کد خبر: ۷۶۸۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷

میرکاظمی: ریل دانش‌بنیان، تنها راه اقتصاد ایران است

رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشت: «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» یک راه از میان چندین راه موجود نیست، بلکه تنها راه موجود است و توسعه ایران اسلامی تنها از این رهگذر عبور خواهد بود.
میرکاظمی: ریل دانش‌بنیان، تنها راه اقتصاد ایران است
آفتاب‌‌نیوز :

سید مسعود میرکاظمی در یاداشتی نوشت: دو اصل تولید و اشتغال آفرینی به عنوان پیش فرض های یک اقتصاد پویا به شمار می آید اما توجه به ابزاری تقریبا بدیع به عنوان موسسات دانش‌بنیان، با کارویژه حلقه وصل میان تولید و اشتغال پایدار، یکی از ویژگی‌های صوری و معنایی شعار امسال به شمار می‌رود.

بر اساس تعاریف موجود شرکت یا موسسه دانش بنیان، شرکت یا موسسه‌ای است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس با کمی دقت، اصل ارتباط دانش با تولید ثروت پایدار در ذات تعریف این بنگاه‌ها به صورت پیدا و پنهان خود نمایی می‌کند. توجه به تولید ثروت از رهگذر بنگاه‌های دانش بنیان در زمانه‌ای که در آستانه افزایش درآمدهای نفتی قرار داریم می‌تواند نویدبخش تحولی اساسی در اقدام و عمل حکمرانی کشور ما به حساب آید. بی‌شک گذار از تحریم های ظالمانه نیازمند گام خنثی کردن ابزار تحریم است.

در ادامه این یادداشت، معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از این رو سپری کردن بحران‌های موجود اقتصادی با توجه به مزیت‌های نسبی کشور ممکن خواهد بود به شرط آنکه با استفاده از نیروهای متخصص و متعهد داخلی، تغییر اتکای اقتصاد ملی را ممکن کنیم، اظهار داشت: به گونه‌ای که سطح اتکای اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی تمام شدنی را به اقتصاد دانش‌بنیان ثروت‌آفرین و ناتمام تبدیل کنیم و این مهم نیازمند تقویت کمی و کیفی نگاه به مقوله دانش‌بنیان‌ها است.

میرکاظمی با بیان اینکه مسیر توسعه ایران اسلامی با ضرورت عقلی و عملی از مسیر گذار اقتصاد نفت‌زده به سوی اقتصاد دانش‌بنیان عبور خواهد کرد و این عبور با مشارکت همه دستگاه‌ها و ایجاد میثاق همگانی ممکن خواهد بود، تصریح کرد: اصلاح سیستم‌هایی همچون تامین اجتماعی، مالیات، گمرک، بانک و غیره در راستای رفع نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یک ضرروت عینی نزد متولیان نظام دیوان‌سالاری کشور به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه بنگاه‌های دانش‌بنیان با عنایت به ایجاد ارزش افزوده بالا، به عنوان یکی از بازیگران اصلی در رشد و توسعه کشور می‌تواند به ایفای نقش بپردازند، خاطرنشان کرد: بر این اساس توجه به اصل اساسی حرکت به سمت استفاده از ظرفیت این بازیگران نوظهور وظیفه‌ای است که در ابتدای سال به تمامی پیشکسوتان عرصه اقتصاد ابلاغ شد. اساسا پیشکسوتان کهن سال عرصه اقتصاد همچون نفت و حمل و نقل مفر و گریزی به غیر از عبور از زمین دانش‌بنیان‌های جوان ندارند.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، تاکیدات رهبر انقلاب در سال های اخیر به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برکسی پوشیده نیست تا آنجا که ایشان شرکت‌های دانش بنیان را یکی از بهترین مظاهر و مؤثرترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی به شمار آورده‌اند. از این‌رو، توجه ایشان به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یک اصل اساسی و در میانه دو اصل اساسی تولید و اشتغال‌آفرینی به عنوان حلقه وصل این دو مفهوم مهم در شعار امسال مورد توجه قرار گرفته است.

میرکاظمی افزود: نباید از یاد برد که هلدینگ‌های متنوع اقتصادی در بخش‌های مختلف کشور قطار بقا و سود‌آوری خود را باید در ریل شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند، اساسا ترسیم آینده مطلوب و گذار از وضع کنونی به عنوان موتور محرک اقتصاد عمل می‌کند. در این بین، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با افق‌سازی بدیع خود راه توسعه و پیشرفت ایران اسلامی را هموارتر از قبل کنند.

وی با تاکید بر اینکه توجه به این مهم را همواره باید مدنظر داشت که اساسا تحقق مفاهیمی همچون تولید ثروت از علم و فناوری، ایجاد اشتغال پایدار و ایمن، ارزش افزوده بالا، تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان نیازمند حمایت واقعی است و با حمایت‌های صوری و دستوری به صورت جد باید مقابله کرد، ابراز داشت: صاحبان ثروت و مدیران تاثیرگذار باید به این باور درونی برسند که مسیری به غیر از ریل دانش‌بنیان‌ها برای حرکت قطار اقتصاد کشور متصور نمی‌توان بود.

معاون رییس‌جمهور اضافه کرد: «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» یک راه از میان چندین راه موجود نیست. بلکه تنها راه موجود است و به نظر راقم سطور آینده توسعه ایران اسلامی به صورت پیش‌فرض تنها از این رهگذر عبور خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین