کد خبر: ۷۷۱۵۰
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۰
با نرخ رشد اقتصادی فعلی

دانش‌جعفری: رسیدن به جایگاه چشم انداز محال است

درآمد ثروتمندان 15 برابر فقرا
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: داود دانش‌جعفری وزیر سابق اقتصاد معتقد است که با متوسط رشد فعلی اقتصاد کشور رسیدن به جایگاه چشم‌انداز20 ساله محال خواهد بود.

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، او در همایش بررسی دیدگاه‌های اقتصادی شهید بهشتی گفت: «کشورهای همسایه ایران در حال حاضر دارای رشد اقتصادی بیش از پنج درصد هستند و محال است ایران بتواند با وضعیت فعلی تا سال 1404 به کشور اول منطقه از نظر اقتصادی، علمی و فناوری تبدیل شود».

وی افزود: «ایران برای رسیدن به جایگاه مد نظر باید متوسط رشد اقتصادی خود را به بیش از هشت درصد افزایش دهد».

وزیر سابق اقتصاد توجه به بخش خصوصی را مهمترین راهکار افزایش متوسط رشد اقتصادی کشور دانست و تاکید كرد: «توجه به بخش خصوصی و تعاونی و تبدیل دولت به ناظر و سیاست گذار ظرفیت‌های بخش خصوصی را تا چند برابر افزایش داده و قطعا می تواند در رشد اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد».

به گزارش ایسنا، دانش جعفری با اشاره به وجود بیش از 155 هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست بخش خصوصی اظهار داشت: «دولت هرچقدر بیشتر از این پول استفاده كند از یک سو به پیشرفت کشور کمک کرده و از سوی دیگر از ضررهای انباشت پول در جامعه و افزایش قیمت‌ها جلوگیری خواهد کرد».

وزیر سابق اقتصاد تفاوت درآمدی میان ثروتمندان و فقیران را 15 برابر اعلام و بیان كرد: «نسبت دهک درآمدی ثروتمندان و فقیران ایران با جامعه آمریکا که کشوری سرمایه داری است برابری می کند که این مسئله زیبنده کشور ما که شعار عدالت در محور آن قرار دارد نیست».

دانش جعفری توسعه شرکت‌های تعاونی را یکی از اندیشه‌های شهید بهشتی دانسته و گفت: «متاسفانه این اندیشه شهید بهشتی نتوانسته جایگاه خود را بدست آورد و اگر بخش تعاون بخواهد در اقتصاد رقابت كند باید سهم قابل قبولی در این بخش ایجاد شود».

وی سهم بخش تعاون را در اقتصاد فعلی حدود پنج درصد اعلام و تصریح كرد: «برای دست یابی به اهداف چشم انداز سهم تعاون باید به 25 درصد افزایش پیدا کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین