کد خبر: ۷۷۴۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷

امام جمعه اردبیل: چرا وزرا پیش‌بینی نکردند که قیمت کالا‌های غیر یارانه‌ای بالا می‌رود؟

امام جمعه اردبیل گفت: بالا رفتن قیمت کالاهای غیریارانه‌ای به طرح هدفمندسازی یارانه ها ضربه زد و لذا این انتقاد وارد است که طراحان این طرح مخصوصاً وزرای مربوط به این طرح چرا پیش‌بینی نکردند که با این طرح قیمت کالاهای غیر یارانه‌ای بالا می رود؟
امام جمعه اردبیل: چرا وزرا پیش‌بینی نکردند که قیمت کالا‌های غیر یارانه‌ای بالا می‌رود؟
آفتاب‌‌نیوز :

سیدحسن عاملی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل با اشاره به ابعاد مختلف اجرایی طرح اقتصادی اخیر دولت اظهار کرد: هیچ کارشناس اقتصادی در لزوم هدفمندسازی یارانه‌ها تردیدی ندارد و اگر این طرح را اجرا نمی‌شد، بیت‌المال غارت می‌شد و در آینده یک بن‌بست سخت در انتظار ما بود.

وی افزود: از ۱۷ میلیارد دلار ارز ترجیحی، در نهایت یک سوم به دست مردم می‌رسید و دولت محاسبه کرد که اگر کل همان یارانه را به جای واردکننده به خود مردم بدهد، هم رفاه مردم بیشتر می‌شود و هم ریشه دزدی و خیانت قطع می‌گردد و این محاسبه کاملاً درستی است.

امام جمعه اردبیل تاکید کرد: اما بالا رفتن قیمت کالاهای غیریارانه‌ای به این طرح ضربه زد و لذا این انتقاد وارد است که طراحان این طرح مخصوصاً وزرای مربوط به این طرح چرا پیش‌بینی نکردند که با این طرح قیمت کالاهای غیر یارانه‌ای بالا می رود؟ ایراد دوم این است که ۶ هزار شرکت که برای ارز ترجیحی به صف ایستاده بودند، با قطع آن از واردات منصرف شدند و خود را کنار کشیدند. دولت اعلام کرد هرکسی مجاز است که با ارز آزاد واردات لازم را انجام دهد، در حالی که برای واردات با ارز آزاد باید اطمینان و تضمین وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: بر فرض اگر تجار با ارز آزاد نهاده دامی وارد نکنند، بر سر جوجه‌ها همان بلا می‌آید که ملاحظه شد، هرچند کار بسیار اشتباهی بود و آبروی اردبیل در سطح جهانی مخدوش شد بنابراین دولت اگر این ۲ ایراد را حل کند راه را درست رفته است.

خطیب جمعه اردبیل با تاکید بر اهمیت نقش نظارتی مجلس بیان کرد: ما از مجلس می خواهیم با وسواس و دقت کامل عملکرد وزرای مربوط مخصوصاً وزیر جهاد کشاورزی، اقتصاد و همچنین رییس بانک مرکزی را تحت نظارت و رسیدگی داشته باشند.

وی اضافه کرد: انتظار ما این است حساسیتی که نمایندگان به عزل و نصب دارند، با همان حساسیت در طرح اقتصادی اخیر به فکر کرامت ملت مخصوصا با نظارت دقیق بر عملکرد وزرای مربوط باشند و ما انتظار داریم که نمایندگان مجلس با همکاری دولت سریعاً تکانه‌های اخیر اقتصادی را مدیریت و به ملت بزرگ ما امیدواری دهند. گران شدن قیمت حج که به صورت ناگهانی و در دقیقه ۹۰ صورت گرفته، نشان می‌دهد که حتی کشور ثروتمندی مثل عربستان از شرایط حاکم بر اقتصاد دنیا که ناشی از جنگ اوکراین است اثر پذیرفته است اما کشور ما هم کشور ثروتمندی است و هم کشور پهناور یعنی اگر سوء تدبیر نباشد به‌راحتی از این بحران جهانی رد می‌شویم در جلوگیری از سوء تدبیر بعضی از مسئولین نظارت مجلس بسیار مهم است.

وی اذعان داشت: یک نکته مهم دیگر اینکه این طرح بزرگ اقتصادی قطعاً بدون همکاری مردم به سرانجام نمی‌رسد و مردم، نقش بسیار خطیری در موفقیت آن دارند. به عنوان مثال الان قطعاً و حتماً بیشتر از نیاز مردم آرد به نانوایی‌ها داده می‌شود و هیچ تردیدی در این امر نداشته باشید، اما فوراً نانوایی‌ها شلوغ شد و سرانه کشور ۷ کیلو و ۵۰۰ گرم در ماه است در حالی که در اردبیل ۱۲ کیلو و ۵۰۰ گرم است شما خودتان حساب کنید آیا نانی که می خورید به دوازده و نیم کیلو ماهانه می‌رسد؟

امام جمعه اردبیل تشریح کرد: در استان اردبیل از ۲۱ اردیبهشت بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن برنج، نزدیک به هزار تن شکر، ۳۵۰ تن قند و نزدیک به یک هزار و ۷۰۰ تن روغن پخش شده و برای نیاز استان کافی است، اما در عرض چند دقیقه تمام می‌شود و کافی است شایعه شود که فلان جنس گران خواهد شد فوراً از بازار جمع‌آوری می‌شود.اگر هر کس به قدر نیاز، انبار کند جنس به طور فراوان موجود است اما اگر نیاز کاذب درست شود، هیچ ذخیره‌ای جوابگو نیست و وقتی جنس از بازار جمع‌آوری شده و کمبود ایجاد شود قطعاً در قیمت هم تاثیر می‌گذارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین