس صداقت محبت و همکاری تعریف کنیم».

قالیباف ادامه داد: «وجود انگیزه‌های اقتصادی و جمع آوری ثروت باید در بخش خصوصی وجود داشته باشد ولی در عین حال تعهد اخلاقی و اجتماعی‌، دینی و انسانی هم باید در حد اعلا باشد».

شهردار تهران خاطرنشان کرد: «ما در چنین نشست هایی بیشتر می‌خواهیم روی حوزه رویکردها و فرایندهای مدیریتی بحث کنیم».

قالیباف با تاکید براین که پیمانکاران همکاران ما در شهرداری هستند‌، گفت: «‌نگاه من به شما نگاه همکاری است و از این منظر با شما صحبت می‌کنم نه اینکه من یک طرف میز نشسته‌ام و شما آن سمت میز‌. قرار نیست مانند دو مبارز در میدان مسابقه منتظر فرصتی برای ضربه زدن به هم باشیم».

شهردار تهران با بیان این که در کارهای عمرانی در سطح شهر با برخی مشکلات روبرو هستیم‌، گفت: «از فهرست بها تا روش تجهیز کارگاه و ایمنی‌، کیفیت‌، زیبا سازی و ... دچار مشکل هستیم و باید با همدلی و تفاهم در پی حل این مشکلات باشیم».

وی بحث زیبایی شهر، کیفیت و سرعت در اتمام پروژه‌های عمرانی را از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: «برخی از پیمان‌کاران تفاوتی بین کار در سطح شهر و خارج از شهر نمی‌بینند، مثلا خیابانی را کنده‌ایم و روزانه چند صد هزار نفر از روی خاک و سنگ گذر می‌کنند و اگر ما یک در هزار احتمال خطر بدهیم روزانه بین40 تا 50 نفر پایشان پیچ می‌خورد بی‌آنکه کسی بفهمد و دوستان و پیمانکاران باید به این مسائل توجه کنند» .

شهردار تهران، گفت: «نوع پیمان‌کارانی که در سطح مناطق با ما همکاری می‌کنند با پیمانکارانی که درپروژه‌های بزرگ با ما همکار هستند تفاوت‌های ماهوی دارد و نوع رفتار ما با آن‌ها و نوع کارکرد آن‌ها با ما متفاوت است».

وی افزود: «‌ما در مناطق مشکلاتی در بخش پیمانکاری داریم. توان اقتصادی‌، مشکلات فنی و کمبود نیروی متخصص پیمانکاران را آسیب پذیر کرده است».

قالیباف با بیان اینکه دوست داریم در پروژه‌های عمرانی یک نوع نوآوری‌، جسارت‌، صداقت و کاهش زمان و هزینه رخ دهد‌، گفت‌: «پیمانکار خوب پیمانکاری است که با طراحی‌های درست باعث کاهش زمان و هزینه شود . البته اگر ما ناگزیر به انتخاب میان یکی از این دو گزینه شویم حتما کاهش زمان را انتخاب می‌کنیم ، چون عنصر زمان به هر قیمتی فروخته شود‌، ارزان فروخته شده‌است‌. زمان چیزی نیست که با پول قابل خرید و برگشت پذیر باشد» .

وی تاکید کرد‌: «اگر نگاه پیمانکار این باشد که از این انتخاب سوء استفاده کند چون پروژه زمان بندی‌اش اعلام شده و او می‌تواند هر رفتاری داشته باشد دیگر نگاه ما به او دوستانه نخواهد بود و این رفتارها دیگر نامش ارتباط نیست، ارتباط یعنی محبت، گذشت، صداقت و همراهی. گروکشی و در بزنگاه‌ها با هم تسویه حساب کردن دور از شان ماست. هرچند متاسفانه چنین فضاهایی بعضا وجود دارد و ما باید آن ها را پاک کنیم».

شهردار تهران با اشاره به پروژه بزرگراه امام علی (ع)، گفت: «در بازدیدی که از این اتوبان داشتیم به دلیل اینکه این پروژه به درستی طراحی شده بود، درهزینه هایش 53 تا 54 درصد صرفه‌جویی اتفاق افتاده‌بود. یعنی نوع طراحی هزینه را کاهش داده است و زیبایی را برای شهر به ارمغان آورده و زمان هم کوتاهتر شده، این اتفاق باید در تمام پروژه‌های شهر بیافتد و ما همچنان در سبک 40 ،50 سال قبل در جا نزنیم».

قالیباف با بیان اینکه نگاه بین ما و شما باید از نگاه بین دو رقیب و تفکر برد و باختی به سمت تفکر رفاقتی و برد – بردی برود، گفت : «کارها را باید با رفاقت و همدلی پیش ببریم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین