یوسف نوری با حضور در شبکه یک سیما، برنامه ثریا با موضوع «ضرورت تحول در آموزش و پرورش از اصلاح سرفصلهای درسی و حذف مطالب غیرکاربردی تا عدالت آموزشی و تقویت هویت ملی و خودباوری در مدارس» درباره رسالت آموزش و پرورش اظهار کرد: با وجود تصویب سندتحول بنیادین در سال ۱۳۹۰، شاهد اجرایی شدن این سند در آموزش و پرورش نبودیم و تنها در برخی از مدارس کشور، همکاران ما به صورت خودجوش این سند را اجرا کردند که از جمله این همکاران میتوان به شهیدانی همچون شهید سعید آشتیانی یا شهید حسن تهرانی مقدم اشاره کرد که درحوزه سلولهای بنیادین و موشکی در مدارس حوزه کار خود به پژوهش پرداختند و مدارس را طبق سند تحول بنیادین از آموزش محور به پژوهش محور تبدیل کردند.
وی افزود: با وجود آنکه بارها در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صراحت مطرح کردیم که وظیفه آموزش و پرورش تربیت و پرورش دانش آموزان در ساحتهای شش گانه و رسیدن به تربیت نوین اسلامی است و به دنبال آماده کردن دانش آموزان برای کنکور نیستیم، اما برخی از مدارس هنوز هم آموزش محور هستند.
آماده کردن دانش آموزان برای کنکور وظیفه آموزش و پرورش نیست
نوری ادامه داد: برای آماده کردن بستری که بتواند دانش آموزان را به تربیت نوین اسلامی برساند، داشتن برنامه درسی ضروری است. به این معنا که بر اساس برنامه ریزیهای دقیق و هدفمند، محتوا و هدف مناسب را در کتابهای درسی وارد کنیم و در نهایت بر اساس این برنامه درسی، ارزشیابی انجام شود و نتایج بررسی شود.
۸۰ درصد رتبههای آموزشی به مدارس خاص دولتی اختصاص دارد
وزیر آموزش و پرورش در خصوص نحوه آموزش مدارس دولتی و استقبال خانوادهها از این مدارس بیان کرد: مدارس خاص دولتی مانند؛ مدارس استعدادهای درخشان یا مدارس نمونه، بسیار مورد استقبال خانوادهها هستند. در این مدارس شاهد پذیرش اکثر دانش آموزان در دانشگاههای خوب کشور هستیم، اما سوی دیگر مدارس دولتی هم وجود دارد که به علت عدم وجود نیروی انسانی کافی و مناسب، متاسفانه ورود به دانشگاه خوبی نداریم، لذا ۸۰ درصد رتبهها در تمام گروههای آموزشی به مدارس خاص دولتی اختصاص دارد.
نوری با بیان این که رهبر معظم انقلاب به اختصاص ساعات خاصی در مدارس برای دروس مهارت محور تاکید داشتهاند، گفت: در سند تحول بنیادین هم بر آموزش مهارت محور دانش آموزان بسیار تأکید شده است. از این رو ضرورت تحول در آموزش و پرورش، هدایت دانش آموزان به سمت مهارتهای زندگی و شغلی است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز رویای بسیاری از خانوادهها پذیرش فرزندانشان در رشتههای پزشکی است و بر همین اساس دانش آموزان را به سمت رشته تجربی هدایت میکنند، گفت: میزان قبولی در رشتههای پزشکی به نسبت دانش آموزان رشته تجربی برابر ۱ به ۱۰۰ است یعنی از هر ۱۰۰ نفر دانش آموز فارغ التحصیل رشته تجربی، تنها یک نفر در رشتههای پزشکی پذیرفته میشوند و باقی در این مسابقه ناعادلانه و نابرابر بازنده هستند. پژوهشها نشان داده است که تأثیر روحی و روانی عدم پذیرش دانش آموزانی که سالها در پشت سد کنکور مانده اند، بسیار جدی است و خانوادههای این دانش آموزان و جامعه باید به سلامت روانی این دانش آموزان به صورت جدی فکر کند.
مطالب غیر کاربردی کتابهای درسی نیازمند اصلاح و حذف
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برخی از مطالب کتابهای درسی کاربردی نیستند و نیاز به اصلاح و یا حذف دارند. مطالب کتابهای درسی باید به گونهای باشد که برای دانش آموزان سواد چندجانبه را به همراه داشته باشد تا آنها را به مسئولیت اجتماعی برساند، لذا باید با بررسی دقیق صاحب نظران و متخصصان، مطالب صرفا حفظی و غیرکاربردی کتابهای درسی که در زندگی آینده دانش آموزان هیچ تأثیری ندارد، از کتابهای درسی حذف کنیم.
جدول زمان بندی حذفیات مطالب درسی غیرمفید در کتب درسی
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پاسخ به این سوال که جدول زمان بندی حذفیات مطالب درسی غیرمفید در کتب درسی چیست؟ گفت: بر اساس جدول بندی و برنامه ریزیهای انجام شده تصمیم داریم در سال آینده با توجه به اینکه آموزشها به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) است، قسمتی از مطالب درسی را تا جایی که امکان پذیر است و بر اساس آنچه که در الگوی برنامه ریزی درسی وجود دارد، در کتب وارد کنیم و از این پس هر سال، قسمتهای لازم را بر اساس پژوهشهای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر دهیم تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسیم.
نوری با بیان اینکه مطالب مورد نیاز و کاربردی دانش آموزان در مناطق مختلف، با یکدیگر متفاوت است، گفت: در برخی از مناطق کشور توانستیم از صاحبان صنایع و کارخانه داران تقاضا کنیم که آموزشهای بومی و تخصصی مورد نیاز آن مناطق را به دانش آموزان ارائه دهند تا از این طریق بتوانیم دانش آموزانی با مهارتهای مورد نیاز مناطق مختلف در کشور تربیت کنیم و ضمن تربیت و ارتقای مهارتهای بومی در دانش آموزان تا حدی کمبود نیروی متخصص را در استانها بر طرف کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص تعداد دانش آموزان در کلاس درس مدارس دولتی گفت: در دولت سیزدهم از سوی دولت و خیرین، نگاه ویژهای به دستگاه تعلیم و تربیت شده است، اما در برخی مناطق مانند حاشیه شهرها و یا استانهایی مانند البرز و برخی استانهای مرزی، به دلیل مهاجرت، تعداد دانشآموزان در کلاس بیشتر از استاندارد است، لذا با تلاش خیرین، با شناسایی این مناطق و ساخت مدارس، این مشکل را رفع میکنیم.