کد خبر: ۷۶۸۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
دانشجویان فهیم‌تر از آن هستند که با برخوردهای قهری آنها را وادار کنیم که رعایت کنند.

هشدار وزیر علوم به دانشجویان درباره پوشش/ اگر تبعیت نکنند، طبق قانون باید مجاب شوند

وزیر علوم در واکنش به اعتراضات برخی دانشجویان درباره پوشش و برخورد دانشگاه با آن‌ها گفت: باید بپذیریم که ورود به هر مکانی شرایط خاص خودش را دارد؛ دانشگاه، کلاس و استاد حرمت دارد، طبیعی است افرادی که وارد محیط‌های دانشگاهی می‌شوند باید به ضوابط و مقررات آن محیط احترام بگذراند و تبعیت کنند.
هشدار وزیر علوم به دانشجویان درباره پوشش/ اگر تبعیت نکنند، طبق قانون باید مجاب شوند
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر علوم در واکنش به اعتراضات برخی دانشجویان درباره پوشش و برخورد دانشگاه با آنها گفت: دانشجویان باید از قوانین دانشگاه تبعیت کنند.

محمدعلی زلفی گل امروز در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه نظام ایده‌ها و نیازها در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اعتراضات دانشجویی در برخی دانشگاه‌ها و برخورد حراست با آنها درباره نوع پوشش دانشجویان اظهار کرد: باید بپذیریم که ورود به هر مکانی شرایط خاص خودش را دارد؛ دانشگاه، کلاس و استاد حرمت دارد، طبیعی است افرادی که وارد محیط‌های دانشگاهی می‌شوند باید به ضوابط و مقررات آن محیط احترام بگذراند و تبعیت کنند.

وزیر علوم افزود: اگر افرادی از این قوانین تبعیت نکردند، طبق قانون باید مجاب شوند که محیط دانشگاه، کلاس و استاد آنقدر حرمت دارد که جامعه فرهیخته دانشگاه اعم از دانشجو و اعضای هیات علمی و … خودشان باید چه از نظر رفتار فردی، رفتار جمعی و بیان چه از نظر نوع پوشش ضوابط را رعایت کنند.

زلفی گل تاکید کرد: باید تلاش کنیم آزادی را در قالب قانون بپذیریم. خود ما هستیم که با پذیرفتن آزادی در قالب قانون کمک می‌کنیم که این آزادی در جامعه جاری و ساری شوند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم جامعه فرهیخته و دانشجویان فهیم ما خیلی خوب می‌دانند که باید فرهنگ دانشگاه را رعایت کنند. جامعه دانشگاهی فرهنگ خاص خودش را دارد و در بخش‌هایی متفاوت از فرهنگ عمومی است، یکی از موارد فرهنگ دانشگاهی نوع پوشش است و باید افرادی که وارد محیط محترم دانشگاه می‌شوند از لحاظ پوشش حداقل‌های قانونی را رعایت کنند که الحمدالله رعایت می‌کنند و دانشجویان ما فهیم‌تر از آن هستند که با برخوردهای قهری آنها را وادار کنیم که رعایت کنند.

وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه رهبری در دیدار با دانشجویان بر هویت زدایی و آرمان زدایی در دانشگاه ها تاکید داشتند، وزارت علوم چه نقشی بر هویت بخشی می تواند داشته باشد؟ گفت: این هویت بخشی در چند بخش قابل انجام است؛ یک بخش آموزشی، بخشی دیگر پژوهشی و فرهنگی است. در بخش آموزشی محتوای درسی و اساتید دانشگاه ها را شامل می شود که ما در خصوص محتوای درسی از این بعد شیوه نامه ای را تالیف خواهیم کرد که کتاب ها با ساختار خاصی نوشته شود که دانشمندان ملی خودمان دیده شوند و دانشجویان بدانند در هر صنفی که درس می خوانند در سطح ملی دانشمندانی داشتند.

زلفی گل افزود: اعضای هیات علمی که تدریس می کنند، باید در حین تدریسشان اشاره به دانشمندان داخل کشورمان داشته باشند که فکر نکنیم همیشه خارج از کشور و کشورهای پیشرفته از ما بهتران هستند و یا خداوند به آن ها توانایی خاصی داده و به ما نداده است.بنابرین هم بحث محتوا و تدریس اساتید کمک می کند که حس خودباوری و حس اینکه ما هم می توانیم در عرصه های علمی سرآمد باشیم و یا علم جدید خلق کنیم و یا اینکه ما هم میتوانیم مرجع علمی باشیم، انتقال داده شود.

وی ادامه داد: در بحث پژوهشی خوشبختانه کشور ما در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۶ هزار سند علمی بین المللی توسط دانشجویان ارشد و دکتری و دانشمندان منتشر کرده است؛ پس حس خودباوری در بین جامعه فرهیخته دانشگاهی وجود دارد و کمک کرده که آن ها در ابعاد بین المللی نتایج پژوهشی خود را منتشر کنند.

وزیر علوم بیان کرد: در اینجا هم دانشمندان و هیات علمی ما می توانند به دانشجویان این حس خودباوری و مدیریت مداری را منتقل کنند که ما هم می توانیم مرزهای علمی را بشکافیم و می توانیم افق های جدید علم را کشف کنیم که الحمدالله رتبه اول علمی ما در منطقه نشان می دهد ما در کشورمان در بسیاری از شاخص های علمی مرجعیت علمی داریم. بیش از ۳۵ درصد ۷۶ هزار سند علمی کشور ما، با مشارکت بین المللی بوده است. به این معنا که دانشمندان بین المللی دانشمندان داخل کشور ما را به رسمیت شناخته اند و همین حس را دانشمندان و اعضای هیات علمی ما به دانشجو منتقل می کند. وقتی نتایج یافته های پژوهشی یک دانشجو در ابعاد بین المللی منتشر می شود این حس در وجودش تسری پیدا می کند که من هم می توانم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین