کد خبر: ۷۶۹۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲

چرا اول و آخر غذا باید نمک بخوریم؟

ماه رمضان تمام شده و بعد ازیک پاکسازی یک ماهه نوبتی هم که باشد نوبت تقویت بدن است. کارشناس طب ایرانی اسلامی چند پیشنهاد ویژه دارد و قبل از هر توصیه‌ای می‌گوید: بدنتان را با پرخوری غافلگیر نکنید.
چرا اول و آخر غذا باید نمک بخوریم؟
آفتاب‌‌نیوز :

ماه رمضان فرصتی بود برای پاکسازی جسم از تمام انباشته‌های بیماری زا. روزه داری وکاهش حجم خورد و خوراک، منجر به افزایش حرارت و کارکرد هضم و جذب سلولی شد. بدن ما از منابع ذخیره شده‌اش استفاده کرد و خلاصه اینکه در این یک ماه علاوه بر خانه تکانی روح، جسممان هم یک خانه تکانی اساسی شد.

کارشناسان طب ایرانی اسلامی معتقدند در این برنامه ریزی الهی، جسم ما آنچه قابل استفاده بود را به کاربرد و مصرف کرد و تمام دور ریختنی‌ها را از خود دور کرد و حالا بعد از گذراندن یک ماه روزه داری، بدن با احساس سبکبالی و نشاط، قدرت وتوان بیشتری در جذب و هضم مواد غذایی پیدا کرده است.

حالا چه کنیم که این سلامت جسم ادامه داشته باشد وکمی هم خودمان را تقویت کنیم. «محمد مهدی سالاری» در این رابطه پیشنهاداتی دارد.

بدنتان را غافلگیر نکنید

اول از همه بگوییم که بدنتان را غافلگیر نکنید. حالا که با پاکسازی عمیق، جسم را از شر اخلاط اضافی پاک کردیم حیف است با پرخوری و درهم و برهم خوری مجدداً زمین‌گیرش کنیم. در ماه مبارک رمضان عادت کردیم در شبانه روز دو وعده غذایی بخوریم. درست نیست که یک دفعه بدن و دستگاه گوارش را با تعداد بالای وعده‌های غذایی غافلگیر کنیم. اگر این روش را در پیش بگیریم دوباره روز از نو می‌شود و روزی از نو.

حالا چی بخوریم؟

در فصل بهار قرار داریم. ماه رمضان هم تمام شده و بعد ازیک پاکسازی یک ماهه نوبتی هم که باشد نوبت تقویت بدن است. پژوهشگر ایرانی اسلامی می‌گوید: «ضمن رعایت نکات طب سنتی در انتخاب مواد غذایی در این فصل، برای تقویت بدن بهتر است از خوردنی‌هایی استفاده کنیم که چند ویژگی داشته باشند. اولاً لطیف و سبک باشند تا هضمشان برای بدن آسان باشد. غذا‌هایی مثل آبگوشت، تخم مرغ عسلی و برای میان وعده کاهو و مصلحش سرکنگبین توصیه می‌شود. نکته بعدی اینکه مواد غذایی با طبع گرم و‌تر را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. تا ضمن تقویت بدن، رطوبت از دست رفته هم جبران شود. غذا‌هایی مثل انواع آش‌های معتدل و خوراک‌های مقوی و خورشت‌های سنتی.»

هله هوله‌های طب سنتی

دور هله‌هوله را خط بکشید و اگر می‌خواهید ریزه خواری کنید و میان وعده بخورید توصیه کارشناسان طب سنتی را آویزه گوشتان کنید. سالاری می‌گوید: «سراغ خوراکی‌هایی بروید که دارای انرژی و ریز مغذی‌های لازم برای بدن باشند. مانند انواع حلوا‌های مورد توصیه طب سنتی که بیش از ۶۴ عنوان در منابع ذکر شده، آجیل و خشکبار، مغز تخم کدو، کنجد هم از مواد مغذی سالمی هستندکه برای تقویت بدن توصیه می‌شود.»

چرا اول و آخر غذا نمک بخوریم؟

خیلی‌ها بعد از ماه رمضان دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. با فرمان طب سنتی پیش بروید این مشکل برایتان پیش نمی‌آید. کارشناس و پژوهشگر طب ایرانی اسلامی در این خصوص پیشنهاداتی دارد؛ «برای حمایت و تقویت و همچنین پیشگیری از یبوست دستگاه گوارش بهتر است از سبزیجات و میوه‌های ملین و دارای فیبر در وعده‌های غذایی خود بیشتر استفاده کنیم. اول و آخر غذا حتماً نمک بخوریم، پالوده سیب، ۲۱ عدد مویز ناشتا، استفاده از نان و برنج سبوس دار، انواع آلو، انجیر، استفاده از روغن زیتون در طبخ غذا توصیه‌هایی است که از یبوست بعد از روزه داری جلوگیری می‌کند.»

پیش به سوی پاکسازی کبد

ماه رمضان کار پاکسازی بدن را انجام داده و حالا افرادی که کبد‌های چربی دارند می‌توانند کار پاکسازی را بعد از ماه رمضان تکمیل کنند. سالاری می‌گوید: «برای تداوم پاکسازی کبد و بدن به استفاده از شربت‌ها و دم نوش‌های مورد توجه طب سنتی توجه بیشتری داشته باشیم. شربت جلاب «ترکیب گلاب، نبات و زعفران» شربت خاکشیر و تخم شربتی، شربت آبلیمو و عسل، دم نوش بابونه و بادرنجبویه توصیه می‌شود.»

شرط سلامت و طول عمر ما چیست؟

این کارشناس و پژوهشگر طب ایرانی اسلامی توصیه‌های خود را با چند جمله به پایان می‌رساند: «سلامت و طول عمر ما در گرو عمل به توصیه‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی برای حفظ تعادل مزاج است. توصیه مهم و جدی ما اینست که با افزایش دانش مزاج شناسی و با مشورت طبیب ایرانی اسلامی آنچه لازمه سلامت سن و جنس و مزاج خودمان است را به دقت بررسی کنیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین