کد خبر: ۷۷۶۶۸۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
فاطمی امین در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس

اعتراف وزیر صنعت دولت رئیسی: گرانی و تورم بخاطر افزایش قیمت دلار است

وزیر صمت با بیان اینکه تورم در کشور ساختاری است، گفت: می‌توان با کار‌های جزئی و موردی آن را اصلاح کرد و نیاز است که به سمت اصلاح ساختار گام برداریم.
اعتراف وزیر صنعت دولت رئیسی: گرانی و تورم بخاطر افزایش قیمت دلار است
آفتاب‌‌نیوز :

سیدرضا فاطمی امین در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۴ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالات محمد وحیدی نماینده بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم، گرمه و رازوجرگلان در مورد ضعف عملکرد وزارت صمت در کنترل قیمت کالا‌ها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره برداران معدن، گفت: این سوالات چند بعدی است و باید به این موضوع بپردازیم که در بحث صنعت، معدن و تجارت با چه مسائلی روبه رو هستیم و ما با ۱۴ مسئله اصلی در این بخش روبه رو هستیم.

وی عدم ثبات قوانین و مقررات و متغیر‌های اقتصادی، پایین بودن بهره وری، تورم بالا، پیروی قیمت‌های داخلی از نرخ ارز و سهم بالای قاچاق را از جمله مسائل ریشه‌ای دانست که سال‌ها انباشته شده اند و افزود: در طول ۴ سال مدیریت دولت دوازدهم وزارت صمت ۵ سرپرست داشته است یعنی با مسائلی گسترده، انباشته شده و ریشه‌ای مواجه هستیم، اما متاسفانه هیچ وقت حل نشده اند.

فاطمی امین یادآور شد: در مورد موضوع بازار در طی ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته همواره تورم داشتیم و در چند سال تورم بالای ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است و تورم ما تورمی ساختاری است و می‌توان با کار‌های جزئی و موردی آن را اصلاح کرد و نیاز است که به سمت اصلاح ساختار گام برداریم.

خودرو مسئله امروز و دیروز ما نیست/برنامه ۲ ساله برای اصلاح تنظیم بازار خودرو داریم

وزیر صمت افزود: یکی از موارد اصلاح ساختاری بحث دلار است، زیرا زمانی که قیمت دلار افزایش می‌یابد تورم هم بالا می‌رود و از ۳ مسیر نسبت به قیمت ارز کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهیم. یکی به خاطر مواد اولیه و کالا‌های وارداتی است، زیرا با افزایش قیمت دلار، قیمت مواد اولیه و تولید داخل افزایش می‌یابد و این امری بدیهی و مشخص است، اما موضوعی که پنهان است و کمتر به آن توجه می‌شود این است که در قوانین و مقررات و سازوکار‌ها قیمت‌های داخلی را به دلار متصل کردیم.

وی یادآور شد: ۶۰ درصد قیمت بطری آب قیمت مواد پتروشیمی است و متاسفانه جنگ اوکراین نیز باعث افزایش قیمت گاز و به طبع آن پتروشیمی و در نهایت افزایش قیمت بطری آب می‌شود بنابراین تا این روند‌ها و اتصال‌ها را که به ارز متصل کردیم حل نکنیم مشکل تورم حل نمی‌شود البته بخشی از تورم انتزاعی است که زمانی که قیمت ارز بالا می‌رود مردم به دنبال حفظ ارزش پولشان هستند و به این سمت رو می‌آورند.

وزیر صمت ادامه داد: اگر بخواهیم این وضعیت را درمان کنیم هرچند باید از فروشگاه‌ها بازرسی انجام دهیم، اما صرفا با این کار مشکل حل نمی‌شود بنابراین باید اقدامات ریشه‌ای انجام داد؛ در کشور ۱۴ بازار مهم داریم که اگر آن‌ها را اصلاح نکنیم با مشکلات موجود مواجه خواهیم شد. ممکن است با انجام اقداماتی تورم کاهش پیدا کند، اما مجددا به دلیل مشکلات ساختاری با افزایش تورم مواجه خواهیم شد.

فاطمی امین افزود: ۴ بازار از ۱۳ بازار با وزارت صمت مرتبط هستند؛ بازار کالا‌های منبع پایه، واسطه ای، خدمات و ماشین آلات از جمله ۴ بازاری است که به وزارتخانه ما مربوط است، به عنوان مثال در بازار و تولید یک گرانی و یک گران فروشی داریم بنابراین باید در مواردی از گرانی و در مواری از گران فروشی جلوگیری کرد، زیرا گرانی در حلقه‌های اولیه باعث افزایش قیمت در حلقه‌های بعدی خواهد شد بنابراین نخستین اقدام برای تنظیم بازار و کاهش تورم این است که در صنایع بالادستی قیمت‌ها را مدیریت و به گونه‌ای عمل نکنیم که افزایش قیمت به حلقه‌های بعدی تسری پیدا کند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم یادآور شد: اولویت این است که به سمت بازار فولاد، پتروشیمی و محصولاتی گام برداریم که افزایش قیمت آن‌ها منجر به افزایش قیمت‌های بعدی شود، در این رابطه گردش بازار فولاد ۵۵۰ همت است و بازاری بسیار بزرگ است و همچنین بازار صنایع معدنی هزار همت است و بر این اساس قیمت‌های جهانی در ۲ الی ۳ ماه گذشته به شدت افزایش پیدا کرد، اما قیمت ورق، میلگرد و شمش در ایران ثابت بود و در سال گذشته در فصل سرد گاز بخشی از واحد‌های اقتصادی قطع و قیمت ارز بالا رفت، اما ما همچنان شاهد ثبات هستیم و این به معنای اصلاح سازوکار‌ها است یعنی قواعد و مقرراتی گذاشتیم و ساختار بازار کالا‌های پایه را اصلاح کردیم و در حال حاضر بازار فولاد مانند موم در دست ما و گردش مالی آن ۵۵۰ همت است.

وی ادامه داد: بحث لوازم خانگی هم یکی دیگر از موارد مرتبط ما است که تا شهریور سال گذشته نمودار لوازم خانگی افزایشی بوده، اما از شهریور و مهرماه به بعد به طور تقریبی ثابت شده است و افزایش قیمت بسیار اندکی داشته و جالب اینجاست که تورم لوازم خانگی کمتر از نصف تورم کشور است و این به معنای انجام اقداماتی برای این کار است البته در این رابطه نقص‌هایی وجود دارد که باید به سمت قانونگذاری برویم.

وزیر صمت افزود: در حوزه صنعت نیز باید در ۳ مسیر یعنی فروش، سرمایه در گردش و بحث مواد اولیه پشتیبانی‌های لازم را داشته باشیم؛ هیچ واحد تولیدی به خاطر کمبود ورق و فلزات دچار مشکل نیست البته در پتروشیمی دچار مشکل هستیم که باید اصلاح شود همچنین در مورد سرمایه در گردش ۲ اقدام را انجام دادیم و بسیار موفق بودیم. یکی تسهیلاتی که واحد‌های تولیدی دریافت می‌کنند به جای اینکه به طور مستقیم به خودشان داده شود برمبنای صورتحساب سامانه جامع تجارت به حساب فروشنده واریز می‌شود و با این اقدام از انحراف منابع جلوگیری می‌شود و این کار در سال گذشته آغاز و اجرایی شد که هفته گذشته مقرر شد ۷۰ درصد تسهیلات از این طریق پرداخت شود البته ما نمی‌توانیم نظام بانکی را اصلاح کنیم، زیرا چالش همه ما است.

فاطمی امین یادآور شد: در حوزه سرمایه گذاری نیز کار‌های زیادی انجام دادیم و همچنین در حوزه معدن ۹ اقدام بسیار مهم را انجام دادیم و واگذاری معادن به نفع مردم اتفاق افتاد و برای نخستین بار مردم در انفال شریک شدند؛ بیش از ۳۰۰ مقرره، بخشنامه و دستورالعمل داریم که باعث کندی کار و سوءاستفاده در اقتصاد شده است و تمامی این موارد را تنقیح کردیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه پای اجرای قول‌ها و برنامه هایمان هستیم، تصریح کرد: قول دادیم هر ۳ ماه یکبار به مجلس گزارش دهیم و این کار را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه خودرو مسئله امروز و دیروز ما نیست بلکه مربوط به ۴۰ سال گذشته است، گفت: ما برنامه ۲ ساله برای اصلاح تنظیم خودرو داریم و این برنامه مرحله بندی شده است و تا هفته گذشته تا ۱۸ خردادماه امسال نسبت به سال قبل تولید و عرضه خودرو ۳۵ درصد افزایش یافته است؛ میزان تولید خودرو‌های کف و ناقص در ۱۸ خرداد سال گذشته ۱۳۵ هزار، اما در حال حاضر ۴۸ هزار است و همچنین تولید روزانه ایران خودرو به بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه در روز رسیده و رئیس جمهور دستور ویژه‌ای را در ۱۱ اسفند در مورد خودرو دادند که ما مو به مو آن را اجرا کردیم.

وزیر صمت با بیان اینکه صنعت خودرو وضعیت خوبی ندارد، اما روند خوبی دارد، گفت: این صنعت در حال حرکت است و از نمایندگان تقاضا داریم ما را به لحاظ وضعیت موجود ارزیابی نکنید، باید به حرکت، سرعت و جهت توجه کنید، ما به روزمرگی دچار نشدیم البته می‌توانیم کار‌های عوام فریبانه و ویترینی انجام دهیم، اما این کار را انجام نمی‌دهیم و تا ساختار‌ها حل نشود مشکلات حل نخواهد شد؛ ما نقشه راهی داریم، مشکلات همه ما را رنج می‌دهد و باید با همراهی و و همدلی مجلس و دولت بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

فاطمی امین یادآور شد: معدن بخشی بسیار مهم است که از بسیاری جهات مغفول مانده و یکی از مشکلات دریافت حقوق دولتی بود و امسال ۲ برابر سال گذشته از معادن بهره برداری داشتیم به گونه‌ای که سال گذشته ۱۹ هزار میلیارد، اما امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان داشتیم البته یکی از اقدامات مهم مردمی سازی معادن بود و اکتشاف هم امری مهم است و ۴۵۰ پهنه کشور را انتخاب و از خراسان جنوبی به شناسایی ذخایر شروع کردیم و امیدواریم با همراهی دولت و مجلس بتوانیم مشکلات را حل کنیم. /

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
1
60
تمام این گرانی ها تقصیر دولت شریف امامی و هویدا است والسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
1
32
سلام
وزارت صنعت یک مرد کاربلد ، آشنا به امور ، مدیر و مدبر می خواهد
آقای فاطمی آدم خوبی است ولی مدیر توانمندی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
3
62
مشکلات کشور تا زمانی که سیاست خارجی کشور و روابط با همسایگان و سایر کشورها حل نشود رفع نجواهد شد جراحی اقتصادی حرف مفته
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین