کد خبر: ۷۷۴۹۰۲
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
پس از پاکسازی و آواربرداری کامل، تخریب آغاز می‌شود

کشف ۲ پیکر جدید در متروپل

نماینده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در متروپل اظهار داشت: صبح امروز دو پیکر دیگر در محلی که گفته می‌شود محل فعالیت کارگران بوده، پیدا شد و همچنان اقدامات جستجو در نقاطی که تصور می‌شود افرادی در آن محل حاضر بودند، در حال انجام است.
کشف ۲ پیکر جدید در متروپل
آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی متدین، مدیرعامل هلدینگ مشاوران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء درباره آخرین وضعیت آواربرداری و ادامه جستجو برای یافتن اجساد کارگرانی که گفته می‌شود در طبقات زیرین مشغول به کار بوده‌اند، اظهار داشت: تصمیم‌گیری درباره ادامه آواربرداری و جستجو بر عهده هلال احمر، آتش‌نشانی و مجموعه مدیریت بحران است اما اعلام کرده‌ایم تا پایان جستجو کار خود را با تمام ریسک‌ها و با درک شرایط مردم و خواسته مردم آبادان جستجو را ادامه می‌دهیم اما از لحاظ مسئولیت قانونی، تصمیم‌گیری در این باره بر عهده نهادها و مجموعه گفته شده است.

وی ادامه‌ داد: صبح امروز دو پیکر دیگر در محلی که گفته می‌شود محل فعالیت کارگران بوده، پیدا شد و همچنان اقدامات جستجو در نقاطی که تصور می‌شود افرادی در آن محل حاضر بودند، در حال انجام است.

نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آواربرداری و تخریب متروپل افزود: احتمال می‌دهیم در نقطه شرقی ساختمان هم یک جسد پیدا شود و جستجو در این نقطه در حال انجام است و به طور قطع پیش از تخریب تمام آواربرداری پاکسازی خواهد شد.

متدین با بیان اینکه همین الان هم در حین آوار برداری در محل ریسک قرار داریم، گفت: صورت جلسه‌ای مصوب شد مبنی بر اینکه تخریب بخش‌های ناایمن ساختمان انجام شود و پس از آن جستجو ادامه پیدا کند اما با درک خواسته مردم، ریسک را پذیرفتیم و بدون تخریب مناطق ناایمن در حال جستجو هستیم.

وی با تاکید براینکه روش تخریب این ساختمان یونیک و خاص است، اظهارداشت: در دنیا برای اولین بار است که چنین ساختمانی دچار ریزش می‌شود و هیچ ساختمانی در دنیا با این شرایط ریزش نداشت و معمولا تخریب برای ساختمان های قدیمی انجام شده است. همچنین معمولا برای تخریب هر ساختمانی دو ماه مطالعات صورت می‌گیرد تا رفتار ساختمان براساس روش تخریب قابل پیش‌بینی باشد و تخریب هم بدون حاشیه و تلفات و به صورت مناسب انجام شود.  قول دادیم تخریب ایمنی را انجام دهیم و تمام امکانات و توانایی‌ها را برای تخریب مناسب و اصولی به کار می‌گیریم اما تخریب پس از پاکسازی و اتمام آواربرداری انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: متخصصان کشور در این حوزه برای انتخاب روش تخریب در حال مذاکرات و اعلام نظر و انتخاب اصولی‌ترین روش تخریب هستند و هیأتی از متخصصان از تهران وارد آبادان شدند و از ساختمان بازدید کردند و در حال تصمیم گیری برای انتخاب بهترین و ایمن‌ترین روش تخریب ساختمان هستیم.

نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آوار برداری و تخریب ساختمان متروپل با بیان اینکه در حال خارج سازی تجهیزات و اموال سالم از ساختمان هستیم، گفت: خودروهای سالم در طبقات بالا را خارج کردیم و وظیفه خود می‌دانیم در حین آوار برداری، تجهیزات سالم را از ساختمان خارج کنیم.

وی با اشاره به بخش‌های ناایمن ساختمان ادامه داد: بخش‌هایی از ساختمان از جمله شمال آن که در آن نقطه ساختمان دارای تاجی است، ناایمن می‌دانیم و احتمال ریزش دارد و باید پاکسازی انجام شود.

متدین با بیان اینکه تخریب مدیریت شده انجام می‌شود و قبل از آن کارگاه‌ها داخل ساختمان و خانه‌های مجاور تخلیه می‌شوند، گفت: تاکنون در دنیا چنین ریزشی تجربه نشده‌ است که ساختمانی قبل از بهره‌برداری دچار ریزش شود. معمولا ساختمان‌ها با عمر ۵٠ تا ١٠٠ سال ساخته می‌شوند و به نحوی ساخته می‌شوند که در مقابل لرزه‌های زلزله هم مقاوم باشند اما رفتار سازه ساختمان متروپل در تخریب قابل پیش‌بینی نیست و باید رفتار سازه را در مقابل تخریب محاسبه کنیم.

نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آوار برداری و تخریب متروپل تاکید کرد: تنها یک عامل باعث ریزش این ساختمان نشده و هم کیفیت و عدم کیفیت حاصل فرایند و عوامل مختلف است. اولین موضوع این است که خاک آبادان سست است و برای این تعداد طبقات باید زیر فونداسیون شمع زده شود که این اقدام را برای متروپل انجام ندادند.

وی افزود: موضوع دیگر این است که اسکلت سازه فلزی با سقف وافل در طراحی‌ها سفارش نمی‌شود اما در ساختمان متروپل برای اجرای این روش اصرار شده و همین روش اجرا شده است. همچین اتصال سقف وافل به اسکلت سازه اصولی نبوده و در حرکت بوده است.

متدین تاکید کرد: عامل دیگر این بوده که طراحی ستون‌ها هم ضعیف انجام شده بود و در عین حالی که خاک منطقه سست بوده از مصالح خوبی هم برای ساخت این ساختمان استفاده نکرده‌اند به طوریکه بتن پودر می‌شده و اجرا هم صحیح نبوده به طوریکه حتی جوش‌ها هم استاندارد نبوده است.

نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آوار برداری و تخریب متروپل گفت: از جایی به مشکلات ساختمان پی بردند و فهمیدند که سازه مشکل دارد اما در اصلاح هم روش خوبی را انتخاب نکردند و نتوانستند اصلاح را به صورت اصولی انجام دهند و اصلاحات سازه ساختمان هم اشتباه صورت گرفت. ۶ اشتباه اصلی ساختمان سازی باعث ریزش این ساختمان شده و این اشتباهات خطرافرین به طور یکجا در این ساختمان انجام شده‌است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین