پنجمین نشست خبری سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، با حضور علی رمضانی قائم مقام سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در مرکز پاسخگویی به تماسهای نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شد.
به گفته رمضانی در کمیته مانیتورینگ و پشتیبانی اتفاقهای نمایشگاه کتاب به صورت لحظهای مونیتور میشود، اگر اختلالی باشد اینجا اقدامات انجام میشود. کمیته اطلاعرسانی ناشران و راهنمای مراجعین، مسئولیت سختی بر عهده دارد و در مجموع حدود ۲۵۰ نفر به مردم خدمات ارائه میدهند. همچنین از ساعات شروع تا پایان نمایشگاه کتاب به سوالات مردم پاسخ میدهند و در انتهای مکالمه مردم در ۵ دسته به آنها نمره میدهند.
به گفته او از ابتدای نمایشگاه ۱۵۰۰ حمله سایبری در سطح حیاتی و مهم به سامانه بن، نمایشگاه و... شناسایی و دفع شدهاست. مجموعهای مفصل این سامانه را پشتیبانی میکنند.
ناشران با سرعت بستهها را ارسال کنند
رمضانی اعلام کرد: ناشران باید نسبت به ارسال سریع بستهها اقدام کنند زیرا مخاطبان نمایشگاه آستانه تحمل دارند. ناشران باید ۲۴ ساعت بعد از ثبت سفارش بستهها را به پست ارائه بدهند و پست بعد از ۴۸ ساعت باید بسته را به دورترین مناطق برسانند. همچنین در سطح شهر باجههای سیار پست فعال هستند. نگران این هستیم که ناشران نتوانند به خوبی بخش مجازی را پشتیبانی کنند و مردم در شهرستانها ناراضی شوند.
نباید مردم را از انتخاب تصادفی محروم کنیم
قائم مقام سیوسومین نمایشگاه کتاب درباره تسهیلاتی که برای بخش بینالملل نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شدهاست، توضیح داد: در بخش مهمان ویژه، بینالملل و ناشران خارجی مترجمهایی را در نظر گرفتیم تا به خبرنگاران و مخاطبان کمک کنند.
رمضانی درباره تخلفهایی که در این دوره از نمایشگاه اتفاق میافتد، اعلام کرد: هیات رسیدگی، درباره تخفات مربوط به شئونات نمایشگاهی، تخفیف نامتعارف و ... رسیدگی میکند، ۴ غرفه مواد غذایی را پلمب کردیم. یکی را خارج و قراردادش را فسخ کردیم. درباره ارائه کتاب قاچاق در نمایشگاه نیز، بعد از تصمیم هیات رسیدگی صحبت خواهم کرد.
او درباره جانمایی غرفهها بر اساس حروف الفبا و دور بودن غرفههای هم موضوع گفت: تجربه من در نهاد کتابخانههای عمومی نشان داد که نباید مردم را از انتخاب تصادفی محروم کنیم، یکی از پیشنهادها این بود که نمایشگاه را به صورت موضوعی و نمایشگاهی برگزار کنیم اما این مساله هنوز نیاز به زیرساخت دارد.
به گفته او غرفههای سرنبش بر اساس متراژ و عناوین ناشر انتخاب شده و به صورتی طراحی شدهاست که راهروها مرتب باشند.
رمضانی با اشاره به اینکه غرفههای افغانستان در بخش بینالملل فروش کتاب دارند، توضیح داد: این همزبانها همیشه از این موضوع گله دارند که چرا در شبستان جانمایی نمیشوند. این سنت همیشگی نمایشگاه بود که ناشران ایرانی در بخش خاصی جانمایی شوند.
نمایشگاه برای مخاطبان هر دو گروه جذاب باشد
او درباره امکان برگزاری نمایشگاه کتاب عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی به صورت جداگانه گفت: شاید در حوزه کودک و نوجوان بتوانیم نمایشگاه جداگانه برگزار کنیم، که بیشتر توجه به آن باشد.اما برگزاری جداگانه هر کدام از نمایشگاهها نیاز به جذب اسپانسر، جذب توجه افکار عمومی و توجه شرکتها داریم، که نمیتوانند چند بار در سال فعالیت کنند.
به گفته قائم مقام نمایشگاه کتاب، اگر ناشری در بخش مجازی کتاب را با تخفیف کمتر یا بیشتر بفروشد، تخلف است زیرا باید شرایط استفاده از نمایشگاه برای مخاطبان هر دو گروه جذاب باشد. اگر ناشران در نمایشگاه حضوری تخفیف میدهند، باید توجه داشت که مخاطبان باید هزینه بالاتری برای رفت و آمد و خوراک کنند، اگر از نمایشگاه مجازی خرید کنند هزینه پست رایگان است.
رمضانی درباره اختلالهایی که در اعطای بنهای دانشجویی و سایر مراکز شکل گرفتهاست گفت: باید کد افراد توسط این مراکز تایید شود. اگر برای فردی بن صادر نشده است، به دلیل فرستاده نشدن اطلاعات از آن مرکزها به مسئولان نمایشگاه کتاب است. با دانشگاه، وزارت علوم و مراکز همکاری میکنیم تا اگر اطلاعات را تکمیل کنند.
صدا و سیما ۳۰۰ دقیقه در روز برنامه پخش میکند
قائم مقام نمایشگاه کتاب با اعلام اینکه بیشترین خرید در بخش مجازی از استان تهران اتفاق افتادهاست، ادامه داد: البته با توجه به تعداد شهروندان تهران این رقم بالایی نیست. الگوی خرید در فضای مجازی مانند دو دوره قبل تکرار میشود.
رمضانی درباره اقداماتی که در چهارمین و پنجمین روز نمایشگاه اتفاق افتادهاست، گفت: مجموعا صدا و سیما ۳۰۰ دقیقه در روز برنامه پخش میکند. ۱۶ ساعت پوشش رادیویی دارد که این علاوه بر ۸ ساعت برنامه شبکه ایران صدا است. ۷۰ رسانه داخلی و خارجی این نمایشگاه را پوشش دادند.
او ادامه داد: با دوحه، مسقط، باکو تبادل غرفه رایگان داریم، برای تبادل نمایشگاهی و تبادل گرنت هم گفتوگو کرده ایم.
۱۵هزار ۶۰۰ تماس پاسخ داده شد
آزاده نظربلند مدیر پاسخگویی راهنمای مراجعان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز در ادامه گفت: در مرکز تماس حدود ۸۰ نفر از همکاران از ساعت ۹صبح تا ۸ شب پاسخگو هستند. ۱۴ گروه مستقر برای پاسخگویی به اهل قلم و پست کتاب، پیگیریهایی از ناشران برای موجود کردن و ارسال بستهها و... داریم.
محمدحسن اندرخور رئیس مرکز پاسخگویی سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران هم در بخش دیگری از این نشست، درباره فعالیت این گروه توضیح داد: برای جذب افرادی که در این بخش فعالیت میکنند، فراخوان و به آنها آموزش دادیم. همچنین در این بخش همکاران از سازمان پست، بانک عامل نمایشگاه، صدور بنها و... اقدامات جدی انجام میدهند و مشکلات را حل میکنند.
به گفته اندرخور کل تماسها با این بخش ۱۵ هزار و ۶۳۱ و تعداد تماسهای خروجی معادل ۴۷۷۳ است.