کد خبر: ۷۷۷۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
هیات عالی تنظیم روابط قوا ورود کند

مصوبه افزایش ظرفیت دندانپزشکی خلاف قانون اساسی است؟

رئیس پژوهشکده علوم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه هیات عالی تنظیم روابط قوا به مصوبات پذیرش دانشجوی دندانپزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کند، گفت: اگر قرار بود شورا ظرفیت پذیرش سالیانه را تعیین کند، پس چرا مجلس به تصویب قانون خاص در این حیطه پرداخته است.
مصوبه افزایش ظرفیت دندانپزشکی خلاف قانون اساسی است؟
آفتاب‌‌نیوز :

رضا مسائلی ضمن بیان این مطلب به مصوبه افزایش پذیرش سالانه تا ٣٠ درصد دانشجوی دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: به تازگی یکی از کمیته‌های فرعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیمی درباره افزایش ظرفیت دندانپزشکی گرفته است که این طرح خلاف قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ٢٨ فروردین ٩۵ مجلس و خلاف قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ٣٠ شهریور ١٣٩٢ است.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در قوانین مذکور تعیین کرده که شورای عالی انقلاب فرهنگی در چه حیطه‌هایی می‌تواند ورود کند و آن حیطه هم به صورت کلی است و نه جزئی. همچنین بر اساس قانون، شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند خلاف نظر کارشناسی دستگاه تخصصی ذی ربط تصمیم درباره افزایش ظرفیت یک رشته تخصصی بگیرد.

مسائلی ادامه داد: به استناد نص صریح قانون، تعیین ظرفیت دانشجو از وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو است؛ بنابراین کمیته فرعی نقشه جامع علمی، شورای عالی انقلاب فرهنگی عملا تصمیمات شورای سنجش را ملغی اثر کرده است.

به گفته وی، اگر قرار بود شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت پذیرش سالیانه را تعیین کند، پس اساسا چرا مجلس شورای اسلامی به تصویب قانون خاص در این حیطه پرداخته است.

رئیس پژوهشکده علوم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: جا دارد که هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روبط قوا به موضوع ورود و تعیین تکلیف کند، زیرا تصمیمات گرفته شده خدشه جدی به ماموریت وزارت بهداشت و آسیب جدی به آموزش پزشکی وارد کرده و خلاف قانون اساسی است.

مسائلی گفت: همگان اذعان دارند که آموزش پزشکی در ایران یکی از افتخارات بی بدیل کشور است و تصمیم به افزایش ٣٠ درصدی پذیرش دانشجوی دندانپزشکی بدون درنظر گرفتن زیرساخت‌های لازم در حوزه فرهنگی، دانشجویی، پژوهش، آموزش و رفاهی، تعداد اعضای هیات علمی، تجهیزات و آزمایشگاه به آموزش پزشکی آسیب جبران‌ناپذیر وارد می‌کند و تراز آموزش پزشکی کشور را به شدت کاهش خواهد داد.

رئیس پژوهشکده علوم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: راه ارتقای سلامت دهان و دندان در کشور افزایش تعداد دندانپزشک نیست و باید بیمه‌ها پا به عرصه بگذارند و سطح خدمات بیمه‌ای در حوزه دندانپزشکی افزایش پیدا کند تا مردم بتوانند هزینه‌ها را با پوشش بیمه‌ای پرداخت کنند.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه‌شنبه، ۲۴ خرداد در یکصد و شصت و سومین جلسه شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که در محل ساختمان مرکزی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، از افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی طی سه سال آتی خبر داد و گفت: در کنکور سال جاری ما ۱۰ درصد افزایش ظرفیت در رشته دندانپزشکی خواهیم داشت که این آمار در سال آینده ۲۰ و در سال ۱۴۰۳ به ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین