کد خبر: ۷۷۷۶۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
وبگاه آمریکایی «هیل» مطرح کرد؛

قانونگذاران کنگره، توافق با ایران را بعید می‌دانند / دولت بایدن پیشنهادی روی میز دارد

وبگاه «هیل» با استناد به نظر برخی قانونگذاران ارشد کنگره، توافق جدید هسته‌ای با ایران را «بعید» خوانده است.
قانونگذاران کنگره، توافق با ایران را بعید می‌دانند / دولت بایدن پیشنهادی روی میز دارد
آفتاب‌‌نیوز :

هیل که تمرکز اصلی آن خبرهای مربوط به شاخه قانونگذاری آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) است، بامداد روز دوشنبه (به وقت تهران) گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «قانونگذاران (کنگره) می‌گویند توافق جدید هسته‌ای ایران، بعید است».

در گزارش این وبگاه آمریکایی ادعا شده است: «سناتورهای هر دو حزب که اخیرا توسط مقامات ارشد دولت بایدن در جریان مذاکرات با ایران قرار گرفته‌اند، می‌گویند که تردید دارند تهران با هرگونه توافق جدیدی برای محدود کردن توسعه سلاح‌های هسته‌ای موافقت کند».

به گزارش هلیل، ادعای آمریکا و متحدانش به همراه رسانه‌های آنها علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران در شرایطی مطرح شده که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که دنبال سلاح اتمی نیست چرا که این موضوع با آموزه‌های اسلامی منافات دارد و بمب اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد.

هیل در گزارش خود نوشت: «قانون‌گذاران می‌گویند دولت (جو بایدن) پیشنهادی روی میز دارد اما ایران تمایل چندانی برای استقرار مجدد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از خود نشان نمی‌دهد، برنامه‌ای که محدودیت‌های قابل توجهی بر برنامه هسته‌ای این کشور در ازای لغو تحریم‌ها اعمال می‌کند».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: « ترامپ رئیس‌جمهور سابق به طور یکجانبه ایالات متحده را از توافق سال ۲۰۱۵ خارج کرد؛ توافقی که یکی از بزرگترین دستاوردهای سیاست خارجی اوباما رئیس‌جمهور اسبق بود».

هیل در ادامه روایت خود، به تکرار ادعاها درباره آمادگی آمریکا برای توافق با ایران پرداخت اما اشاره‌ای به اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران شامل تداوم کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران در دولت بایدن نکرد.

در گزارش این وبگاه آمده است: «مقامات بایدن در ماه ژانویه گفتند که در آستانه احیای توافق (برجام) هستند اما در آن زمان هشدار دادند که پذیرش آن به عهده تهران است. با گذشت چهار ماه، ایران هنوز هیچ علاقه‌ جدی به پذیرش پیشنهاد ایالات متحده و متحدان اروپایی این کشور نشان نداده است، که این بدان معنا است که یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی رئیس‌جمهور بایدن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد».

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مصاحبه با وبگاه هیل گفت: «من خوشبین نیستم که چنین توافقی انجام شود. دولت (بایدن) معتقد است که از نظر استراتژیک منطقی است که این پیشنهاد را روی میز نگه داریم اما از نظر من این مسیر مسیر رو به جلو نیست. این دیدگاه من است».

این سناتور ارشد ایالت نیوجرسی که در زمان دولت اوباما هم مخالف توافق هسته‌ای برجام بود و در دولت بایدن هم با این توافق مخالف است، در گفت‌و‌گو با هیل ادعا کرد: «من فکر می‌کنم در داخل ایران هم (درباره توافق برجام) درگیری وجود دارد، بنابراین هیچ مسیر روشنی وجود ندارد».

در ادامه گزارش هیل آمده است: «یک سناتور ارشد جمهوری خواه در کمیته روابط خارجی که در جلسه توجیهی روز چهارشنبه دولت (بایدن) درباره مذاکرات شرکت کرد، گفت که چشم انداز توافق، "دلگرم کننده" نیست».

«جیمز ریش» سناتور ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ادعا کرد که از زمان آغاز مذاکرات دولت بایدن درباره برجام او هیچ اطلاعی درباره این گفت‌و‌گوها نداشت اما حالا در جریان جزئیات آن قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: «من می‌دانم که مذاکرات در چه وضعیتی است و باید به اتمام می‌رسید. آنها (دولت بایدن) به ما قول دادند که اگر توافقی صورت نگیرد، در ماه فوریه (مذاکرات) به پایان می‌رسد».

در ادامه گزارش هیل، بار دیگر ادعاهای ضد ایرانی مقام‌های آمریکایی درباره درخواست ایران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست ادعایی تروریسم تکرار شده و این درخواست را یکی از موانع حصول توافق نام برده است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: «یکی از سناتورهایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که ایران با درخواست از دولت (بایدن) برای برداشتن نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی به عنوان بخشی از هرگونه توافق هسته‌ای جدید، "خواسته غیرمنطقی" مطرح می‌کند. این قانونگذار درباره درخواست ایران گفت: «احتمال اینکه آنها بدون دست کشیدن از آن به یک توافق دست یابند ناچیز است».

هیل در پایان گزارش خود به طور تلویحی به توانمندی ایران برای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا و کارزار فشار حداکثری اذعان کرده است.

در گزارش آمده است: «برخی از کارشناسان سیاست خارجی بر این باورند که ایران در قیاس با دوره دولت اوباما درباره رفع تحریم‌ها با استیصال کمتری مواجه است چرا که درآمد قابل توجهی را از طریق صادرات نفت انباشت می‌کند. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران ماه گذشته گفت که صادرات نفت کشورش از ماه آگوست دو برابر شده است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین