کد خبر: ۷۷۰۱۸۳
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
معرفی متخلف به مرجع قضایی

قتل‌عام پرندگان زنبورخوار بخاطر باور غلط زنبوردار ایلامی!

مدیرکل محیط زیست ایلام از قتل‌عام پرندگان زنبورخوار توسط یکی از زنبورداران ایلامی خبر داد و گفت: پرونده این فرد متخلف به مراجع قضایی احاله شده است.
قتل‌عام پرندگان زنبورخوار بخاطر باور غلط زنبوردار ایلامی!
آفتاب‌‌نیوز :

غلامرضا ابدالی از قتل‌عام پرندگان زنبورخوار توسط یکی از زنبورداران ایلامی خبر داد و گفت: پرونده این فرد متخلف به مراجع قضایی احاله شده است.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام گفت: این زنبوردار ایلامی به‌باور این که پرندگان زنبورخوار برای زنبور‌های عسل وی خطرآفرین هستند اقدام به طعمه‌گذاری آغشته به سم برای پرندگان زنبورخوار کرد که در نتیجه این اقدام مذموم تعداد ۱۳۷ قطعه پرنده زنبورخوار تلف شدند و جسد آنان در اطراف مزرعه کشف و ضبط و مستندسازی و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی احاله شده است.

به‌گفته مدیرکل محیط زیست استان ایلام، پرنده زنبورخوار برای زنبور‌های عسل بی‌خطر است و این پرنده به شار زنبور‌های قرمز که آفت زنبور‌های عسل است اقدام می‌کند که نه‌تنها برای زنبور عسل بی‌خطر بلکه نگهبانی برای آنان از گزند زنبور‌های قرمز است.

مرغ زنبورخوار گونه‌ای پرنده از خانوادهٔ زنبورخواران (Meropidae) است. زنبورخوار معمولی نیز همچون دیگر زنبورخواران دارای قامتی بلند و باریک با پر‌هایی رنگارنگ است. پر‌های ناحیهٔ بالای بدن به‌رنگ‌های زرد و قهوه‌ای، بال‌ها سبزرنگ و دم و پر‌های ناحیهٔ شکم سبز مایل به آبی است.

پر‌های ناحیهٔ گلو به‌رنگ زرد درخشان است و منقار دراز و خمیدهٔ پرنده سیاه‌رنگ است، همچنین دم پرنده دارای دو شاهپر بسیار دراز در وسط آن است که در پرندگان نابالغ دیده نمی‌شود. هر دو پرندهٔ نر و ماده از نظر ظاهری به یکدیگر شبیه‌اند و طول بدنشان به ۲۷ تا ۲۹ سانتی‌متر می‌رسد. همان‌گونه که از نام پرنده برمی‌آید زنبورخوار معمولی (Merops epiaster) از حشرات به‌ویژه زنبور، زنبور وحشی و زنبور سرخ که آن‌ها را در حین پرواز شکار می‌کند تغذیه می‌نماید.

این پرنده پیش از خوردن شکارش نیش آن را با کوبیدن چندبارهٔ حشره به یک سطح سخت جدا می‌سازد و سپس آن را می‌خورد. زنبورخوار معمولی در طول روز درحدود ۲۵۰ زنبور می‌خورد و ممکن است مارمولک و قورباغه نیز شکار کند. پرنده زنبورخوار اگرچه بال‌وپر‌های زیبایی دارد، اما از نظر زنبورداران یک آفت محسوب می‌شود. این پرنده به نام‌های گوناگون شناخته می‌شود مثلاً "زنبورخوار"؛ "سبز قبا" و در آذربایجان "آری قاپان". این پرنده‌ها به‌طور گروهی زندگی می‌کنند و هرکجا که زنبورعسل و یا حشرات هستند حضور دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین