کد خبر: ۷۷۲۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹

جنجال "پ‌ک‌ک" در سوئد

تظاهرکنندگان طرفدار گروه‌های پ‌ک‌ک‌ و ی‌پ‌گ در شهرهای سوئد تجمع کرده و شعارهایی در حمایت از این گروه و با هدف اعلام مخالفت با عضویت سوئد در ناتو سر دادند.
جنجال
آفتاب‌‌نیوز :

نیروهای پلیس سوئد در شهرهای استکهلم، گوتنبرگ و مالمو شاهد و ناظر شعارهای تظاهرکنندگان در حمایت از این گروه بودند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، حامیان پ‌ک‌ک / ی‌پ‌گ، بنرهایی حاوی تصاویری از عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ‌ک‌ک و پرچم‌های این گروه را در دست داشتند.

چنین تظاهراتی در سوئد مسبوق به سابقه بوده و گاها به خشونت علیه مقامات و شهروندان ترکیه منتج شده است.

آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا و ترکیه پ‌ک‌ک را سازمان "تروریستی" می‌دانند. این گروه از ۱۹۸۴ به جنگ علیه ترکیه پرداخته و جان ده‌ها هزار تن را گرفته است.

انتقاد آنکارا از سوئد و فنلاند که رویکردی مشابه سوئد در قبال این گروه اتخاذ کرده، به دلیل حمایت‌هایشان از پ‌ک‌ک / ی‌پ‌گ برنامه‌های عضویت این دو کشور منطقه نوردیک در ناتو را دچار اختلال کرده است.

در همین حال قرار بود هیات‌هایی از فنلاند و سوئد برای انجام مذاکراتی جهت پیوستن به ناتو، راهی ترکیه شوند اما روزنامه ملیت چاپ ترکیه امروز (یکشنبه) گزارش داد که سفر هیات‌های سوئد و فنلاند به ترکیه به تاخیر افتاده است و این دو کشور منتظر پاسخ آنکارا هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته است که آنکارا نمی‌تواند به عضویت فنلاند و سوئد به ناتو "آری" بگوید چراکه تاکیدات این دو کشور در مورد رابطه‌شان با نمایندگان حزب کارگران کردستان ترکیه "پ.ک.ک" را باور نمی‌کند.

به دنبال آن، نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد که کشورش از مبارزه با داعش و قرار گرفتن نام پ‌ک‌ک در لیست گروه‌های "تروریستی" حمایت و پشتیبانی می‌کند.

این گفته‌های ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد پس از تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان در شامگاه شنبه در جریان مصاحبه تلویزیونی بیان شد. اندرسون در جریان این مصاحبه اعلام کرد که به اردوغان در مورد حمایت سوئد از تلاش‌های بین المللی در مبارزه با تروریسم اطمینان داد و افزود که رئیس‌جمهوری ترکیه را از حمایت صریح این کشور از گنجاندن سازمان پ‌ک‌ک در فهرست "تروریستی" مطلع کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین