کد خبر: ۷۷۶۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۴

توریستها به المپیک چین می‌روند؟

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- مهرداد ناظری: با وجود نزدیک شدن به بازی‌های المپیک پکن تعداد توریست‌های این کشور به آن حدی که انتظار می‌رفت، افزایش نیافته است.

آمارها نشان می‌دهد که تعداد توریست‌های بین المللی بازدید کننده پایتخت چین در ماه می‌امسال نسبت به پارسال در حدود 14% کاهش داشته است.
گرچه مقامات چینی امیدوارند که جذابیت‌های المپیک باعث افزایش تعداد توریست‌های این کشور در سال آتی و سال‌های آینده گردد، اما سخت‌تر شدن دریافت ویزا و احساس نگرانی مقامات چین بر روی امنیت بیشتر برای بازی‌های المپیک باعث افت تقاضاهای ورود به این کشور شده است.

آمارهای اداره گردشگری و جذب توریست پکن نشان می‌دهد که در ماه می‌ امسال تعداد توریست‌های این کشور بسیار کمتر از ژاپن و کره جنوبی و ایالت متحده آمریکا یعنی سه قطب بزرگ تجارت جهانی بود.

با توجه به اینکه تعدادی هتل‌های جدید برای بازی‌های المپیک ساخته شده است و سایر هتل‌ها نیز بازسازی شده اند اما به گفته بسیاری از منتقدین رشد تجارت به آهستگی صورت می‌گیرد. در این خصوص سخنگوی هتل سوییسی‌های پکن می‌گوید: «تجارت ما در ماه ژوئن به خوبی پارسال نبوده است و تعداد کمی‌توریست در هتل ما اقامت گزیده اند».

اما رییس سازمان توریست و گردشگری چین علت اساسی این افت را ناشی از تبلیغات منفی طوفان‌های جنوبی چین و زلزله اخیر منطقه ی «سی چوان» می‌داند که باعث پایین آمدن تعداد بازدید کنندگان از این کشور شده است.

مشکلات ویزا

از منظر دیگر مساله دریافت ویزا یک موضوع مهم می‌باشد که مشکلات فراوانی را امسال برای درخواست کنندگان آن پدید آورده است که این نه تنها در ذهنیت توریست‌ها اثرات و پیامدهای منفی به همراه داشته است بلکه در زندگی شخصی مردم نیز موثر واقع شده و شکایت و اعتراض آنها را نیز به همراه داشته است.

یک تاجر می‌گوید: «سفر به چین خیلی سخت‌تر از قبل شده است و به ویژه برای مسافرانی که می‌خواهند زمان بیشتری را در پکن اقامت نمایند. عموما با مشکلات تمدید ویزا مواجه می‌شوند. به نظر من باید قبل از اینکه هر فرد اجازه ورود به این کشور را بگیرد، درخواست ویزاها به هتل‌ها اعلام شود و یا قبل از آنکه بلیط برگشت تایید گردد و یا دعوتنامه ای فرستاده شود، این هماهنگی‌ها صورت گیرد».

بایدها و نبایدها

و اما آنهایی که برای المپیک مجبورند به پکن بیایند با محدودیت‌هایی مواجهند که می‌تواند روح همگرایی را کاهش دهد. در چند هفته اخیر، دولت چین یک راهنمای قانونی را برای مسافرینی که برای المپیک به این کشور می‌آیند تصویب کردند که شامل مجموعه ای از بایدها و نبایدها می‌باشد.

به عنوان مثال مسافرین اجازه نخواهند داشت که در فضای باز و بیرون از هتلشان بخوابند. همچنین آنها باید اعلام حضورشان را مرتبا در طول 24 ساعت به پلیس اعلام کنند و یا اگر که می‌خواهند در پکن سکنی گزینند نباید شعارهای توهین آمیز بدهند و یا تبلیغاتی مبنی بر اسطوره‌های ورزشی‌شان و مسائل مربوط به سیاست یا مذهب یا نژاد خاصی را انجام دهند. البته بخشی از این قضیه به تبت مربوط می‌شود.

در ادامه ناآرامی‌های ابتدای امسال در تبت، مقامات چینی در مورد امکان تظاهرات‌های ضد دولتی نگران هستند و بر همین اساس در این شهر که عموما کلوپ‌ها به طور منظم تا بعد از سحر باز می‌باشند طبق قانون جدید انها مجبورند تا قبل از 2 صبح تعطیل نمایند.

پرفسور ژوزف چینگ می‌گوید: «چینی‌ها بیشتراز هر چیزی علاقه مند هستند که صحنه نمایش المپیک به آرامی‌برگزار گردد بدون آنکه وقفه و یا مشکلی در کار میزبانی اشان پدید آید».

چینگ که استاد دانشگاه هنگ گونگ می‌باشد در ادامه می‌افزاید: «مسئولان چینی علاقه مندند که با برگزاری باشکوه المپیک خودی نشان دهند. آنها بر این باورند که المپیک حادثه بزرگی است که قادر است رشد و مدرنیزاسیون را در چین به نمایش گذاشته و این کشور را از لحاظ پرستیژ اجتماعی در جهان بالاتر ببرد».

اما این نکته هم وجود دارد که چینی‌ها دوست ندارند یک المپیک بی سر و صدا و آرام را به نمایش بگذارند. آنها می‌خواهند به جهانیان بگویند که هزاران اجراکننده و دست اندرکار در انجام این فستیوال فرهنگی در تابستان مشارکت داشته اند و در عمل موفق هستند.

زائو دانگ مینگ یکی ازمقامات مسئول المپیک چین می‌گوید: «ما معتقدیم که المپیک امسال می‌تواند پرهزینه ترین و متنوع ترین المپیک تاریخ باشد و این آن چیزی است که ما در پی آن هستیم».

چینی‌ها بهترینند

شکی وجود ندارد که مقامات چینی در تلاشند که از فرصت به دست آمده استفاده کنند و پکن را برای المپیک در بهترین وضعیت ممکن نشان دهند. هم اکنون دولت چین راننده‌های تاکسی را تشویق می‌کند که ماشین‌هایشان را پاک و تمیز نگه دارند چون اخیرا یک توریست شکایت کرده که بر روی یک صندلی تاکسی مو پیدا کرده و دولت هم بر روی مساله نظافت و پاکیزگی حساس شده است.

در ماههای اخیر یک همکاری عمومی‌در راستای ارتقاء بهداشت عمومی‌انجام گرفته که مبارزه با 4 جاندار مضر و بیماری‌زا از قبیل موش،پشه، مگس و سوسک را شامل می‌شود.

همچنین در راستای مبارزه با تروریسم‌ها 100 هزار کماندو و سرباز در طی مسابقات المپیک وظیفه حفظ و امنیت بازی‌ها را برعهده دارند. این افزایش امنیت اساسا باعث توجه بیشتر به پکن و به ویژه خیابان‌های این شهر و اطراف سفارتخانه‌ها و مکان‌های مسابقات المپیک شده است.

این محدودیت‌ها هر چند به مذاق توریست‌ها خوش نمی‌آید اما این شرایط چندان هم تفریح و سرگرمی‌توریست‌های خوش‌گذران را به تعویق نخواهد انداخت اما احتمالا چینی‌ها فکر می‌کنند که این بهای کمی‌است که باید برای تضمین امنیت بازی‌های المپیک بپردازند در مقابل اینکه تضمین شود اتفاق ناگواری در هنگام بازی‌های المپیک نیافتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین