کد خبر: ۷۷۲۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
تبلیغات

آیا مشاوره ازدواج ارزش هزینه کردن را دارد؟

در مشاوره‌های ازدواج چه چیزی روی می‌دهد؟ خوب، وقتی آمار‌های روانشناسان و مراکز مشاوره ازدواج ظاهراً با هم در تضاد هستند، هیچ پاسخ آسان و صحیحی برای این سؤال وجود ندارد. به ویژه اینکه متغیر‌های زیادی وجود دارند که می‌تواند بر موفقیت مشاوره ازدواج تأثیر بگذارد.
آیا مشاوره ازدواج ارزش هزینه کردن را دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

داشتن تعهد و وفاداری مادام العمر از طریق ازدواج برای بسیاری از ما یک هدف کلیدی است. حدود سه چهارم جمعیت کشور ما متاهل هستند. با این حال، خوشبختی بعد از عروسی می‌تواند کوتاه مدت باشد، متاسفانه علاقه و اشتیاق اولیه ازدواج در طول سال‌های بعد از زندگی مشترک کاهش می‌یابد. بهتر است برای رسیدن به یک زندگی با دوام و اینکه تصمیم درستی در مورد انتخاب همسر مناسب بگیرید باید به یک مشاور ازدواج خوب مراجعه کنید.

بسیاری از زوج‌ها در تلاش برای حفظ رابطه خود و شناخت همسر آینده از مشاوره ازدواج استفاده می‌کنند. طبق گفته انجمن روان‌شناسی ایران، یک ازدواج سالم فواید زیادی هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی برای زوجین در بر دارد. با این حال، تحقیقاتی که در مرکز مشاوره روانشناسی آویژه انجام شده نشان می‌دهد که زوجین نتایج متفاوتی از مشاوره قبل از ازدواج می‌گیرند. متاسفانه در سال‌های اخیر نرخ طلاق در سراسر کشور به صورت چشمگیری افزایش یافته است و به ۴۰ تا ۵۰ درصد رسیده است.

البته افزایش تعداد طلاق‌ها در سال‌های اخیر فقط یک طرف مسئله است، حدود نیمی از افرادی که برای اولین بار ازدواج می‌کنند، به طور رسمی از همسر خود جدا نمی‌شوند، ولی با یکدیگر مشکلات عاطفی و جنسی فراوانی دارند و به دلایل مختلفی در کنار هم زندگی می‌کنند. البته بسیاری از زوجین قبل از تصمیم گیری در مورد پایان دادن به زندگی مشترک شان، تلاش کرده اند تا همه چیز را حل کنند. پس سوال مهم اینجاست که آیا مشاوره ازدواج ارزشش را دارد که امتحان کنید یا خیر؟

آمار و ارقام در مورد مشاوره ازدواج چه می‌گوید؟

تحقیقات مشاوره روانشناسی آویژه نشان داده است که بعد از مشاوره ازدواج، یک چهارم زوج‌ها وضعیت بدتری نسبت به زمان قبل از مشاوره پیدا می‌کنند. تقریباً بیش از یک سوم زوج‌های متاهل بعد از انجام مشاوره ازدواج تصمیم می‌گیرن که به رابطه ادامه ندهند. با توجه به این آمار به نظر می‌رسد مشاوره ازدواج محکوم به شکست است. با این حال، آمار دیگری نیز وجود دارد که عکس این موضوع را نشان می‌دهند: آمار‌های مشاوره‌های قبل از ازدواج و مشاوره خانواده درمانی نشان می‌دهد که پس از پایان یافتن جلسات مشاوره ازدواج، تقریباً ۹۰ درصد افراد بهبودی در سلامت عاطفی خود را احساس کرده اند و سه چهارم زوج‌ها گفته اند که رابطه خود را حفظ کرده و یا بهبود یافته است.

بنابراین، در مشاوره‌های ازدواج چه چیزی روی می‌دهد؟ خوب، وقتی آمار‌های روانشناسان و مراکز مشاوره ازدواج ظاهراً با هم در تضاد هستند، هیچ پاسخ آسان و صحیحی برای این سؤال وجود ندارد. به ویژه اینکه متغیر‌های زیادی وجود دارند که می‌تواند بر موفقیت مشاوره ازدواج تأثیر بگذارد.

مشاوره خانواده آویژه

تاثیر مشاوره پیش از ازدواج به عوامل متعددی بستگی دارد؟!

وقتی مراجعان به مرکز مشاوره ازدواج زنگ می‌زنند و از تاثیر مشاوره قبل از ازدواج سوال می‌پرسند، متغیر‌های تاثیر گذار به طور بالقوه آنقدر زیاد هستند که نه نتیجه مثبت و نه نتیجه منفی را نمی‌توان تضمین کرد. برای مثال، یکی از شرکای زندگی ممکن است کمتر متعهد به حفظ رابطه باشد، یا آنقدر بی انگیزه باشد که اجازه نمی‌دهد تغییرات مثبت لازم در رابطه رخ دهد.

البته ممکن است مسائل دیگری نیز بر مشاوره ازدواج تأثیر بگذارد، مانند سوء مصرف مواد، رابطه خیانت کارانه یا وجود اختلالات روانی.

در همین حال، مشاور ازدواج نیز ممکن است آنقدر منفعل یا بی تجربه باشد که به زوج کمک نکند تا به نتیجه‌ای که انتظارش را داشتند برسند. این خودش فاکتور مهمی برای بی تاثیری مشاوره ازدواج است.

تکنیک‌های سنتی مشاوره ازدواج مانند آموزش به زوج‌ها برای گوش دادن فعالانه و برقراری ارتباط بهتر ممکن است در کوتاه‌مدت مؤثر باشند، اما روانشناسان ازدواج به این نتیجه رسیده اند که در طولانی‌مدت، زمانی که درگیری بین زوجین شعله ور می‌شود، تاثیر خودش را از دست می‌دهد.

در این موارد مشاوران ازدواج باید رویکرد‌های یکپارچه‌تری را برای مراجعان اتخاذ کنند، که هم مبتنی بر روش‌های سنتی مشاوره ازدواج است و همچنین بر رفتار و احساسات شرکای زندگی نیز تمرکز می‌کند.

بازسازی روابط با مشاوره امکان پذیر است؟

راه‌هایی برای افزایش کارایی و موفقیت مشاوره ازدواج وجود دارد. گزارش‌های روانشناسان مرکز مشاوره آویژه حاکی از آن است که تکنیک‌های جدیدتر و غیرسنتی، دارای مزایای بهتر و طولانی‌تری برای افراد درگیر در اختلافات پیش از ازدواج هست.

اتخاذ یک رویکرد یکپارچه در مشاوره پیش از ازدواج به طرفین ازدواج کمک می‌کند تفاوت‌های یکدیگر را بهتر بپذیرند. آمار‌های مراکز مشاوره ازدواج نشان می‌دهد که این سبک جدیدتر از مشاوره قبل از ازدواج به نتایج بلندمدت می‌رسد، به طوری که ۶۷ درصد از زوج‌ها می‌گویند که رابطه آن‌ها بعد از مشاوره بهبود یافته است.

در همین راستا، تکنیک‌های مدرنی که توسط یک مشاوره خانوداه خوب به کار گرفته می‌شود به زوجین برای درک رفتار‌های منفی و حالت تدافعی بینش بهتری می‌دهد. در این روش‌های جدید مشاوره پیش از ازدواج زوج‌ها با بررسی چرخه‌های هیجانی مخرب در روابط خود رویکردی را انتخاب می‌کنند تا مشکلات خود را حل کنند. در این روش‌های نوین مشاوره ازدواج زوجین به سطح چشمگیری از موفقیت در روابط خود دست پیدا می‌کنند. بعد از بررسی مراجعان به کلینیک روانشناسی آویژه مشخص شد که میزان بهبود روابط شرکت کنندگان پس از مشاوره ازدواج با رویکرد متمرکز بر عاطفه بین ۷۰ تا ۷۳ درصد است.

مشاوره تلفنی آویژه

آیا مشاوره ازدواج برای من مناسب است؟

در برخی موارد، تصمیم زوجین برای ازدواج درست نیست یا این روابط اصلا قابل ادامه دادن نیستند. برای مثال، یک رابطه توهین‌آمیز به نتیجه‌ای نمی‌رسد و هرچه زودتر به پایان برسد برای هر دو طرف مناسب‌تر است. با این حال، اگر هر دو طرف متعهد و علاقه‌مند به نتیجه رسیدن ازدواج خود باشند و مایل باشند برای آن انرژِی و تلاش بگذارند، راه‌های مختلفی وجود دارد که باید برای نجات یک ازدواج در نظر گرفته شود. مشاوره با یک متخصص، خود اندیشی، گذراندن زمان با کیفیت با هم و پذیرفتن اشتباهات به جای سرزنش کردن یکدیگر، چند راه برای شروع نجات یک رابطه برای ازدواج است.

اغلب، داشتن یک دیدگاه بیرونی بدون پیش داوری به افرادی که قصد ازدواج دارند کمک می‌کند، به همین دلیل است که مشاوره ازدواج می‌تواند بسیار کارساز باشد. یک مشاور پیش از ازدواج باید موضعی بی‌طرفانه در قبال مراجعان اتخاذ کند، مشکلات و مسائل ریشه‌ای رابطه را شناسایی کند که ممکن است زوجین از آن اصلا آگاه نباشند، یا ندانند چگونه باید با آن برخورد کنند.

با این حال، شمایی که می‌خواهید مشاوره ازدواج بگیرید باید دقت کنید که یک مشاوره ازدواج خوب انتخاب کنید. بهترین مشاوران ازدواج هم با تجربه و هم واجد شرایط هستند و به جای پیروی از یک رویکرد خشک و بی روح، یک نقش فعال و مبتنی بر راه حل را در تنظیم جلسات مطابق با نیاز‌های مراجعان خود ایفا می‌کنند.

منبع:

www.mariage.com
psychology.avije.org

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین