کد خبر: ۷۷۴۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
سخنگوی وزارت خارجه درباره مکث در مذاکرات وین، گزارش آژانس و تنش با یونان

دلیل بن بست مذاکرات وین چیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه با تسلیت در ارتباط با حادثه متروپل در آبادان گفت: این حادثه را به تمام مردم شریف و صبور آبادان تسلیت می‌گویم.
دلیل بن بست مذاکرات وین چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی وزارت خارجه صبح روز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: ما داغدار این حادثه در تمام ایران هستیم. وی همچنین فرا رسیدن سالگرد رحلت امام خمینی «ره» را تسلیت گفت.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر‌های اخیر دیپلماتیک به تهران از جمله سفر امیر قطر و رئیس جمهور تاجیکستان به ایران و سفر چندی پیش رئیس جمهور به عمان افزود: سیاست خارجی دولت در حوزه همسایگی در چند ماه گذشته با تمرکز خاصی پیگیری شده است و ثمرات این تحرکات در سطوح مختلف در سفر سران و روسای کشور‌های همسایه به ایران دیده و چیده می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان با مهم ارزیابی کردن سفر چندی پیش رئیس جمهور به عمان افزود: در سفر مهم رئیس جمهور به عمان حوزه‌ای از همکاری‌ها ورق خورد که سال‌ها معطل مانده بود. در این سفر ۱۳ سند همکاری امضا شد و در حوزه حمل و نقل، تزانزیت، انرژی، مراودات تجاری و همچنین انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک توافقات خوبی انجام شد. در حوزه مراودات اقتصادی بسیاری از پروژه‌ها و ابتکارات به اسناد لازم‌الاجرا تبدیل شد و امیدواریم با اجرای آن‌ها روابط دو کشور در حوزه اقتصادی بیش از پیش گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه سلطان عمان در جریان این سفر میزبانی شایسته‌ای از رئیس جمهور ایران داشتند، اظهار کرد: روز گذشته نیز در ادامه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران بودیم. سفر رئیس جمهور تاجیکستان به تهران سفر فوق‌العاده مهمی بود. ملاقات‌های خوبی صورت گرفت و ۱۷ سند در حوزه همکاری بین دو کشور امضا شد؛ لذا کانون توجهی که سیاست خارجی دولت برای منطقه و همسایگان قرار داده در این سفر‌ها به منصه ظهور رسیده و اراده ایران در این مسیر ادامه دارد.

خطیب‌زاده در همین چارچوب خبر داد که وزیر خارجه طی روز‌های آتی چندین دور سفر به کشور‌های مختلف خواهند داشت که زمینه را برای سفر دیگر سران کشور‌ها به خصوص در حوزه همسایگی به ایران آماده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با شناسایی عوامل ترور شهید صیاد خدایی اظهار کرد: ما می‌دانیم چه طرفی این کار را انجام داده است. بعد از بررسی‌ها مشخص شد که چه طرف ثالثی این کار را انجام داده است و از مسیر‌های لازم پیام‌هایش را گرفته و پاسخ قطعی خود را به صورت دردناک دریافت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و طرح برخی از ادعا‌ها علیه ایران در این گزارش تصریح کرد: متأسفانه این گزارش بازتاب‌دهنده واقعیت گفتگو‌های ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد به صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی را به آژانس ارائه کرد و چند دور نشست‌های مفصل به صورت حضوری برگزار شد که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه این گزارش همانی است که آقای گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفتگو‌های ایران و آژانس به صورت شتابزده اعلام کرد، گفت: این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع‌بندی شده بود و به نظر می‌رسد که شتابزدگی در این جمع‌بندی وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه بنابراین آنچه که در این گزارش دیده می‌شود چیز جدیدی نیست، افزود: گزارش ارائه شده منصفانه و متوازن نیست و بیم آن می‌رود که فشار صهیونیست‌ها و برخی کنشگر‌ها باعث شده باشد مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود و انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.

خطیب‌زاده در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با ادامه مذاکرات ایران و عربستان و برخی از اظهارنظر‌ها مبنی بر دیدار احتمالی وزیران امور خارجه ایران و عربستان در یک کشور ثالث تصریح کرد: زمان برگزاری دور ششم گفتگو‌ها با عربستان هنوز معلوم نشده و باید ببینیم توافقات صورت گرفته به چه سمت و سویی حرکت می‌کند. در حوزه حج توافقات صورت گرفته عملی شده و امیدواریم حجاج ما حج آرامی را داشته باشند. وزارت خارجه به همراه دیگر نهاد‌های مربوطه تمام تلاش‌های خود را به رغم ضیق وقت کرده که با همکاری با بخش‌های مختلف در ایران و عربستان بتوانیم حج آرامی را برای حجاج خود فراهم کنیم.

وی افزود: باید ببینیم که در حوزه‌های دیگر توافقات صورت گرفته چگونه پیش می‌رود و بعد در مورد آن صحبت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه شانس رسیدن به توافق با ایران در حد پایینی قرار گرفته و همچنین اظهارات مقامات فرانسه در این خصوص و اینکه آیا ترور اخیر صورت گرفته در تهران به معنای به بن‌بست رسیدن توافق احیای برجام است، گفت: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی با طراحی و یا پاسخ به تحولات داخلی خود مطرح می‌کنند ملاک ما برای اظهار نظر نیست. اصولا در حوزه مذاکراتی وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که برای مصرف داخلی بیان می‌شود، نداریم. آنچه که برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است. ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است. رفت و برگشت‌هایی بوده البته متأسفانه تاکنون آمریکا پاسخ‌های لازم و مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی خود را بگیرد و اعلام کند قطعا نه تنها بن‌بستی وجود ندارد بلکه می‌توان درصد باقی مانده از توافق را نهایی کرد.

خطیب‌زاده تأکید کرد: در حال حاضر توقف گفتگو‌ها یا به عبارتی مکث صورت گرفته در گفتگو‌ها به دلیل بی‌پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا ارائه کرده‌اند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

سخنگوی وزارت خارجه در همین ارتباط در پاسخ به سوالی گفت: هم ما و هم اروپا و هم آمریکایی‌ها می‌دانیم که پنجره فرصت تا ابد باز نمی‌ماند.

وی در پاسخ به سوالی دیگری در ارتباط با اقدام فدراسیون فوتبال کانادا در لغو بازی دوستان ایران و کانادا اظهار کرد: کانادا نشان داد که نه تنها برای این بازی بلکه برای هیچ بازی میزبانی خوبی نیست و قطعا نهاد‌های بین‌المللی باید برای انجام بازی‌های بین‌المللی در این کشور تجدیدنظر کنند و این موضوع مورد توجه آن‌ها قرار بگیرد.

خطیب‌زاده افزود: ادعای چند فرهنگی و جدا بودن سیاست از ورزش توسط دولت کانادا و فدراسیون فوتبال کانادا گوش فلک را کر کرده بود، اما این اتفاق نقطه‌ای بود که به همه نشان داد که این گونه کشور‌ها به چه میزان تمام امور در آن‌ها نه سیاسی بلکه سیاست‌زده است و تا چه حد نخست‌وزیر یک کشور در مورد یک بازی ورزشی این گونه اظهار نظر می‌کند.

وی با بیان اینکه من هفته پیش نیز تأکید کردم مسئولیت تمام اتفاقات و برخورد سیاسی با این موضوع با طرف کانادایی است، چون این شناخت از آن‌ها وجود داشت، گفت: ما در وزارت خارجه از ابتدا از تصمیم فدراسیون فوتبال خبر نداشتیم و وقتی متوجه شدیم بعید نمی‌دانستیم که این کشور سیاست‌زده چنین رفتاری را نشان دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پس از اقدام ایران در توقیف دو نفتکش یونانی به خاطر تخلفات صورت گرفته و هشدار اخیر یونان به کشتی‌های این کشور که از نزدیکی مرز‌های ایران عبور نکنند، گفت: من چنین هشداری را هنوز ندیده‌ام، ولی مسئله این است که چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی.

خطیب‌زاده با بیان اینکه عبور در آب‌های سرزمینی ایران باید بی‌ضرر باشد و اگر تخلفی صورت بگیرد هدایت این کشتی‌ها به بنادر میزبان امر جدید و عجیبی نیست، ادامه داد: من هنوز جزئیات فنی این موضوع را دریافت نکرده‌ام، ولی تأکید می‌کنم که خدمه کشتی یونانی در وضعیت خوبی هستند. آن‌ها تلفن‌ها و ارتباطات خود را با خانواده‌هایشان دارند و هیچ نگرانی در مورد آن‌ها وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: به دولت یونان نیز توصیه می‌کنیم به جای هیاهو از مسیر قانونی و حقوقی اقدام کنند، وکیل بگیرند و ما نیز به عنوان وزارت خارجه به آن‌ها کمک می‌کنیم که بتوانند مسیر حقوقی را طی کنند.

خطیب‌زاده همچنین با اشاره به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های یونان و مصادره نفت آن توسط آمریکا خاطر نشان کرد: آن موقعی که کشتی ما به صورت غیرقانونی ضبط شد ما تلاش کردیم تمامی مجاری دیپلماتیک را به صورت فشرده فعال کنیم. وزیر خارجه ما در این ارتباط با همتای یونانی خود به صورت تلفنی صحبت کرد، اما متأسفانه طرف یونانی نشان داد که دستور طرف ثالث (آمریکا) برای آن‌ها مهمتر بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: مقامات یونان باید توجه کنند که آمریکا و هیچ طرف ثالث دیگری خیرخواه روابط ایران و یونان نیست. روابط ایران و یونان سال‌ها محترمانه بوده و باید در همین بستر ادامه پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد دیدار یک هیئت پاکستانی با مقامات اسرائیل و نظر ایران در این ارتباط گفت: من این گزارش و خبر را مشاهده نکرده‌ام، ولی همه می‌دانیم که موضوع فلسطین در پاکستان یک موضوع کلیدی و مهم است. مردم پاکستان همواره نشان داده‌اند که طرفدار آرمان فلسطین هستند و شک نداریم که مردم و دولت پاکستان در این ارتباط مسیر درستی را انتخاب می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در این ارتباط که مقامات صهیونیستی به اتباع این کشور برای سفر به ترکیه هشدار داده است و این احتمال را داده‌اند که انتقام ایران در واکنش به ترور شهید صیاد خدایی در ترکیه گرفته شود، افزود: آن‌ها باید در رختخواب‌های خود نگران باشند و جای دیگر نگران نباشند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد هتک حرمت مجدد مسجدالاقصی از سوی رژیم صهیونیستی گفت: هر بار به یک بهانه رژیم صهیونیستی اقدام به تجاوزگری نسبت به مردم فلسطین می‌کنند و سکوت مجامع بین‌المللی در این ارتباط آزاردهنده است و به نظر می‌رسد که این رژیم بر روی این موضوع حساب کرده که این تعدی‌ها را برای جهان اسلام عادی کند. همه باید دست به دست هم بدهند تا این رژیم را نسبت به تعدی‌های خود پاسخگو کنند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه با توجه به مذاکرات ایران و عربستان روند تعاملات اقتصادی دو کشور چگونه خواهد بود و آیا اتفاق یا تصمیمی در این زمینه گرفته شده است، گفت: صحبت در مورد این مسائل خیلی زود است. هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم و باید اجازه بدهیم که ببینیم دور ششم مذاکرات ایران و عربستان کی و در چه سطحی برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر باقری معاون وزیر خارجه به نروژ و همچنین آخرین تلاش‌ها برای پیگیری وضعیت دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی اسدالله اسدی در بلژیک گفت: سفر آقای باقری از قبل برنامه‌ریزی شده بود و این سفر در چارچوب روابط دوجانبه است و در آن در ارتباط با موضوعات دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت می‌شود. موضوع مرتبط با مذاکرات وین نیز یکی از محور‌های گفتگو است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت پیگیری حقوق اتباع ایران در دیگر کشور‌ها توسط وزارت خارجه از جمله موضوع اسدالله اسدی افزود: آقای امیرعبداللهیان در سفر کوتاهی که به داووس داشتند این موضوع را پیگیری کردند. ما خواستار آزادی فوری آقای اسدی هستیم. کل فرایند بازداشت ایشان غیرقانونی بوده است. ایشان با نقض مصونیت دیپلماتیک و به صورت غیرقانونی بازداشت شده‌اند. دولت‌های آلمان و بلژیک بدعت خطرناکی را پایه‌گذاری کردند و باید بلافاصله این بدعت خطرناک را اصلاح کنند. آن‌ها در مباحث حقوق بشری رفتار‌های غیرقابل قبولی را از خود نشان داده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد توقیف دو نفتکش یونانی توسط ایران تأکید کرد: مقامات ایالات متحده با انجام این گونه اظهارنظر‌ها فرار به جلو می‌کنند. آقای بلینکن فکر می‌کند که مردم دنیا و ایران متوجه سرکشی‌های آمریکا نیستند. آمریکا بزرگترین برهم زننده تجارت آزاد، قواعد معمول در حوزه بانکی، سرمایه‌گذاری و مراودات بین‌المللی است. آمریکا با سلاح‌سازی از دلار و تبدیل آن به یک ابزار می‌خواهد در تمام شئون اقتصاد بین‌الملل و کشور‌ها دخالت کند. آقای بلینکن باید بداند وقت و فصل این گذشته که کشورش به تنهایی بخواهد برای جهان تصمیم بگیرد و قوانین داخلی خود را بر دنیا بار و تحمیل کند. کشور‌ها کنشگر هستند، از منافع خود دفاع می‌کنند و آمریکا باید بداند که اقدامات آن‌ها از سوی کشور‌های مستقل با پاسخ روبرو می‌شود و آنچه که آمریکا انجام می‌دهد برهم زننده روابط در دنیا است.

خطیب‌زاده همچنین در ارتباط با موضوع ریزگرد‌ها و اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه علت اصلی این ریزگرد‌ها سدسازی‌های بیشمار ترکیه بر روی دجله و فرات است، گفت: این موضوع (ریزگرد‌ها و گردوغبار) یک تحول اقلیمی است که در منطقه ما رخ داده و باید توجه کنیم که کشور‌های منطقه کم و زیاد در آن دخیل هستند.

وی با بیان اینکه سدسازی‌ها نیز در این زمینه موثر بوده است، افزود: حوزه ریزگرد‌ها بعضا تا عربستان و حتی سوریه منشأ دارد یا دیگر کشورها. به جای برخورد سیاسی با این موضوع ما از همه کشور‌ها درخواست می‌کنیم که به اضطرار به این موضوع زیست محیطی به صورت اضطرار توجه داشته باشند. نامه‌نگاری‌ها و تماس‌های وزیر خارجه با همتایان‌شان در دیگر کشور‌ها در این راستا بوده تا مقامات محیط زیست کشور‌های منطقه در ایران و یا کشور ثالث دیگری با هم دیدار کنند و در این ارتباط رایزنی و صحبت کنند.

وی افزود: ما یکی از بانیان ابتکار مقابله با ریزگرد‌ها در سازمان محیط زیست زیر نظر سازمان ملل بوده‌ایم و حل این موضوع نیازمند همکاری همه است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر وزیر خارجه به امارات برای تسلیت درگذشت رئیس این کشور و اینکه گفته شده در این سفر دعوت‌نامه آقای رئیسی به محمدبن زاید جهت سفر به ایران ارائه شده است، گفت: مجاری دعوت‌های رسمی مجاری خاص خود را دارد. ان‌شاءالله بتوانیم با فراهم آمدن الزامات و انجام اقدامات مناسب ارتقای هر چه بیشتر روابط دو کشور را شاهد باشیم. دعوت آقای رئیسی از سران کشور‌های همسایه از جمله امارات برای سفر به ایران انجام شده و خوشحال می‌شویم که این سفر در اولین فرصت ممکن انجام شود.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی می‌گویند که گزارش اخیر آقای گروسی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران زمینه‌سازی برای احتمال صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بوده و همچنین تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تحت الشعاع قرار دادن روابط ایران و آژانس گفت: آژانس به عنوان یک نهاد تخصصی و فنی باید حداکثر دقت را می‌کرد که از مسیر اعتدال، رویکرد فنی و آنچه که در اساسنامه‌اش به عنوان مأموریت ذکر شده خارج نشود. متأسفانه عناصری مثل رژیم صهیونیستی همواره تلاش کرده‌اند که هر گاه ابتکاری بوده و یا به تحولی نزدیک شده‌ایم اقداماتی انجام دهند. ما شاهد رفتار‌ها و مداخلات آن‌ها، سوءاستفاده‌ها و جاسوسی‌های آن‌ها از آژانس بوده‌ایم، شاهد خرابکاری و دست بردن آن‌ها در اسناد آژانس بوده‌ایم و این چیز جدیدی نیست و این آژانس است که باید دقت کند که مسیری که آمده‌ایم را به راحتی تخریب نکند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه چند روز دیگر زمان آتش‌بس در یمن به اتمام می‌رسد و ایران چه اقداماتی برای تمدید این آتش‌بس انجام می‌دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به صورت ویژه تلاش می‌کند که شاهد ادامه آتش‌بس در یمن و رفع محاصره این کشور باشیم. آقای امیرعبداللهیان و آقای خاجی نماینده ویژه وزیر امور خارجه در امور سیاسی از جمله یمن با مقامات مختلف مرتبط صحبت کرده‌اند. بخش عمده‌ای از گفت‌وگوی اخیر وزیر خارجه با دبیرکل سازمان ملل معطوف به موضوع یمن بود. کشور‌های ائتلاف بیش از این نمی‌توانند این مسیر را به مردم یمن تحمیل کنند. وضعیت مردم یمن به تراژدی تلخی تبدیل شده است و همه باید تلاش کنیم که محاصره یمن رفع شود تا گفتگو‌های یمنی یمنی صورت بگیرد و دولت فراگیر در این کشور ایجاد شود. در مسیر این پیگیری‌ها تلاش شده که صدای انصارالله حذف نشود و مذاکرات در این زمینه به جای خوبی برسد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره بی‌اطلاعی برخی از خانواده‌های کرد از سرنوشت فرزندانشان که در اختیار گروه‌های شبه نظامی در اقلیم کردستان هستند، گفت: متأسفانه برای پیگیری این موضوع همکاری درستی از سوی عراق انجام نشده است. دولت عراق مسئولیت دارد و ایران از تمام توان خود برای تعیین سرنوشت این افراد استفاده می‌کند. وضعیت این گمشدگان باید به سرعت مشخص شود.

خطیب‌زاده همچنین بار دیگر در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با امکان میانجی‌گری ایران بین روسیه و اوکراین نیز گفت: روسیه دوست ما است. ما روابط صمیمانه و دوستانه‌ای با اوکراین داریم و به رغم برخی از مشکلات از جمله موضوع جنگ سعی کرده‌ایم که روابط خود را به گونه‌ای حفظ کنیم که نقش موثر خود را داشته باشیم. ما نظراتی در ارتباط با این بحران داشته‌ایم و آن را حتی به سازمان ملل نیز اعلام کرده‌ایم و مسائل باید در چارچوب ریشه‌شناسی و توجه به واقعیات جلو برود.

خطیب‌زاده با بیان اینکه باید مفاد و چگونگی گفتگو‌ها توسط هر دو طرف (روسیه و اوکراین) تعیین شود، گفت: در این بحران مهمترین اضطرار مردم هستند. آن‌ها در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند و باید هر چه زودتر این وضعیت تمام شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقدامات برخی از رسانه‌های فارسی زبان در خارج از کشور برای براندازی و تبلیغات آن‌ها علیه منافع ایران افزود: آنچه که در برخی رسانه‌های فارسی زبان ضدایرانی و ضدمنافع مردم ایران انجام می‌شود با پول انگلیس، عربستان سعودی و دیگر کشورها، اتفاقا پرچم رسوایی آن‌ها است و این نشان می‌دهد که لندن پایگاه اخبار جعلی علیه ایران شده است.

وی افزود: در زمان انجام واکسیناسیون کرونا در ایران چند رسانه مستقر در لندن کمپین ضداطلاعاتی ایجاد کردند که هدف آن‌ها جان مردم ایران بود. آن‌ها دائم تبلیغ می‌کردند که مردم ایران واکسن‌های تهیه شده را نزنند و می‌گفتند این واکسن‌ها خراب است. این اقدامات را کسی فراموش نمی‌کند. این‌ها مثال اعلای رسانه‌های خودفروشی هستند که به زبان فارسی علیه مردم ایران برنامه پخش می‌کنند. در همه نشست‌هایی که با این‌ها داریم سرافکندگی آن‌ها را شاهد هستیم و به آن‌ها گفته‌ایم که باعث شرم رسانه است که شما چنین رسانه‌هایی را ایجاد کرده‌اید.

خطیب‌زاده افزود: هیچ‌گاه فشار روانی که آن‌ها به مردم ایران وارد کردند که واکسن نزنند را فراموش نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد گفتگو‌های صورت گرفته بین ایران و تاجیکستان در موضوع افغانستان افزود: در بسیاری از موضوعات منطقه با همسایگان خود اشتراک نظر داریم. ما همواره تأکید کرده‌ایم که آینده افغانستان باید به دست مردم افغانستان رقم بخورد. دولت فراگیر در این کشور شکل بگیرد. ما امیدواریم هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان به مسئولیت‌های بین‌المللی خود واقف باشد و به آن‌ها عمل کند.

وی افزود: در سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و رایزنی قرار گرفت.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع تحریم‌ها افزود: این یک واقعیت است که ما در یک رویارویی با نظام سلطه به سرکردگی آمریکا هستیم. آن‌ها با اعمال فشار حداکثری به دنبال این بودند که جمهوری اسلامی ایران فروبپاشد و این موضوع را پنهان نمی‌کردند. دیدیم آقای بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا چه اظهاراتی مطرح می‌کرد و می‌گفتند سال بعد ما در تهران هستیم، ولی دیدیم که آن‌ها رفتند و ایران سربلند باقی ماند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: آن‌ها از جنگ‌های دیگر علیه ملت ایران ناامید شده اند و به انجام جنگ‌های اقتصادی و اجتماعی علیه ایران روی آورده‌اند و ابزارشان در این زمینه تهدید و ناامید کردن مردم ایران است و پاسخ ایران نیز به این دو حوزه روشن است. تاب‌آوری اقتصادی وخنثی کردن تحریم‌ها و در حوزه دوم نیز تلاش شده که آگاه‌سازی صورت بگیرد. توان اصحاب اندیشه و خرد به کار گرفته شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این ارتباط با بیان اینکه ما کشوری هستیم که در تمامی مولفه‌های اقتصادی و در چشم‌انداز روبرو، چشم‌انداز خوبی داریم، افزود: البته این به این معنا نیست که مشکلات وجود ندارد یا جنگ اوکراین اثر نکرده و یا اینکه مسائل و مشکلاتی پیش رو نیست.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ما ضمن توجه به واقعیت‌ها نباید خودزنی کنیم، افزود: باید به پتانسیل‌هایمان توجه کنیم. امروزِ ایران، بسیار آینده درخشانی را به همه ما نشان می‌دهد. در این مسیر احتیاج به وحدت، همدلی و تجمیع نیرو‌ها داریم تا با بسیج امکانات تمدن وعده داده شده خود را محقق کنیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رسانه‌های آمریکایی هفته گذشته اعلام کردند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را در مورد حفظ نام سپاه در لیست FTO گرفته و نام سپاه را در این لیست حفظ خواهد کرد و آیا این موضوع از سوی آمریکایی‌ها به اطلاع جمهوری اسلامی ایران رسیده است و آیا موضع ایران در ابتکار‌هایی که ارائه کرده همچنان تلاش برای حذف نام سپاه از لیست فوق است و یا اگر به قول وزیر خارجه در جریان مذاکرات بهره‌مندی اقتصادی ایران از احیای برجام حاصل شود ما حاضر به عبور از این موضوع به نفع توافق هستیم، تصریح کرد: آنچه که در رسانه‌های آمریکایی و غربی بعضا با طراحی گفته می‌شود تاکتیکی است قدیمی و جدید نیست. برجسته‌سازی موضوع در فضا، زمان و مکان خاص برای رسیدن و القای مفهوم خاص چیز جدیدی نیست و ما در حوزه رسانه با موضوع برجسته‌سازی‌های نمادین و بعضا تصنعی آشنا هستیم.

وی در ادامه گفت: اساسا آنچه که میان ایران و آمریکا در حال مذاکره است موضوعاتی است که با چرخه انتفاع اقتصادی ایران و باز کردن تمام اجزای فشار حداکثری آمریکا مرتبط است. در خصوص موضوع FTO که از روز اول از سوی رژیم صهیونیستی و برخی رسانه‌های آمریکایی انجام گرفت همه چیز از همان روز اول روشن بوده است و موضع جمهوری اسلامی ایران فرو کاستن مسائل به این موضوع نیست.

خطیب‌زاده ادامه داد: آنچه که برای ما باید از این توافق حاصل شود انتفاع اقتصادی مردم ایران از احیای برجام است و اگر در این انتفاع اقتصادی مردم ایران، برخی موضوعات گنجانده شود یا نشود فقط و فقط در میز مذاکره و فقط و فقط در تصویر نهایی که از آن توافق در ذهن خودمان داریم و حداقل‌ها و حداکثر‌هایی که در آن توافق تعریف کرده‌ایم و خطوط قرمزی که برای طرف مقابل اعلام کرده‌ایم روشن می‌شود. طرف مقابل نیز این را می‌داند و به همین دلیل است که این رفت و برگشت‌ها انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همان طور که آقای امیرعبداللهیان در اجلاس داووس مطرح کردند موضوعاتی که بین ما و آمریکا باقی مانده، در خصوص تضمین‌ها، در خصوص افراد و در خصوص چرخه انتفاع قطعی اقتصادی ایران باید تماما حل شود و اینکه کدام بند با چه حالتی ادامه پیدا کند باید در میز مذاکره به آن پرداخت.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد پیشنهاد ایران برای میانجی‌گری و توافق بین اوکراین و روسیه گفت: وزیر امور خارجه ایران تاکنون چندین دور با وزیر خارجه اوکراین و روسیه صحبت کرده است و آقای امیرعبداللهیان در جریان سفر به مسکو پیام وزیر خارجه اوکراین را به آقای لاوروف ارائه کرد. ما آمادگی خود را برای تسهیل گفتگو‌ها اعلام کرده‌ایم. البته مسکو نظراتی دارد از جمله اینکه می‌گوید کی‌یف آمادگی مذاکرات را ندارد. اوکراین هم نظراتی را دارد که روسیه مذاکرات را در راستای پایان جنگ ادامه نمی‌دهد. ما تلاش کردیم بدون اینکه داوری کنیم با توجه به روابطمان با دو کشور این موضوع را تسهیل‌گری کنیم و هر زمانی که دو طرف آمادگی داشته باشند و از این اتهام‌زنی‌ها دست بردارند آمادگی داریم که در تهران میزبان گفتگو‌ها باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با وضعیت مهاجران افغانستانی در ایران و برخی اخبار منتشر شده در مورد سفر یک هیئت از طالبان به ایران برای پیگیری وضعیت آوارگان افغانستانی در ایران اظهار کرد: متأسفانه روند آمدن قانونی و غیرقانونی افغانستانی‌ها به ایران متوقف نشده است. با توجه به بازدیدی که داشتم در مرز وضعیت خوبی را شاهد نیستیم و برخی بیماری‌ها منتقل شده است. از اردوگاه‌ها از جمله سفیدسنگ بازدید کردم، با مردم صحبت کردم. بسیاری از مهاجران افغانستانی در شرایط نامناسبی به ایران آمده بودند و توان ادامه زندگی در سرزمین خود را نداشتند. ما به طرف‌های افغانستانی تأکید کرده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم که به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند و در حوزه بازگشت مهاجران به افغانستان و فراهم کردن شرایطی که مردم افغانستان بتوانند در کشور خود در آرامش زندگی کنند مسئولیت پذیر باشند و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که این وضعیت حاکم شود.

وی در ابتدای این نشست به مانند نشست‌های پیشین خود گزارشی از عملکرد وزارت خارجه در روز‌های گذشته ارائه داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین