کد خبر: ۷۷۰۴۰۶
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
موسسه تحقیقات آب اعلام کرد

پیش‌بینی کاهش چشمگیر بارش‌ها در ایران

وضعیت بارش‌های کشور نشان از آن دارد که هرچه به خردادماه که آخرین ماه فصل بهار است نزدیک می‌شویم مقدار آن‌ها کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد، گرچه این هفته حوضه آبریز دریای خزر با ۹۷ میلیمتر بارندگی پربارش‌ترین حوضه آبریز کشور است.
پیش‌بینی کاهش چشمگیر بارش‌ها در ایران
آفتاب‌‌نیوز :

وضعیت بارشی کشورمان کم‌کم و با فاصله گرفتن از فصل بهار به سمت کاهش بیشتر در حرکت است که براین‌اساس ضرورت توجه جدی‌تر به مصرف بهینه آب را دوچندان می‌سازد.

گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نشان می‌دهد وضعیت بارشی کشور در هفته منتهی به پایان اردیبهشت‌ماه با کاهش چشمگیری همراه خواهد بود.

بر این اساس برای هفته جاری، وقوع بارش‌ها برای نوار شمالی کشور و به‌صورت پراکنده در برخی از مناطق واقع در محدوده رشته‌کوه‌های زاگرس پیش‌بینی می‌شود.

همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته دوم، وقوع بارش‌های پراکنده برای مناطق واقع در نوار شمالی و برخی از مناطق واقع در مرکز کشور مورد انتظار است.

وضعیت بارشی حوضه‌های ۶ گانه اصلی آبریز کشور در این هفته چگونه است؟

میزان بارش حوضه آبریز دریای خزر در این هفته با بیشینه ۹۷ میلیمتری و متوسط محدوده ۲۱ میلیمتر بالاترین میزان بارش است که به وقوع می‌پیوندد.

حوضه آبریز قره قوم با بیشینه بارش ۷۶ میلیمتر و متوسط محدوده ۱۲ میلیمتری مقام دوم پربارش‌های این هفته را دارد.

این هفته حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بیشینه بارش ۷۳ میلیمتری با متوسط محدوده ۲۱ میلیمتری مقام سوم پربارش‌ها را به خود اختصاص داده است.

حوضه آبریز فلات مرکزی بیشینه بارش ۲۶ میلیمتر و متوسط محدوده ۱ میلیمتر را تجربه می‌کند و پس از آن حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان با بیشینه بارش ۲۲ میلیمتر و متوسط محدوده یک میلیمتری قرار دارد.

مقام کم‌بارش‌ترین حوضه‌های آبریز کشور هم به حوضه آبریز مرزی شرق با بیشینه ۷ میلیمتری با متوسط محدوده صفر میلیمتر می‌رسد.

در هفته منتهی به ۲۳ اردیبهشت هیچ‌کدام از حوضه‌های آبریز درجه دو و سه بدون بارش نیستند.

پیش‌بینی کاهش چشمگیر بارش‌ها در ایران

وضعیت بارش در هفته منتهی به ۳۰ اردیبهشت در حوضه‌های آبریز کشور چگونه رقم خواهد خورد؟

در هفته منتهی به ۳۰ اردیبهشت حوضه آبریز دریای خزر بالاترین میزان بارش با بیشینه ۲۱ میلیمتر و متوسط محدوده ۳ میلیمتر خواهد داشت.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه و قره قوم در هفته منتهی به ۳۰ اردیبهشت از نظر میزان بارش شبیه یک دیگر خواهند بود و مشترکاً مقام دوم با بیشینه بارش ۱۴ میلیمتر و متوسط محدوده ۱ میلیمتر را تجربه خواهند کرد.

وضعیت بارش در حوضه آبریز فلات مرکزی برای هفته منتهی به ۳۰ اردیبهشت بیشینه بارش ۱۰ میلیمتر و متوسط محدوده صفر میلی‌متری را تجربه می‌کند.

حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان هم در هفته منتهی به ۳۰ اردیبهشت بیشینه بارش ۳ میلیمتری خواهد داشت که محدوده متوسط آن نیز صفر میلیمتر خواهد بود.

در هفته منتهی به ۳۰ اردیبهشت‌ماه حوضه آبریز مرزی شرق کمترین بارش را خواهد داشت به‌گونه‌ای که بیشینه بارش آن یک میلیمتر با متوسط محدوده صفر میلیمتر است.

در هفته منتهی به ۳۰ اردیبهشت، از میان حوضه‌های ۳۰ گانه آبریز درجه‌دو کشور ۱۰ حوضه بدون بارش خواهند بود و در بین حوضه‌های ۹ گانه درجه سه هم یک حوضه بدون بارش است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین