کد خبر: ۷۷۲۴۴۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
خرید مرغ توسط مردم کاهش چشمگیری داشته است

روزنامه دولت: مردم بعد از گرانی مرغ به سمت خرید میگو، ماهی، گوشت قرمز، بوقلمون و حبوبات رفته‌اند!

روزنامه «ایران»، وابسته به دولت در گزارشی با عنوان "جابه جایی پروتئینی در سفره مردم" و روتیتر " ایران از کوچ خریداران بازار مرغ به بازار گوشت قرمز،‌ بوقلمون و حبوبات گزارش می دهد" در ادعایی عجیب نوشته است: هم اینک بازار خرید محصولات پروتئینی جایگزین گوشت مرغ داغ شده است به طوری که مردم طی ده روز اخیر نسبت به گذشته بیشتر به سمت خرید گوشت قرمز، ماهی و میگو، گوشت بوقلمون و حبوبات گرایش پیدا کرده‌اند.
روزنامه دولت: مردم بعد از گرانی مرغ به سمت خرید میگو، ماهی، گوشت قرمز، بوقلمون و حبوبات رفته‌اند!
آفتاب‌‌نیوز :

گزارش عجیب روزنامه دولت برای توجیه گرانی‌های اخیر را در ادامه می‌خوایند: براساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران، قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل به ۴۰ تا ۴۶ هزار تومان رسیده است به همین دلیل در اکثر خرده‌فروشی‌ها قیمت مرغ کمتر از نرخ مصوب است، حتی در برخی نقاط این محصول با نرخ‌هایی کمتر از ۴۰ هزار تومان توزیع می‌شود. پیش از این، هر کیلوگرم مرغ ۳۱ هزار تومان قیمت داشت. گویا پس از افزایش قیمت این محصول، خرید آن توسط مردم افت چشمگیری داشته به طوری‌که خرده‌فروشی‌ها برای خالی‌کردن یخچال‌های خود چاره‌ای جز پایین آوردن قیمت‌ها نداشته‌اند. این در حالی است که ۲۲ اردیبهشت ماه بود که ستاد تنظیم بازار رسماً در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم برای مصرف‌کننده را ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین کرد.

در همین خصوص رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با تأیید این خبر می‌گوید: از هفته پیش قیمت هر کیلوگرم مرغ ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان بود، اما اکنون مردم با نرخ مصوب ۶۰ هزار تومان مواجه شده‌اند. به همین دلیل مردم کمتر مرغ خریداری می‌کنند.

محمد یوسفی درباره عرضه مرغ با قیمت‌های کمتر از نرخ مصوب، توضیح داد: مردم هنوز به قیمت‌های جدید عادت نکرده‌اند و آن را باور ندارند. البته به نظر می‌رسد با تکمیل پرداخت یارانه‌های ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومانی کم‌کم قیمت‌های جدید کالا‌های اساسی در جامعه جا بیفتد. طبیعی است که مردم به افزایش قیمت مرغ و سایر کالا‌های اساسی واکنش نشان دهند و آن را باور نکنند.

ایران در ادامه نوشته است: بدین ترتیب از آنجا که برخی شهروندان تصور می‌کنند قیمت‌ها کاهش می‌یابد، فعلاً کمتر خرید می‌کنند، این همه چیز در روز‌های آینده به روال قبلی خود بازخواهد گشت. با این حال از اصلی‌ترین دلایل کاهش قیمت مرغ در بازار نسبت به قیمت مصوب آن می‌توان به افزایش عرضه مرغ در بازار، جوجه‌ریزی ۱۳۵ میلیون قطعه‌ای مرغداران، کاهش تقاضا و خرید مردم و استقبال آن‌ها از دیگر محصولات پروتئینی و کالا‌های جایگزین اشاره کرد. هم اینک بازار خرید محصولات پروتئینی جایگزین گوشت مرغ داغ شده است به طوری که مردم طی ده روز اخیر نسبت به گذشته بیشتر به سمت خرید گوشت قرمز، ماهی و میگو، گوشت بوقلمون و حبوبات گرایش پیدا کرده‌اند.

تنظیم بازار با واردات ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز

با افزایش قیمت مرغ پس از اصلاح ارز ترجیحی، گرایش مردم به خرید گوشت قرمز افزایش یافته و با وجود اینکه تولید گوشت قرمز و تعداد دام‌های کشور با افزایش محسوسی روبه‌رو شده است، اما دولت برای تنظیم بهتر بازار و مقابله با هر گونه گرانی و افزایش قیمت احتمالی در این بازار، تصمیم گرفت از کشور‌های مختلف ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز وارد کند.

از طرف دیگر سید محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی نیز در این باره می‌گوید: سازمان دامپزشکی سیاست حذف انحصار، ارزانی و کیفیت خرید، تنوع‌بخشی و توسعه امکان رقابت را دنبال می‌کند که در این راستا برای واردات گوشت از کشور‌هایی همچون ونزوئلا و نیکاراگوئه توافق‌هایی انجام دادیم. بنابر آمار سال گذشته بنا به دلایل مختلف ۳۷ هزار تن گوشت از برزیل وارد شد که امسال در راستای امنیت غذایی کشور‌های واردات گسترش می‌یابد.

استقبال مردم از خرید ماهی و میگو!

در حالی که قیمت میگو و ماهی اصلا قابل مقابسه با قیمت مرغ نیست و بسیار گرانتر از مرغ است، روزنامه ایران، وابسته به دولت مدعی شده است: آبزی‌پروران تا قبل از اصلاح ارز ترجیحی معتقد بودند یارانه نهاده‌های دامی فقط به بخش دام و طیور داده می‌شود که این اقدام عملاً سبب افزایش هزینه‌های ماهی و دیگر آبزیان و همچنین افزایش قیمت این محصولات و به تبع آن کاهش خرید مردم می‌شد. این در حالی است که با تصمیم فعلی دولت، به‌دلیل کاهش فاصله قیمتی مرغ و ماهی طبیعتاً تقاضا برای خرید ماهی افزایش می‌یابد که این اقدام سبب رضایت آبزی‌پروران شده است، در همین خصوص علی اکبر خدایی، دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان اظهار کرد: طبیعتاً با افزایش قیمت مرغ، مردم استقبال بیشتری نسبت به خرید ماهی و میگو داشته‌اند به همین دلیل، چون ماهی زیادی روی دست آبزی‌پروران مانده و می‌خواهیم مردم با مصرف آبزیان آشتی کنند طبیعتاً قیمت ماهی ثابت خواهد ماند(این در حالی است که اخیر قیمت ماهی نیز گران شده است) و در فروش آبزیان افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

افزایش تقاضا برای خرید گوشت بوقلمون

یکی دیگر از کالا‌هایی که می‌تواند جایگزین مرغ شود، گوشت بوقلمون است که حاوی گوشت سفید و قرمز (۶۰ درصد گوشت سفید و ۴۰ درصد گوشت قرمز)، پروتئین، ویتامین، املاح بالا و نیز کلسترول پایین است. با وجود افزایش قیمت مرغ، تقاضا برای افزایش سایر محصولات مانند گوشت بوقلمون افزایش یافته است.

قیمت حبوبات ثابت مانده و مردم خرید بیشتری می‌کنند

برخی از اقشار ضعیف با توجه به افزایش قیمت مرغ به مصرف حبوبات روی آورده‌اند تا پروتئین خود را از طریق حبوبات (پروتئین گیاهی) تأمین کنند. در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد مصرف حبوبات کشور از طریق واردات تأمین و ۶۰ درصد حبوبات مصرفی در استان‌های کشور تولید می‌شود. طی سال‌های گذشته قیمت این محصول به‌دلیل نوسانات جهانی و خشکسالی در کشور با افزایش ۱۰۰۰ درصدی روبه‌رو شده بود به همین دلیل در حال حاضر قیمت حبوبات با نوسان خاصی همراه نیست که همین امر سبب افزایش تقاضای مردم برای خرید این محصولات شده است

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
41
این خبرگزاری دولت اصلا تو باغ نیست .یکی قیمتهای واقعی و رایج تو بازارو براشون منتشر کنه.ایشون احتمالا ازشرکت تعاونی جریده محترمشون خرید می کنند که قیمتها به شهریور ۹۹مربوط میشود.همینطور سایر کسانی که کک شون از گرونی ها در کلیه سطوح اعم از اقلام خوردنی ، پوشاک ، درمانی، مسکن ، ایاب و ذهاب و ...نمی گزه.و فکر میکنن مردم بیخود ناراضی هستند. معترصند که چرا مردم در برابر مشکلات مقاومت نمی کنند .وقتی به قول بابا طاهر یکی را داده ای صد ناز و نعمت ....یکی را آرد جو آغشته در خون .کاش همه مثل هم متحمل این سختی ها می شدند و اینهمه تفاوت در بین مردم وجود نداشت تا مردم دلخوش به مقاومت بودند .خدا بندگانش را به شهروند درجه یک و درجه دو تقسیم نکرد ولی بنده ناچیز خدا آنها را هزار پاره کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
47
یاللعجب ، یعنی اینقدر ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
44
چقدر ...شماها
لاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
35
خخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
32
مسئولان با نمک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
1
36
من خودم دیدم که در این چند روز مردم به دلیل گرانی روغن و مرغ و تخم مرغ و لبنیات رو آورده بودند به خرید پسته چون قیمتش در این چند روز ثابت بود و هم ویتامین داره و خون سازه و هم روغن داره و خشکبار فروش ها هم خوشحال بودند که خشکبار آجیل های شب عید نفروخته بودند الان می‌فروشند و راضی بودند فقط احتمالا به دليل سرمازدگی پسته امسال شاید مقداری وارد کنند تا نیاز مردم برطرف شود فقط خواستم بگم مردم هجوم نبرید پسته زیاده تو بازار و به همه می‌رسد تا عادت کنید به قیمت های جدید پسته هم وجود دارد همینطور بخرید
نادیا
|
Romania
|
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
41
شاید سراغ خاویار هم رفته باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
0
41
آناناس و آواکادو هم جای سیب خیار می‌خورند می‌خورند تازه با باقیمانده یارانه هر از گاهی خاویاری بر بدن میزنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
1
39
شرم بر آنهایی که صدای شکستن آخرین استخوان‌های مردم را نشنیدند.... بنازم سنگ پای قزوین را. از این به بعد سنگ پا با رنگ سفید در بازار فراوان خواهد شد که از رویش‌های جدید خلق شده است.
ه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
0
29
دولتمردان ...هم خیلی سریع گوشت و دحبوبات رو گرون کردند که مردم هیچی نخرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
0
17
بنظر سراغ بهشت زهرا رفته اند بیشتر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین