کد خبر: ۷۷۱۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

تفاوت آلرژی‌های فصلی با سرماخوردگی

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی در چهارمحال و بختیاری گفت: شایع‌ترین علائم حساسیت‌های فصل بهار و تابستان شامل عطسه، سرفه، آبریزش بینی، خارش چشم و گلو، خارش بینی و... است اما در سرماخوردگی فرد دچار تب، بدن‌درد و سایر علائم ویروسی است که این علائم در حساسیت‌های فصلی وجود ندارد.
تفاوت آلرژی‌های فصلی با سرماخوردگی
آفتاب‌‌نیوز :

محمدعلی زمانی درخصوص آلرژی و حساسیت‌های شایع در فصل بهار، اظهار کرد: گرد و غبار، گرده‌های درخت و یا گیاهان خاص و... از جمله مواردی است که می‌تواند موجب بروز حساست در افراد شود بنابراین در ابتدا لازم است علت بروز حساسیت در شخص شناسایی شود و در ادامه فرد باید از این عامل حساسیت‌زا پرهیز کند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی در چهارمحال و بختیاری افزود: بروز برخی از حساسیت‌ها در فرد ممکن است علل ارثی داشته باشد یعنی فرد به دلیل ارثی زمینه ابتلا به یک حساسیت را دارد و با قرارگیری در محیطی که این علت موجود است حساسیت در فرد ظاهر می‌شود اما افرادی که به صورت ارثی زمینه ابتلا به حساسیت را نداشته باشند با قرار گرفتن در محیط و در معرض عامل حساسیت‌زا نیز احتمال پایینی وجود دارد که علائم حساسیت در آن‌ها ظاهر شود.

وی درخصوص روش شناسایی حساسیت‌های فصلی، عنوان کرد: معمولا افراد دارای حساسیت براساس تجربه امکان شناسایی حساسیت خود را پیدا می‌کند یعنی زمانی که فرد با یک مورد خاص برخورد دارد بلافاصله دچار عوارضی مانند خارش گلو، خارش چشم و بینی، عطسه، سرفه و... می‌شود درنتیجه امکان شناسایی آلرژی برای فرد فراهم می‌شود.

زمانی ادامه داد: حساسیت‌های فصلی که در بهار و تابستان شایع هستند و افراد را درگیر می‌کنند احتمال دارد هرساله تکرار شوند که با شناسایی این حساسیت می‌توان برای کاهش علائم آن مصرف دارو را پیش از ظهور حساسیت آغاز کرد همچنین واکسن آلرژی نیز برای افرادی که دارای حساسیت‌های شدید هستند و امکان مصرف دارو نیز برای آن‌ها وجود ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد که به این روش درمان ایمونوتراپی گفته می‌شود و پس از انجام تست‌های مخصوص و مشخص شدن عامل حساسیت‌زا انجام می‌شود و تا حدود 80 درصد از ظهور حساسیت پیشگیری می‌کند اما مهم‌ترین راه جلوگیری از بروز عوارض ناشی از آلرژی پرهیز از عامل حساسیت‌زا است.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی در چهارمحال و بختیاری، با اشاره به گرد و خاک موجود در کشور طی سال جاری، اضافه کرد: به میزانی که گرد و غبار موجود در محیط افزایش پیدا کند امکان بروز حساسیت نیز بیشتر می‌شود چرا که گرد و غبار به عنوان یکی از عوامل مهم در ایجاد حساسیت در افراد محسوب می‌شود این ذرات به انتهای راه‌های هوایی ورود پیدا کرده و موجب بروز عوارضی مانند تنگی نفس همچنین تشدید آلرژی‌هایی که افراد با آن‌ها درگیر هستند را در پی دارد.

وی تصریح کرد: بروز آلرژی به دلیل مصرف میوه‌های فصلی از جمله حساسیت‌های غذایی است که در فصل بهار و تابستان شیوع بالایی دارد برای مثال برخی میوه‌ها مانند خربزه و انگور ممکن است موجب بروز علائم تنفسی، عطسه، آبریزش بینی و... شوند البته تمامی افراد با مصرف این‌گونه میوه‌ها دچار مشکل نمی‌شوند و این نوع حساسیت درصورتی ظاهر می‌شود که شخص دارای زمینه ارثی باشد که در این موارد با توجه به تجربه امکان شناسایی حساسیت برای خود فرد وجود دارد اما تشخیص آلرژی توسط پزشک و با استفاده از تست‌های مخصوص نیز انجام می‌شود.

زمانی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین علائم حساسیت‌های فصل بهار و تابستان شامل عطسه، سرفه، آبریزش بینی، خارش چشم و گلو، خارش بینی و... است که این موارد به صورت طولانی مدت برای فرد وجود دارند و می‌توان با استفاده از همین موضوع حساسیت‌های فصلی و سرماخوردگی را از یکدیگر تشخیص داد چرا که در سرماخوردگی علائم فرد به مدت محدودی ظاهر می‌شوند همچنین در سرماخوردگی فرد دچار تب، بدن‌درد و سایر علائم ویروسی است که این علائم در حساسیت‌های فصلی وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین