کد خبر: ۷۶۹۰۲۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
ابراهیم رئیسی اخیرا میزبان فعالان سیاسی بود

حاشیه‌های دیدار رئیسی و چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا

سالن جلسات هیئت دولت در ساختمان شهید رجایی در روز ۱۰ اردیبهشت ماه میزبان جمعی خاص و جلسه‌ای مهم بود؛ نشستی که ترکیب میهمانانش در طول سال‌های اخیر کمتر بصورت یکجا دیده شده است؛ افرادی از جناح چپ سنتی گرفته تا راست مدرن و از اصولگرای تحول‌خواه تا جبهه پایداری.
حاشیه‌های دیدار رئیسی و چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری ایسنا نوشت: سید ابراهیم رئیسی در بیست و هشتم ماه رمضان و در آخرین افطاری نهاد ریاست‌جمهوری میزبان فعالان سیاسی کشور از طیف‌ها و تفکرات متنوع سیاسی کشور بود.

قرار بود میهمانان این نشست ساعت ۱۷:۳۰ در سالن شهید بهشتی خیابان پاستور حضور پیدا کنند؛ برخی همچون «سید مصطفی میرسلیم»، «احمد توکلی»، «علی خضریان»، «اشرف بروجردی»، «نصرالله پژمانفر»، «محمدرضا خباز»، «سعید لیلاز» قبل از ساعت مقرر در سالن جلسه حاضر بودند. هرچه به ساعت ۱۸، که قرار بود رئیس‌جمهور نیز وارد سالن شود، نزدیک می‌شدیم میهمانانی همچون «بیژن نوباوه»، «حمید رسایی»، «زهره الهیان»، «محمدحسین صفارهرندی»، «ناظمی اردکانی»، «مالک شریعتی» یکی پس از دیگری می‌آمدند و مورد استقبال محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور قرار می‌گرفتند.

«مجتبی شاکری» دبیرکل جمعیت جانبازان نیز به همراه پسرش ثارالله شاکری وارد سالن شد و پیش از آغاز مراسم با تک تک حاضرین جلسه، از اصلاح‌طلب گرفته تا اصولگرا، سلام و احوالپرسی کرد.

دو صندلی کناری رئیس‌جمهور یکی برای احمد توکلی از جناح اصولگرا رزرو شده بود و دیگری که قاعدتا باید برای یک فعال اصلاح‌طلب باشد، هنوز معلوم نبود متعلق به چه کسی است. ساعت ۱۸ رئیس‌جمهور وارد سالن شد و از دور به تک‌تک میهمانان سلام کرد؛ همزمان «علی مطهری» هم آمد.

مجری مراسم «محمدحسین رنجبران»، که این روز‌ها به ریاست گنجینه ملی آب منصوب شده است، بود. جلسه با قرائت قرآن آغاز شد؛ در این میانه نیز «حسین کمالی» و «سید حسین مرعشی» هم آمدند. پس از تلاوت قرآن، مجری مراسم از احمد توکلی خواست که به عنوان اولین سخنران، سخنانش را در ۴ دقیقه مطرح کند. پیش از آغاز سخنان توکلی، دیگر صندلی کناری رئیس‌جمهور هم با حضور «مجید انصاری» عضو مجمع روحانیون مبارز پر شد.

توکلی: درد بزرگ کشور کاهش اعتماد عمومی است

احمد توکلی سخنانش را با ذکر خاطره‌ای از دوران ابتدای انقلاب آغاز کرد و گفت «مردم باید انقلاب یا ایجاد تغییر در کشور را احساس کنند»، او همچنین «یکی از درد‌های بزرگ کشور را کاهش اعتماد عمومی» دانست و سپس از لزوم مدیریت صحیح نرخ ارز و نرخ بهره بانکی سخن گفت. مجری مراسم، «مجید انصاری» را بعنوان سخنران بعدی صدا کرد، اما او فعلا آمادگی نداشت و سپس «علی مطهری» سخنانش را آغاز کرد.

مطهری: خبرنگاران به من زنگ می‌زنند تا علیه دولت صحبت کنم

مطهری کمک به دولت سیزدهم را ضروری خواند و خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «بار سنگینی بر دوش شماست»؛ او همچنین گفت: «خبرنگارانی هستند که به من زنگ می‌زنند و می‌خواهند من به دولت حمله کنم، اما من تاکید دارم که باید به دولت کمک کنیم». مطهری در سخنانش انتقاداتی به هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص و برخی شورا‌های عالی مطرح کرد و با گلایه از نظارت استصوابی شورای نگهبان از انتخابات ۱۴۰۲ مجلس دوازدهم سخن گفت و در عین حال تاکید کرد: «من دیگر تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس ندارم»

میرسلیم خطاب به رئیس‌جمهور: وزرای شما فقط به فکر واردات هستند

«سید مصطفی میرسلیم» سخنرانی بعدی این نشست بود؛ او در سخنانی کوتاه و در کمتر از ۴ دقیقه انتقاداتی را به برخی وزرای کابینه کرد و خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «چرا وزرای دولت شما باید به فکر واردات باشند؟ وزیر راه شهرسازی اخیرا سفارش خرید ۲۰۰ لکوموتیو را به چینی‌ها داده است در حالی که ما ظرفیت تولید لکوموتیو را در کشور داریم». درمیان سخنان میرسلیم بود که «محمدعلی ابطحی» رئیس دفتر دولت اصلاحات وارد سالن شد و در صندلی کناری مجتبی شاکری نشست.

کمالی: مراسم افطاری خودم را نرفتم، چون جلسه با رئیس‌جمهور مهمتر بود

«حسین کمالی» دبیرکل حزب اسلامی کار سخنران بعدی بود؛ او در ابتدای سخنانش گفت: «این جلسه خیلی برای من مهم بود، در حدی که به مراسم افطاری خودم نرفتم». او سپس از اقتصاد گفت و تاکید کرد: «در اقتصاد فعلی کشور همه دست در جیب همدیگر کرده‌اند و هیچ کسی هم سود نمی‌کند. آقای رئیس‌جمهور! من از شما می‌خواهم یکسری چیز‌ها را به نفع فقرا تغییر دهید»

صفار هرندی: محبوبیت رئیس‌جمهور قبلی کمتر از ۸ درصد بود

مجری مراسم پس از پایان سخنان کمالی از «محمدحسین صفارهرندی» خواست تا سخنانش را آغاز کند. صفارهرندی در ابتدا گفت «من عضو هیچ حزب سیاسی نیستم و بیشتر یک فعال رسانه‌ای هستم» او میزان محبوبیت آیت‌الله رئیسی در سطح جامعه را حدود ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت «در پایان دولت قبل، محبوبیت رئیس‌جمهور به کمتر از ۸ درصد تنزل یافته بود» صفار هرندی همچنین از لزوم تغییر مدیران دولت قبل گفت و تاکید کرد «مردم همچنان امیدوارند، اما نشانه‌های بیشتری می‌خواهند؛ سرعت انتخاب مدیران باید بیشتر شود»

اشرف بروجردی خطاب به رئیس‌جمهور: دولت شما دولت فراگیر نیست

«اشرف بروجردی» معاون وزیر کشور دوران اصلاحات نفر بعدی بود که باید سخنرانی می‌کرد. او از ابتدای سخنانش تیغ انتقاد به دولت را کشید و خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «دولت شما برخلاف وعده‌ای که دادید یک دولت فراگیر نیست چراکه مدیران اجرایی شما با نگاه سیاسی در حال حذف مدیران قبلی هستند» بروجردی در ادامه به آیت‌الله رئیسی گفت «موفقیت شما موفقیت همه ماست، زیرا همه ما به جمهوری اسلامی می‌اندیشیم» او همچنین طعنه‌ای به سخنان صفارهرندی در خصوص میزان محبوبیت رئیس‌جمهور زد و گفت: «به آمار و ارقام اطرافیانتان توجهی نکنید، کسانی را به کف جامعه بفرستید تا حرف دل مردم را برای شما بگویند»

تشکر مجید انصاری از رئیس‌جمهور برای حذف تشریفات زائد

«مجید انصاری» بعد از بروجردی نوبت به سخنرانی‌اش رسید. او در ابتدا از حذف تشریفات زائد توسط رئیس‌جمهور تشکر کرد و گفت «من دلم می‌خواهد روزی واحد تشریفات، به استثنا سفر‌های خارجی، کلا منحل شود.» انصاری از لزوم «تعیین یک چشم‌انداز برای پایان ۴ سال دولت» سخن گفت و تاکید کرد: «ما نمی‌خواهیم معجزه شود، اما توقع داریم چند مشکل بزرگ کشور پس از ۴ یا ۸ سال حل شود»

مرعشی: آقای رئیسی! ما رقیب شما نیستیم

«سید حسین مرعشی» یکی دیگر از سخنرانان جلسه بود. او خطاب به آیت‌الله رئیسی گفت: «موفقیت شما آرزوی ماست، شاید بپرسید ما که رقیب شما هستیم چرا چنین آرزویی داریم؟ رقیب ما یأس مردم است. هرچه شما بیشتر خدمت کنید، مردم امیدوارتر می‌شوند. او سپس سخنانی درمورد تورم و قدرت خرید مردم گفت و تاکید کرد: «هنوز مدیران شما نتوانستند جلوی رشد نقدینگی توسط بانک‌ها را بگیرند»

انتقادات نوباوه به دولت در حوزه عفاف و حجاب

«بیژن نوباوه» نیز بعنوان یکی دیگر از سخنرانان به مسائل فرهنگی اشاره کرد و ضمن انتقادات تندی درخصوص عملکرد دستگاه‌های دولتی در حوزه عفاف و حجاب خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «وزارت آموزش و پرورش شما مروج بی‌حجابی شده است». در دیگر سو «نصرالله پژمانفر» در سخنانش گفت: «مردم امروز عصبانی هستند. آقای رئیسی! من در راهپیمایی روز قدس در مشهد که بودم، مردم به شما سلام می‌رساندند و از شرایط اقتصادی گلایه داشتند»

بگومگوی داغ رسایی، هاشمی بر سر استخر فرح و پادرمیانی رئیس‌جمهور

محسن هاشمی یکی دیگر از سخنرانان جلسه با رئیس‌جمهور بود. او طبق روال معمول سخنرانی‌های سیاسی‌اش از مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت و تاکید کرد: «مرحوم پدرم، همواره امیدوار بود و همیشه دیر ناامید می‌شد» او سپس از رئیس‌جمهور خواست تا در زمینه اطلاع رسانی به سایر قوا پیشگام باشد تا اطلاعات غلط به مقامات کشور نرسد. هاشمی رو به «حمید رسایی» کرد و با اشاره به ماجرای «استخر فرح» (استخری که رسایی زمانی ادعا کرده بود مرحوم هاشمی در آنجا فوت شده است) گفت: «ما هرچه به دیگران می‌گوییم آن استخر، استخر فرح نبوده است کسی توجه نمی‌کند، حتی زمانی یکی از بزرگان کشور به بنده گفت مگر [محل فوت مرحوم هاشمی]در استخر فرح نبوده است؟» حمید رسایی نیز وقتی که نوبت به سخنرانی‌اش رسید، در واکنش به محسن هاشمی گفت: «زمان مسئولیت آقای رئیسی در قوه قضائیه و پیرو شکایت شما، من در دادگاه ویژه روحانیت حاضر شدم و درخصوص استخر فرح توضیح دادم و مساله حل شد. نمی‌دانم چرا شما دوباره آن را مطرح می‌کنید؟ من در همان دادگاه گفتم‌ای کاش که استخر فرح بود چرا که شما گفتید در ملک منتسب به فرح استخری برای مرحوم هاشمی ساخته شده است. خب اینکه بدتر است! شما هم قانع شدید» محسن هاشمی در واکنش به سخنان رسایی می‌خندید و می‌خواست پاسخ رسایی را بدهد که «حسین مرعشی» با صدایی بلند خطاب به رسایی گفت: «ان‌شالله خداوند شما را با فرح محشور کند!» در این میانه رئیس‌جمهور بلندگوی خود را روشن کرد تا بگو مگوی آن‌ها را خاتمه دهد و خطاب به رسایی گفت: «دیگر این موضوع تمام شده است، ادامه سخنان‌تان را بفرمائید»

یکی دیگر از حاشیه‌های سخنرانی رسایی، زمانی بود که در ابتدای سخنانش «حسین مرعشی» با طعنه و خنده خطاب به وی گفت: «ماسک‌تان را بردارید، خیلی وقت است شما را ندیده‌ایم» رسایی نیز در پاسخ گفت: «ان‌شالله از این به بعد بیشتر ما را خواهید دید»

سخنان محمدعلی ابطحی و واکنش رئیس‌جمهور

«محمدعلی ابطحی» یکی دیگر از سخنرانان مراسم بود؛ او در ابتدا خطاب به رئیس‌جمهور گفت «ما هر دو طلبه مشهد بودیم و در آن دوره آیت الله خامنه‌ای مراد همه ما بود» او در سخنانش از فضای مجازی گفت و تاکید کرد «فضای مجازی برای دولت نعمت است و هرگز فکر نکنید که روزی می‌توانید آن را جمع کنید» ابطحی سپس گفت «بهتر است انگشت در چشم نسل جوان نکنیم، سخنان ائمه جمعه در کشور این نسل را ملتهب می‌کند» او سپس به آقای رئیسی نکته‌ای را گفت که رئیس‌جمهور در سخنرانی‌اش نسبت به آن واکنش نشان داد. ابطحی گفت: «دولت روحانی و دولت اصلاحات منتقدان بی‌رحمی داشتند که دولت شما ندارد» رئیس‌جمهور در واکنش به این سخنان گفت: «از سال ۹۶ به بعد، سنگین‌ترین انتقادات و هجمه‌ها به من وارد شد، اما من از هیچ کسی شکایت نکردم در حالی که رقبای من نزدیک به ۲۰۰ شکایت در قوه قضائیه ثبت کردند. منتقدان من، در زمان مسئولیتم در آستان قدس، حتی به درب‌های سرویس‌های بهداشتی حرم هم انتقاد می‌کردند»

سعید لیلاز: من بخاطر افطاری رئیس‌جمهور به افطاری باجناقم نرفتم!

«سعید لیلاز» عضو حزب کارگزاران که نام او سال گذشته با فایل صوتی محمدجواد ظریف خیلی بر سر زبان‌ها افتاد از جمله افرادی بود که در این نشست سخنرانی کرد. او در ابتدا گفت: «آقای کمالی گفتند افطاری خودشان را بخاطر حضور در این جلسه نرفته‌اند و از خودگذشتگی کرده‌اند در حالی که من افطاری باجناقم دعوتم بودم و نرفتم» اشرف بروجردی در واکنش به سخنان او گفت: «عیبی ندارد، باجناق فامیل محسوب نمی‌شود!» لیلاز در سخنانش از لزوم جراحی‌های بزرگ اقتصادی سخن گفت و تاکید کرد: «در اقتصاد آمپول بدون درد اختراع نشده است»

در پایان جلسه، و پیش از اینکه رئیس‌جمهور بخواهد سخنانش را آغاز کند، «اشرف بروجردی» میکروفون خود را روشن کرد و گفت: «من برای تلطیف فضا خاطره‌ای از امام نقل کنم؛ زمانی که انقلاب شد، همسر امام به ایشان گفت حالا که شاه را بیرون کرده‌ای چطور می‌خواهی مملکت را اداره کنی؟ امام در پاسخ فرمود با همین جوانانی که انقلاب کرده‌اند، همسر امام پاسخ داد اینطور که نمی‌شود، مملکت داری کار سختی است»

سخنان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه

پس از پایان این نشست، میهمانان همگی در کنار رئیس‌جمهور ایستادند تا عکس یادگاری بگیرند. سپس هرکدام از میهمانان با رئیسی قدم زنان تا مسجد صحبت می‌کردند. دکتر رئیسی در حاشیه این نشست سخنان مهمی درخصوص فروش نفت و اداره سخت کشور گفت تا جایی که زهره الهیان گفت: «این سخنان حاشیه مراسم از سخنان اصلی رئیس‌جمهور در جلسه مهمتر است»

نماز جماعت به امامت رئیسی در مسجد سلمان فارسی اقامه شد و سپس رئیس‌جمهور برای صرف افطار به جمع میهمانان پیوست. «علی خضریان» و «مالک شریعتی» که در جلسه نوبت به سخنرانی‌شان نرسیده بود در هنگام افطار کنار رئیسی نشستند و مطالب خود را بیان کردند. پس از پایان افطار رئیس‌جمهور از غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر خود خواست تا یک مسیر ارتباطی بین او و فعالان سیاسی برقرار شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
3
دلسوزان کشور از هرجناح وحزب باید برای بهبود امورکمک کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
1
2
عجب!!
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
1
7
چه عالی! همه چیز خوبه! فقط یک مقدار گلایه بود! حالا همه با هم بفرمایید سفره خیلی وقته پهنه !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
1
6
مشکل تقسیم کردن بوده
که با این جلسه مرتفع شده
مردم هم هیچ
باشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین