کد خبر: ۷۷۷۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
نیرو‌های مسلح چه زمانی می‌توانند دست به اسلحه شوند؟

انتشار متن کامل لایحه اصلاح قانون استفاده از سلاح

متن لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیرو‌های مسلح در موارد ضروری منتشر شد.
انتشار متن کامل لایحه اصلاح قانون استفاده از سلاح
آفتاب‌‌نیوز :

دولت دوازدهم لایحه‌ای با عنوان اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیرو‌های مسلح در موارد ضروری به مجلس ارسال کرد تا بعد از بحث و بررسی‌های لازم به صورت عادی به تصویب پارلمان برسد، اما بعد از وقایع اخیر به ویژه حادثه شیراز که منجر به شهادت رسیدن یک نیروی پلیس شد، دولت سیزدهم با پیگیری‌های لازم در مجلس این لایحه را دوباره به دستورکار مجلس انداخت تا هر چه سریع‌تر لایحه قانون استفاده از سلاح اصلاح شده تا مانع از اتفاق افتادن حوادث اخیر شود.

متن لایحه بدین شرح است:

ماده ۱: در عنوان قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیرو‌های مسلح در موارد ضروری مصوب ۱۸/ ۱۰/ ۱۳۷۳ عبارت «نیروهای» حذف می‌شود.

ماده ۲: ماده (۱) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود، عنوان تبصره آن به تبصره (۱) تغییر می‌یابد و یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به شرح زیر به آن الحاق می‌گردد:

ماده ۱ - مأمورین نیرو‌های مسلح و سایر اشخاصی که به موجب قانون و مقررات مجاز به حمل سلاح می‌باشند، در انجام مأموریت‌های محوله موظفند برای بکارگیری سلاح، ضوابط این قانون را رعایت کنند.

تبصره ۲ - درخصوص افرادی که از سوی مراجع قانونی برای حفاظت از خود مسلح شده اند، برابر ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/ ۰۲/ ۱۳۹۲ و تبصره‌های آن عمل می‌شود. شرایط، صلاحیت‌ها و نحوة همکاری این افراد در مأموریت‌ها در آئین نامه اجرایی این قانون مشخص می‌گردد.

ماده ۳: ماده (۳) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف - در صدر ماده عبارت «مأمورین انتظامی» به عبارت «مأمورین موضوع ماده ۱ این قانون» اصلاح می‌شود.

ب- در بند (۳) عبارت «و ناموس» بعد از کلمه «جان» اضافه می‌شود.

پ- بند (۴) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۴- برای دستگیری سارقان، راهزنان، گروگان گیران، آدم ربایان، زورگیران یا قدرت نمایان با سلاح سرد و یا گرم، قاچاقچیان مواد مخدر یا سلاح و مهمات، قاتلان، کسانی که اقدام به جاسوسی، ترور یا تخریب یا انفجار کرده‌اند و در کلیه موارد موضوع این بند در حال فرار باشند یا اقدام به مقابله کنند.

ت- در ابتدای بند ۵ عبارت «درمورد شورش‌های داخل زندان یا» اضافه شده و همچنین بعد از عبارت «یا زندانی از» عبارت «تحت نظرگاه» اضافه می‌شود.

ث- در تبصره بند ۵، عبارت «با هماهنگی ستادکل نیرو‌های مسلح ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون» بعد از کلمه «دادگستری» اضافه می‌شود.

ج - بند (۶) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۶ - برای حفظ تأسیسات، تجهیزات و اماکن نظامی و انتظامی و امنیتی شامل محل استقرار نیرو‌های مسلح و محل نگهداری سلاح و مهمات و اسناد طبقه بندی شده نظامی و انتظامی و امنیتی و نیز کاروان‌های حمل مواد ناریه و منفجره و تجهیزات نظامی حسب وظایف محوله

چ - در بند (۷) عبارت «طبق ضوابط قانونی» جایگزین عبارت «جهت انجام مأموریت» می‌شود.

ح - در بند (۹) عبارت «مبادرت به» جایگزین کلمه «قصد» و حرف «را» حذف می‌گردد و عبارت «مأمورین مرزبانی» به واژه «مرزبانان» اصلاح می‌شود.

خ- بند (۱۰) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱۰- برای حفاظت مقامات و شخصیت‌های داخلی و خارجی دارای رده حفاظتی و حفاظت از اجلاس‌ها و گردهمایی‌های مصوب شورای امنیت کشور

د- متن زیر به عنوان بند (۱۱) به ماده الحاق می‌شود:

۱۱- برای مقابله با اقدامات تروریستی، خرابکارانه یا ایجاد رعب و وحشت در فرودگاه‌ها یا هواپیماربایی یا ساقط کردن هواپیمای در حال پرواز

ذ- تبصره (۲) ماده حذف می‌شود.

ر- تبصره (۳) ماده به تبصره (۲) اصلاح و در آن، بعد از عبارت «موارد مندرج در این قانون» عبارت «به استثنای عملیات انتحاری و هواپیماربایی و مقابله با اشرار مسلح به هنگام کمین و ضد کمین» اضافه می‌شود.

ماده ۴: ماده (۴) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف - در بند «الف» قبل از کلمه «مؤثر» عبارت «در کنترل اوضاع» اضافه می‌شود.

ب- در تبصره (۲) ماده، عبارت «نیروی نظامی» به عبارت «نیرو‌های نظامی و امنیتی» اصلاح می‌شود.

پ- تبصره (۳) ماده به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۳- آیین‌نامه اجرائی ماده فوق ظرف شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزارت کشور با همکاری ستاد کل نیرو‌های مسلح و وزارتخانه‌های دادگستری و دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران به اجراء گذاشته می‌شود.

ماده ۵: در ماده (۵) قانون، پس از کلمه «انتظامی» واژه «و امنیتی» اضافه می‌شود.

ماده ۶: ماده (۶) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف - در صدر ماده، پس از عبارت «وسایل نقلیه»، عبارت «اعم از زمینی یا دریایی» اضافه می‌شود.

ب - در بند «الف»، پس از عبارت «وسیله نقلیه» عبارت «یا شناور» اضافه می‌شود.

پ- در بند «ب»، بعد از عبارت «وسیله نقلیه» عبارت «یا شناور» اضافه می‌شود.

اسلحه

ت- متن زیر به عنوان بند «ج» به ماده الحاق می‌شود:

ج- درصورتی که راننده وسیله نقلیه به اخطار ایست مأموران ایستگاه‌های ایست و بازرسی و یا ناخدای شناور به اخطار گشت دریایی توجه نکنند.

ث- در تبصره ۱ ماده، عبارت «به اندازه لازم» حذف می‌شود و در انتهای این تبصره عبارت «و راننده بدون توجه از تمام موانع گذشته باشد» اضافه می‌گردد.

ج- متن زیر به عنوان تبصره (۳) به ماده الحاق می‌شود:

تبصره ۳- در مواردی که از وسیله نقلیه زمینی، شناور دریایی یا هر نوع وسیله پرنده برای عملیات انتحاری یا تهاجم علیه شخصیت‌ها، اماکن حیاتی و حساس، اماکن نظامی، انتظامی و امنیتی، جمعیت‌ها و ستون‌های نقل وانتقال تجهیزات و نفرات نظامی یا انتظامی و کاروان‌های حمل مواد ناریه عمرانی یا محل‌های نگهداری این مواد استفاده شود، مأمورین مربوط می‌توانند بدون رعایت شرایط مندرج در این ماده و تبصره‌های ۱ و ۲ آن برای متوقف ساختن آن از سلاح استفاده نمایند.

ماده ۷: در تبصره ماده (۷) قانون، کلمه «انتظامی» حذف می‌شود.

ماده ۸: در ماده (۸) قانون، بعد از کلمه «مسئولیت های» عبارت «قانونی را به» اضافه می‌شود و حرف «را» بعد از آن حذف می‌گردد.

ماده ۹: ماده (۱۰) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۱۰- سازمان مربوط موظف است سلاح متناسب با نوع مأموریت را دراختیار مأمورین موضوع این قانون قرار دهد.

ماده ۱۰: تبصره ماده (۱۱) قانون، به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره - آئین نامه اجرائی این ماده توسط وزارت کشور با همکاری ستاد کل نیرو‌های مسلح و وزارتخانه‌های اطلاعات و دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

ماده ۱۱: متن زیر به انتهای ماده (۱۲) قانون اضافه می‌شود:

«تشخیص انطباق یا عدم انطباق اقدام مأمور با ضوابط این قانون و در بکارگیری سلاح با هیئت کارشناسی سازمان ذیربط مرکب از اعضای زیرمی باشد:

۱ ـ نماینده سازمان حفاظت اطلاعات

۲ ـ نماینده بازرسی

۳ ـ نماینده حقوقی و امور مجلس

۴ ـ. فرمانده یا رئیس مامور

۵- یک نفرکارشناس مذکور در ماده (۶۱۴) قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۴/ ۱۲/ ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی، متخصص در امر سلاح»

۶- یک نفر قاضی با معرفی قوه قضاییه

ماده ۱۲: ماده (۱۳) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف- در انتهای ماده، عبارت «سازمان‌های مربوط» جایگزین عبارت «نیرو‌های مسلح» می‌شود.

ب - تبصره ماده به تبصره (۱) اصلاح و متن زیر به عنوان تبصره (۲) به آن الحاق می‌شود:

تبصره ۲- در مواردی که مأمورین در انجام وظایف محوله طبق ضوابط این قانون اقدام به تیراندازی کنند و در اثر آن شخص یا اشخاصی مجروح شوند یا فوت کنند یا خسارت به شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی وارد شود و علیه مأموران یادشده در مراجع قضایی طرح دعوی شود، سازمان مکلف است نسبت به سپردن ضمانت یا وثیقه برای قرار صادره تا پایان مراحل رسیدگی و صدور حکم اقدام کند.

ماده ۱۳: در ابتدای ماده (۱۴) قانون، عبارت «سازمان‌های مربوطه موظفند» جایگزین عبارت «نیرو‌های مسلح می‌توانند» می‌شود.

ماده ۱۴: ماده (۱۶) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود: ماده ۱۶- هرگاه مأمور برخلاف این قانون اقدام به بکارگیری سلاح نماید مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و حسب مورد به موجب حکم مراجع قضایی ذی‌صلاح به مجازات عمل ارتکابی محکوم می‌شود.

ماده ۱۵: متن زیر به عنوان ماده (۱۸) به قانون الحاق می‌شود: ماده ۱۸- آئین نامه اجرایی این قانون توسط وزارت کشور با همکاری وزارتخانه‌های دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، اطلاعات و دادگستری ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون تهیه می‌شود و پس از تأیید ستاد کل نیرو‌های مسلح به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین