کد خبر: ۷۶۹۷۲۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹

وزیر جهاد کشاورزی: نمی‌توانیم شاهد قاچاق آرد به کشور‌های دیگر باشیم، بنابراین گران کردیم!

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بسته حمایتی و جبرانی تهیه شده که قبل از حذف یارانه آرد صنعت به مردم پرداخت می‌شود، گفت: زمان و میزان آن را ستاد هدفمندی یارانه‌ها تعیین می‌کند.
وزیر جهاد کشاورزی: نمی‌توانیم شاهد قاچاق آرد به کشور‌های دیگر باشیم، بنابراین گران کردیم!
آفتاب‌‌نیوز :

جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در برنامه صف اول شبکه سیما، درباره افزایش قیمت برخی کالا‌ها مانند روغن و ماکارونی و چرا محصولات صادراتی ما مانند شیرینی و ماکارونی در کشور‌های همسایه ارزانتر است، گفت: امنیت غذایی بسیار مهم و وظیفه دولت‌ها است و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه نقش ویژه‌ای دارد.

وی افزود: چند چالش در دنیا مانند خشکسالی وجود که بر تولید تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت می‌شود پیشتر ۸.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می‌کردیم، اما در سال ۱۴۰۰ تنها ۴.۵ میلیون تن خریداری کردیم که برای سال ۱۴۰۱ هم همین رقم را پیش بینی می‌کنیم در حالی که کشور ۱۲ میلیون تن نیاز به گندم داریم و خشکسالی در تاثیر زیادی در آن داشته است.

ساداتی نژاد به چالش دیگر هم اشاره کرد و افزود: بحث جنگ اوکراین و روسیه هم تاثیر دارد که تامین کننده اصلی غلات در جهان هستند که این‌ها ۷۰ درصد تولید روغن و تا ۲۵ درصد تولید غلات را دارند. پس از جنگ این دو کشور قیمت محصولات اساسی شیب صعودی و شاید تا ۱۲۵ درصد بوده مثلا در روغن خام ۸۰ درصد رشد قیمت داشته است که چالش زیادی در دنیا ایجاد کردند که خیلی از کشور‌ها ذخیره سازی را که اوج آن درچین بوده آغاز کردند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال آینده در این منطقه تولید غذا نخواهیم داشت و در ۵ سال آینده تولید غذا در جهان با مشکل مواجه خواهد بود که در روغن، دانه سویا، شکر، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر، گوشت اثرات خودش را نشان می‌دهد. کشور‌های دنیا هر کدام استراتژی در این باره آغاز کردند از جمله یارانه کشت دادند یا ذخیره سازی را بیشتر کردند که تا دو برابر هم شده است یا ممنوعیت صادرات را در روغن و غلات یا وضع عوارض را انجام دادند و یا در اروپا به محدودیت خرید و ... پرداختند تا امنیت غذایی مردم خودرا تامین کنند.

وی افزود: ما هم در کشور خودمان برای مقابله با این تنش‌ها که جهانی است، کشت قراردادی گندم را شروع کردیم و نرخ خرید گندم را به ۱۱۵۰۰ تومان افزایش دادیم. قیمت کود‌ها را تا ۴۵ درصد کاهش دادیم که نهاده مشکلی نداشته باشیم و تکمیل ذخایر و واردات کالا را بهبود بخشیدیم در دانه‌های روغنی هم به سمت کشت قراردادی رفتیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه قاچاق چالش دیگری برای امنیت غذایی کشور شده است، افزود: به دلیل اینکه یارانه به کالا‌های اساسی می‌دهیم قیمت ما نسبت به کشور‌های همسایه پایین‌تر است و همین عاملی برای سرازیر شدن کالا‌های ما به سمت آن کشور‌ها شده است، آن‌ها حتی تعرفه واردات خود را صفر کردند که همه این‌ها باعث قاچاق بیشتر شد. کیسه آرد درکشور ما ۳۸ هزار تومان و در مرز ۸۰۰ هزار تومان باشد که این پذیرفتنی نیست و این جذابیت‌ها را نمی‌توان با کنترل فیزیکی مانع شد و باید تمهیدی انجام می‌گرفت و این‌ها تهدیدی بر امنیت غذایی کشورمان است.

وی در پاسخ به اینکه اکنون قیمت نان صنعتی و ماکارونی افزایش یافته و چگونه برای مصرف کننده داخلی جبران می‌شود، گفت: یک الزام قانونی هم داریم در قانون ۱۴۰۱ که ابلاغ هم شده که ارز ۴۲۰۰ تومانی نباشد و نیمایی باشد در سال گذشته در ابتدای دولت ۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ برای یارانه غذا دیده شده بود که در ابتدای دولت جذب شده بود و آن موقع باید این طرح انجام می‌شد.

ساداتی نژاد افزود: امسال به این سمت می‌رویم که هدفمندی یارانه‌ها به سمت مصرف کننده نهایی برود این برنامه ریزی‌ها در حال انجام است جبرانی لازم برای حذف ارز از آن کالا‌ها هم در حال انجام است و برای دهک‌های مختلف برنامه ریزی شده است.در بحث گندم صنف و صنعت به دلیل قاچاق مجبور به تسریع شدیم، یعنی زودتر طرح هدفمندی یارانه‌ها را انجام دادیم و قیمت را از ۲۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش دادیم که تغییر در قیمت ماکارونی ایجادشده، اما در تامین این محصول هیچ مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا تولید کننده‌های ماکارونی با ظرفیت کامل کار می‌کنند، گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ کارخانه در این حوزه کار می‌کننده هیچ مشکلی برای تامین گندم آن‌ها ندارند و در ایام تعطیل خرید مردم بیشتر شد که محصول در قفسه فروشگاه‌ها کمتر شد، اما از فردا توزیع افزایش خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مصرف گندم کشور ۹ میلیون تن است و خرید دولتی ما بیش از ۴.۵ میلیون تن نبوده گفت: باید این‌ها را تامین کنیم و در چنین شرایطی نمی‌توانیم شاهد باشیم که محصول ما به کشور‌های دیگر قاچاق شود. بسته حمایتی در نظر گرفتیم و پیش از اجرای طرح هم داده خواهد شد و زمانی که تمهیداتش آماده شد به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد. زمان و میزان مبلغ را ستاد هدفمندی تعیین خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین