کد خبر: ۷۶۷۲۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
برای مین‌زدایی از خاک اوکراین به ۵۰ سال زمان نیاز است

جنگ اوکراین| بریتانیا: تاکنون ۱۵ هزار سرباز روسیه در جنگ اوکراین کشته شده‌اند

در دونتسک نیز نیرو‌های جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه مواضع نیرو‌های ارتش اوکراین را گلوله‌باران کردند. همزمان تماس‌ها و دیدار‌های دیپلماتیک در حاشیه جنگ ادامه داشته و برای نخستین بار آنتونی بلینکن و لوید آستین دو عضو ارشد کابینه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وارد کی‌یف شدند. به گفته سازمان ملل بیش از ۵.۲ میلیون پناهجو خاک این کشور را ترک کرده‌اند.
جنگ اوکراین| بریتانیا: تاکنون ۱۵ هزار سرباز روسیه در جنگ اوکراین کشته شده‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی وارد شصت و یکمین روز خود شده است که درگیری‌ها در شرق این کشور به شدت ادامه دارد.

نیرو‌های روسی همچنان در تلاش برای تصرف مجتمع فولاد آزوفستال، آخرین پایگاه نیرو‌های اوکراین در شهر بندری ماریوپل، هستند هرچند هنوز نتوانسته‌اند کنترل کامل آن را در اختیار بگیرند.

در دونتسک نیز نیرو‌های جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه مواضع نیرو‌های ارتش اوکراین را گلوله‌باران کردند.

همزمان تماس‌ها و دیدار‌های دیپلماتیک در حاشیه جنگ ادامه داشته و برای نخستین بار آنتونی بلینکن و لوید آستین دو عضو ارشد کابینه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وارد کی‌یف شدند.

این در شرایطی است که بحران انسانی همچنان در اوکراین ادامه دارد و به گفته سازمان ملل بیش از ۵.۲ میلیون پناهجو خاک این کشور را ترک کرده‌اند.

تازه‌ترین تحولات جنگ اوکراین در تاریخ دوشنبه ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت) را در ادامه می خوانید:

وزیر خارجه روسیه: حسن نیت هم حدی دارد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه ضمن تاکید بر «اراده» مسکو برای ادامه مذاکرات صلح با اوکراین گفت که اگر «این اراده دو طرفه نباشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.»

وی ضمن انتقاد از عملکرد کی‌یف در گفتگو‌ها گفت: «حسن نیت هم حدی دارد.»

لاوروف همچنین تاکید کرد که روسیه «به مذاکره با نمایندگان اوکراین» ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه روسیه بدون نام بردن از رئیس جمهوری اوکراین گفت: «او ادای مذاکره را درمی‌آورد.»

وی افزود: «او هنرپیشه خوبی است، اگر با دقت نگاه کنیم و با دقت حرف‌هایی که زده را بخوانیم، هزاران تناقض آشکار خواهد شد.»

لاوروف که با خبرگزاری اینترفکس روسیه صحبت می‌کرد همچنین گفت که «خطر جدی» است و «نباید آن را دست‌کم گرفت.»

وقوع چند انفجار در منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا

پلیس منطقه جدایی‌طلب «ترانس نیستریا» در کشور مولداوی روز دوشنبه از وقوع چند انفجار در نزدیکی ساختمان وزارت امنیت داخلی خبر داد.

به گفته مقامات منطقه، این انفجار‌ها تلفاتی در پی نداشته و تنها باعث شکسته شدن شیشه ساختمان‌ها شده است.

منطقه مرزی «ترانس نیستریا» با حدود ۴۷۰ هزار نفر جمعیت بین مولداوی و اوکراین قرار دارد و از سال ۱۹۹۲ تحت کنترل جدایی طلبان است؛ بخش قابل توجهی از جمعیت این منطقه نیز اوکراینی هستند.

روسیه حدود ۱۵۰۰ سرباز را در این منطقه تحت عنوان نیرو‌های حافظ صلح مستقر کرده و اکنون این نگرانی وجود دارد که مسکو از این نیرو‌ها یا برای حمله به اوکراین و یا برای الحاق این منطقه به خاک خود (مانند شبه جزیره کریمه) استفاده کند.

انتقال ۲۰۰ اوکراینی که به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز داشتند به کشور‌هایی با بیمارستان‌های مجهزتر

بالاس اوجواری، سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت که اتحادیه اروپا حدود ۲۰۰ بیمار اوکراینی را که نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری داشتند، از اوکراین و کشور‌های همسایه به بیمارستان‌هایی در سایر کشور‌های اروپایی منتقل کرده است.

او افزود: «با ادامه جنگ و مهاجرت گستردۀ اوکراینی‌ها به خارج از کشور، سیستم‌های بهداشت و درمان کشور‌های همسایه تحت فشار زیادی قرار گرفته‌اند و به همین دلیل به دنبال دریافت درخواست‌هایی از لهستان، اسلواکی، مولداوی همچنین اوکراین، اتحادیه اروپا بیماران اوکراینی را که به کمک پزشکی تخصصی نیاز داشتند به بیمارستان‌های ۱۱ کشور اروپایی دیگر منتقل کرده است.»

گفتگوی اردوغان و گوترش دربارۀ جنگ اوکراین

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه با هدف یافتن راهی برای پایان دادن به جنگ اوکراین با یکدیگر گفتگو کردند.

در جریان دیدار روز دوشنبه آنها، طرفین بر لزوم ایجاد کریدور‌های انسانی «موثر» با هدف تخلیه غیرنظامیان اوکراینی از مناطق جنگی تاکید کردند.

اردوغان در دیدار با گوترش تاکید کرد که ترکیه با سازمان ملل متحد برای پایان دادن به بحران انسانی اوکراین و کمک به تخلیه غیرنظامیان همکاری نزدیک خواهد داشت.

قرار است دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه به مسکو سفر و برای اولین بار از زمان آغاز جنگ با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کند.

وزیر خارجه دانمارک: غرب باید هزینه جنگ را برای روسیه تا جایی که ممکن است بالا ببرد

ژپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک اعلام کرد: «بسیار مهم است که در کنار کمک به اوکراین برای دفاع از خود، هزینه جنگ را برای روسیه تا حد امکان در میدان نبرد بالا ببریم. این کاری است که انجام می‌دهیم و به آن ادامه خواهیم داد.»

او تاکید کرد که برای توقف تجاوزات روسیه ضروری است که کشور‌های اروپایی تحریم‌های بیشتری را علیه مسکو وضع و کمک‌های نظامی بیشتری را به کی‌یف ارسال کنند.

مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک نیز قول داد که کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین را از ۸۷ میلیون دلار کنونی به حدود ۱۴۴ میلیون دلار افزایش دهد.

فردریکسن همچنین اعلام کرد که دانمارک تولید گاز طبیعی خود را در دریای شمال «برای یک دوره زمانی محدود» افزایش خواهد داد تا از وابستگی‌اش به واردات انرژی روسیه بکاهد.

کنشگران نروژی مانع از تخلیه نفت تانکر روسی شدند

فعالان محیط زیست با بستن راه یکی از نفتکش‌های روسیه به کمک قایق‌هایشان، مانع از تخلیه محموله آن در بندری در جنوب پایتخت نروژ شدند و اعلام کردند که شرکت‌های نروژی «در حال تامین مالی جنگ روسیه هستند.»

اعضای گروه «صلح سبز» با زنجیر کردن خود به کشتی Ust Luga که توسط شرکت روسی نواتک اجاره شده، مانع از تخلیه محموله نفت آن به وزن ۹۵ هزار تن شدند.

آن‌ها با بیان اینکه سهامدار اصلی نواتک یک الیگارش به نام «لیونید میخلسون» از نزدیکان ولادیمیر پوتین است، اعلام کردند پولی که از فروش این نفت عاید روسیه می‌شود ماشین جنگی مسکو در اوکراین را تقویت خواهد کرد.

سخنگوی شرکت نروژی Esso که خریدار این محموله است در بیانیه‌ای اعلام کرد که این محموله پیش از آغاز جنگ اوکراین خریداری شده و از زمان آغاز حملات روسیه، این شرکت دیگر هیچ قرارداد جدیدی با طرف‌های روس منعقد نکرده است.

فنلاند و سوئد ماه آینده و «بطور همزمان» درخواست عضویت در ناتو را ارائه خواهند داد

دو روزنامۀ سوئدی و فنلاندی (به نام‌های Iltalehti و Expressen) ادعا کردند که دولت‌های دو کشور توافق کرده اند در اواسط ماه مه و بطور همزمان درخواست عضویت در ناتو را ارسال کنند.

تهاجم روسیه به اوکراین منجر به حمایت فزایندۀ شهروندان سوئد و فنلاند، از ایدۀ پیوستن این کشور‌ها به ناتو شده است.

بریتانیا: تاکنون ۱۵ هزار سرباز روسیه در جنگ اوکراین کشته شده‌اند

دولت بریتانیا می‌گوید از زمان آغاز حملۀ مسکو به اوکراین یعنی از ۲۴ فوریه ۱۵ هزار سرباز روسیه در خاک اوکراین کشته شده‌اند.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا روز دوشنبه در جریان سخنانی در پارلمان کشورش اعلام کرد که ۲۵ درصد از یگان‌های رزمی روسیه که به اوکراین فرستاده شده‌اند، یگان‌های «موثری» برای جنگ نبودند و روسیه بیش از ۲ هزار خودروی زرهی و بیش از ۶۰ هلیکوپتر و هواپیمای جنگنده را نیز از دست داده است.

روسیه تنها مرگ ۱۳۵۱ نفر از نیرو‌های نظامی خود را پذیرفته است.

والاس افزود که روسیه تاکنون در اکثر اهداف نظامی خود شکست خورده است.

او در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که بریتانیا تا کنون بیش از ۵ هزار موشک ضد تانک همچنین سامانه‌های پدافند هوایی و موشک‌های ضد هوایی به اوکراین فرستاده و به زودی «تعداد محدودی» خودرو زرهی استورمر مجهز به پرتاب کنندۀ موشک را نیز ارسال خواهد کرد.

روسیه ۴۰ دیپلمات آلمانی را اخراج کرد

روسیه اعلام کرد در واکنش به اقدامی مشابه از سوی برلین در اوایل ماه آوریل، تعداد ۴۰ دیپلمات آلمانی را اخراج می‌کند.

دست‌کم ۵ کشته و ۱۸ زخمی در جریان حمله به شهر وینیتسیا

مقامات اوکراین روز دوشنبه اعلام کردند که در پی حملات روسیه به تاسیسات راه آهن در شهر وینیتسیا واقع در غرب اوکراین دست‌کم پنج نفر کشته و ۱۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

شهردار کی‌یف: مجسمه دوران شوروی و نشانۀ «دوستی» بین اوکراینی‌ها و روس‌ها برچیده خواهد شد

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف روز دوشنبه اعلام کرد که مجسمه «دو کارگر» که یادگار دوران اتحاد جماهیر شوروی پیشین است و در مرکز شهر کی‌یف به نشانۀ «دوستی» بین روس‌ها و اوکراینی‌ها نصب شده، برچیده خواهد شد.

او گفت: «این هفته ما این مجسمه برنزی را که در سال ۱۹۸۲ میلادی ساخته و نصب شده، برمی‌داریم.»

آتش‌سوزی در مخازن سوخت منطقه بریانسک روسیه

رسانه‌ها از وقوع یک آتش سوزی بزرگ روز دوشنبه در مخزن سوخت شهر بریانسک روسیه خبر می‌دهند. از این شهر به عنوان یک پایگاه لجستیک برای انجام حملات نظامی عیله اوکراین استفاده می‌شود.

مقامات روسیه بدون اشاره به دلایل وقوع آتش‌سوزی اعلام کردند که یک مخزن بزرگ سوخت در ۱۵۰ کیلومتری مرز اوکراین آتش گرفته و بر اساس اطلاعات اولیه هیچ قربانی نداشته است.

خبرگزاری اینترفاکس نیز گزارش داد که یک آتش‌سوزی دیگر در دومین مخزن سوخت همان منطقه روی داده است.

مسکو پیش از این بار‌ها نیرو‌های اوکراینی را متهم کرده بود که حملاتی را در خاک روسیه، به ویژه در منطقه بریانسک انجام داده‌اند. در اوایل ماه آوریل نیز فرماندار منطقه مرزی بلگورود ادعا کرد که هلیکوپتر‌های اوکراینی به یک مخزن سوخت شلیک کرده‌اند.

سرنگونی دو پهپاد اوکراینی

روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که دو پهپاد اوکراینی را در نزدیکی مرز دو کشور سرنگون کرده است. به گفته فرماندار منطقه «کورسک» که یک شهر مرزی در روسیه است، این حادثه هیچ تلفاتی در میان نیرو‌های روسیه و ساکنان محل در پی نداشته است و اوضاع کاملا تحت کنترل است.

با وجود وعدۀ مسکو برای آتش‌بس، تخلیه غیرنظامیان از ماریوپول عملی نشد

مقامات اوکراین می‌گویند که هیچ آتش‌بسی روز دوشنبه در ماریوپول برای تخلیه غیرنظامیان برقرار نشده است.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین در تلگرام اعلام کرد: «من رسما و علنا ​​اعلام می‌کنم که متأسفانه امروز هیچ توافقی بر سر ایجاد راهروی بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از مجتمع آزوفستال وجود نداشت. کریدوری که به صورت یکجانبه اعلام شده، امنیت لازم را تامین نمی‌کند و بنابراین در واقع یک کریدور بشردوستانه نیست.»

نگرانی دربارۀ وعده‌های بشردوستانۀ روسیه

ژان کلود سامویر، معاون دفتر عفو ​​بین‌الملل در فرانسه می‌گوید که سازمان‌های غیردولتی به وعده‌های کمک روسیه از جمله ارسال کاروان‌های بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان مشکوک و بدبین هستند.

پیش از این نیز گزارش شده بود که روس‌ها برای تخلیه بشردوستانۀ غیرنظامیان مطابق قوانین بین‌الملل رفتار نمی‌کنند و حتی بسیاری از غیرنظامیان را به اجبار و برخلاف میل آن‌ها به مناطق تحت کنترل روسیه منتقل کرده‌اند.

برای مین زدایی از خاک اوکراین به ۵۰ سال زمان نیاز است

پرین بنواست، مدیر بخش کاهش خشونت‌های مسلحانه در «سازمان بین‌المللی معلولیت» اعلام کرد که با توجه به گستردگی مین‌گذاری در خاک اوکراین در جریان جنگ جاری، پروژه مین‌زدایی در این کشور ۵۰ سال زمان خواهد برد.

پیش از این یکی از مقامات بخش خدمات مین‌زدایی در مرکز امنیت مدنی اوکراین اعلام کرده بود که در نزدیک به نیمی از وسعت خاک اوکراین مواد منفجرۀ «فعال» وجود دارد.

سازمان ملل: تعداد پناهجویان اوکراینی همچنان در حال افزایش است

آمار و ارقام منتشره از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) در روز دوشنبه نشان می‌دهد تعداد پناهجویان اوکراینی همچنان در حال افزایش است و به بیش از ۵.۲ میلیون نفر رسیده است.

بر اساس گزارش این نهاد، از زمان آغاز حمله نظامی روسیه در ۲۴ فوریه ۵ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۱۴ نفر اوکراین را ترک کرده‌اند.

این عدد در مقایسه با آمار مجموع روز گذشته، ۴۵ هزار و ۲۷۰ نفر افزایش نشان می‌دهد. با این حال جریان آوارگانی که از اوکراین به کشور‌های دیگر سرازیر شده اند طی هفته‌های اخیر کاهش پیدا کرده است.

از آغاز ماه آوریل، کمتر از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اوکراینی به خارج گریخته‌اند که بسیار کمتر از ۳.۴ میلیون نفری است که در ماه مارس تصمیم به ترک کشور گرفتند.

روسیه برای تخلیه غیرنظامیان گرفتار شده در کارخانه فولاد آزوفستال آتش‌بس اعلام کرد

روسیه اعلام کرده است به غیرنظامیانی که در کارخانه فولاد آزوفستال ماریوپل گرفتار شده‌اند اجازه می‌دهد روز دوشنبه از این مکان تخلیه شوند.

بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه، مسکو درگیری‌ها را در ساعت ۱۱ به وقت گرینویچ متوقف می‌کند و واحد‌های نظامی فعالش را موقتا خارج می‌سازد تا غیرنظامیان بتوانند از این منطقه خارج شوند.

حدود هزار غیرنظامی برای هفته‌ها است که در زیرزمین‌های مجتمع فولادسازی آزوفستال در جنوب شرقی اوکراین، در کنار نیرو‌های اوکراینی حاضر، تحت محاصره ارتش روسیه گرفتار شده‌اند.

مقامات اوکراینی و بین‌المللی پیش از این بار‌ها از روسیه خواسته‌اند راه امنی برای خروج غیرنظامیان از این منطقه باز کند.

روسیه به ایالات متحده درباره ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین هشدار داد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، از ارسال تسلیحات از سوی آمریکا به اوکراین ابراز نگرانی کرد و نسبت به ادامه این روند هشدار داد.

آنتونوف که در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی «راشا۲۴» شرکت کرده بود گفت: «ما بر غیرقابل قبول بودن این وضعیت تاکید کرده‌ایم و خواهان خاتمه این رویه هستیم.»

سفیر روسیه گفت که در این خصوص یک یادداشت دیپلماتیک رسمی به واشنگتن ارسال شده و در آن نگرانی‌های روسیه بیان شده‌اند. وی اضافه کرد: «این دست تدارکات تسلیحاتی از سوی ایالات متحده اوضاع را تشدید می‌کند و خطر درگیری را افزایش می‌دهد.»

اظهارات این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی روسیه در حالی بیان می‌شود که پیشتر وزیر دفاع آمریکا از ارائه یک بسته کمک نظامی و مالی به ارزش ۷۱۳ میلیون دلار به اوکراین خبر داده بود.

پوتین انتخاب مجدد ماکرون به ریاست‌جمهوری فرانسه را تبریک گفت

در پی کسب اکثریت آرا توسط امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با ارسال پیامی انتخاب مجدد همتای خود را تبریک گفت.

پوتین در این پیام برای رئیس‌جمهور فرانسه در پنج سال پیش رو آرزوی «موفقیت» کرده است.

امانوئل ماکرون در جریان مبارزات انتخاباتی، رقیب خود مارین لوپن نامزد حزب راست افراطی را متهم می‌کرد که قصد دارد رضایت کرملین را جلب کند.

روابط روسیه و فرانسه از زمان آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه تیره شده است.

ماکرون قبل و بعد از شروع درگیری‌ها چندین بار به طور شخصی با پوتین وارد مذاکره شد تا او را نسبت به توقف جنگ متقاعد کند، اما موفقیتی در این زمینه کسب نکرد.

همزمان جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز با ارسال پیامی پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات را تبریک گفته است.

وی با بیان اینکه فرانسه «دیرینه‌ترین متحد آمریکا» و «شریکی کلیدی در چالش‌های جهانی» بوده است، خواهان ادامه مشارکت نزدیک با پاریس در زمینه‌های مختلف از جمله حمایت از اوکراین و دفاع از دموکراسی شد.

برآورد اطلاعاتی بریتانیا از «پیشروی‌های محدود» ارتش روسیه در دونباس

سازمان اطلاعاتی ارتش بریتانیا در گزارشی از وضعیت جنگ در اوکراین گفته است نیرو‌های روسیه از زمانی که استراتژی خود را تغییر داده و بر روی تصرف کامل دونباس در شرق تمرکز کرده‌اند، «پیشروی‌های جزئی در بعضی از جبهه‌ها» داشته‌اند.

در بیانیه این سازمان آمده است: «در نبود پشتیبانی لجستیکی و رزمی کافی، روسیه هنوز نتوانسته به یک پیشروی قابل توجه دست یابد.»

اطلاعات ارتش بریتانیا گفته است که دفاع اوکراین از ماریوپل بسیاری از واحد‌های روسی را از پا انداخته و کارایی رزمی آن‌ها را کاهش داده است.

وزیر دفاع آمریکا: اوکراین در صورت داشتن تجهیزات مناسب می‌تواند پیروز جنگ شود

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز دوشنبه در بازگشت از سفر به کی‌یف نسبت به پیروزی اوکراین در جنگ ابراز امیدواری کرد و گفت این کشور می‌تواند در صورت داشتن «تجهیزات مناسب» بر روسیه غلبه کند.

وی گفت: «اولین قدم برای پیروز شدن این است که باور داشته باشید می‌توانید برنده شوید و آن‌ها این باور را دارند. ما اعتقاد داریم که آن‌ها می‌توانند برنده شوند، به شرطی که تجهیزات مناسب و پشتیبانی درست داشته باشند.»

رئیس پنتاگون با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد روسیه را «تضعیف‌شده» ببیند به نحوی که قادر نباشد بار دیگر به کشوری حمله کند، اضافه کرد: «روسیه در حال حاضر بسیاری از توانایی‌های نظامی خود و تعداد زیادی از نیروهایش را از دست داده است. ما می‌خواهیم به آن‌ها فرصت بازیابی سریع توان مجدد را ندهیم».

وزرای دفاع و امورخارجه آمریکا در جریان سفر خود به کی‌یف اعلام کرده‌اند که ایالات متحده ۷۰۰ میلیون دلار کمک نظامی بیشتر به اوکراین ارائه خواهد داد.

زلنسکی پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه را تبریک گفت

در پی کسب اکثریت آرا توسط امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست‌جموری فرانسه، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در توییتی در حساب شخصی خود این پیروزی را به وی تبریک گفت.

زلنسکی امانوئل ماکرون را «دوست واقعی اوکراین» خواند و گفت: «من از حمایت‌های او تشکر می‌کنم و متقاعد شده‌ام که با هم می‌توانیم به سوی پیروزی‌های مشترک جدید پیش برویم؛ به سوی یک اروپای قدرتمند و متحد».

فرانسه در جریان حمله روسیه به اوکراین در چندین نوبت کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف ارائه داده است. امانوئل ماکرون پیش از شروع جنگ نیز با سفر به مسکو از ولادیمیر پوتین خواسته بود به اوکراین حمله نکند.

ادای احترام استرالیا و نیوزیلند به اوکراین در مراسم گرامیداشت روز «آنزاک»

هزاران نفر از مردم استرالیا و نیوزیلند روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت سربازان قربانی نبرد خونبار گالیپولی در جنگ جهانی اول به اوکراین ادای احترام کردند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، که در این مراسم شرکت کرده بود گفت: «در این روز خاص و در حالی که به کسانی که برای آزادی و آزادی ما جنگیدند احترام می‌گذاریم، در کنار مردم اوکراین هستیم که همین کار را در این لحظه انجام می‌دهند.»

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند نیز در سخنرانی خود به مناسبت این روز گفت حمله روسیه به اوکراین نشان می‌دهد که صلح نمی‌تواند بدیهی تلقی شود.

او اضافه کرد: «شاید ما در نیوزیلند فاصله زیادی با این درگیری احساس کنیم، اما همه ما به طور جدایی‌ناپذیری با آنچه رخ می‌دهد پیوند داریم.»

در این مراسم همچنین پرچم اوکراین در موزه اوکلند به اهتزاز درآمد.

در ۲۵ آوریل سال ۱۹۱۵ هزاران تن از نیرو‌های ارتش استرالیا و نیوزلند (ANZAC) در سواحل باریک شبه جزیره گالیپولی در ترکیه کنونی پیاده شدند و به نبردی پرداختند که مرگ ۱۳۰ هزار سرباز را در پی داشت.

بورل: در اتحادیه اروپا توافق نظری برای تحریم نفت و گاز روسیه وجود ندارد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت حمایت کافی از سوی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای تحریم کامل یا وضع تعرفه‌های تنبیهی بر واردات نفت و گاز روسیه وجود ندارد.

آقای بورل به روزنامه دی‌ولت آلمان گفته است در حال حاضر اتحادیه اروپا موضع واحدی درباره این موضوع ندارد.

صادرات انرژی منبع اصلی درآمد ارزی کرملین است و بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا پیشتر خواستار پایان دادن به پرداخت‌های نفتی شده بودند. با این حال شماری از کشور‌های عضو اتحادیه، که بیشتر به منابع انرژی روسیه متکی هستند، با این درخواست‌ها مخالفت کرده‌اند.

بر اساس داده‌های دفتر آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، روسیه بزرگترین تامین‌کننده نفت اروپا به شمار می‌رود و به تنهایی یک چهارم واردات نفت اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ را تامین کرده است.

سفر وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا به اوکراین

مقامات آمریکایی تایید کرده‌اند که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع این کشور روز یکشنبه به کی‌یف پایتخت اوکراین رفته‌اند.

در این سفر مقامات آمریکایی جلسه‌ای ۹۰ دقیقه‌ای را با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برگزار کرده‌اند و با اعلام کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم اضافی به مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار، از بازگشت تدریجی دیپلمات‌های آمریکایی به اوکراین از این هفته خبر داده‌اند. مطابق جدول زمان‌بندی، روند بازگشت از شهر لویو آغاز شده و دیپلمات‌ها پس از یک وقفه به محل سفارت آمریکا در کی‌یف بازمی‌گردند.

این نخستین سفر مقامات عالی‌رتبه ایالات متحده به اوکراین از زمان آغاز حمله نظامی روسیه در ۲۴ فوریه به شمار می‌رود.

خبر سفر محرمانه این دو وزیر کابینه جو بایدن روز دوشنبه زمانی به صورت رسمی اعلام شد که آقای بلینکن و آستین هر دو به خاک لهستان بازگشته بودند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند افشای عمومی و ناگهانی این سفر توسط زلنسکی، درست یک روز قبل از برنامه مسافرت، باعث بروز تردید‌هایی در انجام آن شده است.

سفر مقامات ایالات متحده به مناطق جنگی معمولا به دلیل مسائل امنیتی و حفاظتی از قبل اعلام نمی‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
3
2
کاش شما غربگراها مقداری برای کودکان گرسنه یمن هم دل می سوزاندید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
0
4
لعنت خدا بر پوتین
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین