کد خبر: ۷۷۴۹۵۵
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶

محمود دعایی درگذشت

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیرموسسه اطلاعات ایران ظهر امروز ـ یکشنبه ـ ۱۵ خرداد ماه ـ در سن ۸۱ سالگی درگذشت. دعایی متولد ۳۰ فروردین ماه ۱۳۲۰ در شهر یزد بود که از سال ۱۳۵۹ تاکنون سرپرستی موسسه اطلاعات را بر عهده داشت. او عضو مجمع روحانیون مبارز از سال ۱۳۶۶ تاکنون و نماینده شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی از ابتدا تا سال ۱۳۸۳ بوده‌ است.
محمود دعایی درگذشت
آفتاب‌‌نیوز :

سید محمود دعایی، یار دیرین امام و مدیر روزنامه اطلاعات چشم بر این جهان فانی بست و به دیار باقی شتافت. خبرگزاری ایرنا نوشته است که دعایی در روزهای اخیر حالات سرماخوردگی داشت و شب گذشته با تشخیص آبسه گلو و انسداد مجرای تنفسی در بیمارستان بستری شده بود. ایسنا نیز نوشته که دعایی بر اثر ایست قلبی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت اما خبرگزاری تسنیم نوشته که دعایی در منزل درگذشت.

به گزارش باشگاه روزنامه‌نگاران، در سال ۱۳۲۰ در یزد، سیدمحمود دعایی دیده به جهان گشود. او بعد از پایان دوران دبیرستان به حوزه علمیه کرمان رفت و فراگیری علوم دینی را آغاز کرد.

تحصیلات

دعایی سطوح اولیه حوزوی را در کرمان پشت سر گذاشت و پس از آن راهی حوزه علمیه قم شد. او توانست در سال ۱۳۴۶ سطوح عالیه را به پایان برساند و در همان سال بود که تحت تعقیب عوامل رژیم شاه قرار گرفت و به همین خاطر مخفیانه به عراق رفت و ادامه تحصیلاتش را در عراق از سر گرفت. در آن زمان ماموران رژیم پهلوی تلاش‌های بسیاری برای بازگرداندن او به ایران انجام دادند که به سرانجام نرسید.

سوابق اجرایی

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سایر کشور‌ها فعالیت سیاسی داشته است، و در همین راستا به اروپا و کشور‌های خاور میانه مانند لبنان، عربستان، سوریه، اردن، افغانستان و پاکستان سفر کرده است.

او از اعضای مجمع روحانیون مبارز است و از سال ۱۳۵۹ تا کنون به عنوان سرپرست موسسه اطلاعات مشغول فعالیت است. دعایی در شش دوره مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۳۸۲ به عنوان نماینده مردم حضور داشته است.

او در فاصله سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ به مدت دو سال سفیر ایران در عراق بوده و پیش از آن نیز در سال‌های اقامت حضرت امام در نجف یکی از همراهان ایشان بوده است.

این روحانی فعال در عرصه رسانه، در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود.

دعایی همچنین از سوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات موفق به دریافت قلم طلایی به عنوان چهره شاخص فرهنگی شد که او این جایزه را به موزه حضرت علی بن ابیطالب در قم اهدا کرد.

مراسم تشییع پیکر مرحوم دعایی فردا از حسینیه جماران به سوی حرم امام برگزار خواهد شد.

آفتاب‌نیوز درگذشت حجت‌الاسلام دعایی را به خانواده محترم ایشان تسلیت گفته و از درگاه الهی برای آن عزیز سفر کرده آرزوی علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی را خواستار است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین