کد خبر: ۷۷۷۹۶۷
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
پیش از نمایندگی پارلمان خدمتکار بوده است؛

راشل کیکه، خدمتکاری که به پارلمان فرانسه راه یافت

با تمام شدن انتخابات پارلمان فرانسه مشخص شدن نتیجه آرا، یک زن مهماندار هتل صاحب یکی از کرسی‌های پارلمان فرانسه شد.
راشل کیکه، خدمتکاری که به پارلمان فرانسه راه یافت
آفتاب‌‌نیوز :

آن شب، به نظر می‌رسید که حتی آسمان هم می‌خواست به او تبریک بگوید. رعد و برق‌ها چند دقیقه پس از پیروزی او شب را مانند آتش بازی روشن کردند و با ۱۷۷ رأی پیروز شد.‌ مهماندار یکی از بزرگ‌ترین هتل‌های فرانسه که این اواخر برای اعتراض به رسیدگی بیشتر به وضعیت معیشت این قشر دست به اعتصاب زده بود، به‌عنوان منتخب مردم، وارد پارلمان شد. «راشل کیکه» اولین نظافتچی فرانسوی است که اکنون قرار است صدای مردم فرانسه باشد. روز یکشنبه، ۱۹ ژوئن، راشل کیکه با ۵۰.۳۰ درصد آرا به عنوان نماینده مجلس انتخابیه هفتم والدومارن انتخاب شد.

راشل که ۴۸ سال دارد در مصاحبه‌ای گفته: سال‌ها کار طاقت فرسا برای تمیز کردن روزانه ۴۰ اتاق در هتل، او را توانمند کرده تا برای کارگران در پارلمان صحبت کند. او در یک گردهمایی از هدفش این‌طور صحبت کرده بود که «آنهایی را که نامرئی هستند قابل مشاهده می‌کند.»

او رهبر یکی از طولانی‌ترین اعتصاب‌های تاریخ فرانسه بود که علیه «اضافه‌کاری بدون حقوق» و «شرایط نامناسب شغلی» کارکنان نظافتی برگزار شده بود. «نژادپرستی و آزار و اذیت جنسی» تجربه شده در این شغل از دیگر دلایل این اعتصاب بوده است که کیکه از آنها یاد می‌کرد. راشل در این رابطه گفته: «این اعتصاب بازتاب مشکلاتی است که سایر کارگران کلیدی با آن مواجه هستند، مانند کارکنان صندوق سوپرمارکت یا نگهبانان امنیتی مغازه که تمام روز بدون اجازه نشستن مشغول کارند.»

نارضایتی این زن به دلیل اجحاف در حق خودش و هم نوعانش بوده تا حدی که قبل از انتخابات شرایط را این‌طور توصیف می‌کرده است: «ما کسانی هستیم که در مناطق محروم زندگی می‌کنیم و کارهای کلیدی را انجام می‌دهیم. ما کسانی هستیم که مورد تحقیر قرار گرفته و در این شغل مورد استثمار قرار می‌گیریم. پس اجازه دهید در مجلس از خود دفاع کنیم.»

سربازی که به جنگ می‌رود

راشل در یک شهرک مسکونی در حومه جنوب شرقی پاریس زندگی می‌کند، اکنون در انتخابات پارلمان فرانسه، یک نبرد برجسته را رهبری می‌کرد. او برای اتحاد چپ در برابر رکسانا ماراسینیانو، وزیر سابق ورزش ماکرون، شناگر سابق و دارنده مدال نقره المپیک ایستاد و موفق شد. کیکه در هفته گذشته در صدر نظرسنجی قرار گرفت و می‌توانست به شاهکار خارق‌العاده خارج کردن وزیر سابق دست یابد.

او انگیزه ورودش به این انتخابات را این‌طور به رویترز گفته: «نهایتا مثل سربازی هستم که به جنگ می‌رود، همه چیز را می‌بیند و برمی‌گردد و دیگر از هیچ چیز نمی‌ترسم.»

کیکه کیست؟

کیکه در ساحل عاج از پدری که راننده اتوبوس بود و مادری که لباس می‌فروخت به دنیا آمد. مادرش در سن ۱۲ سالگی‌اش فوت کرد و مجبور شد مدرسه را ترک کند تا از برادران و خواهرانش مراقبت کند. او در سال ۲۰۰۰ وارد فرانسه شد، جایی که پدربزرگش در طول جنگ جهانی دوم در آنجا جنگید. او به دلیل ناراحتی از نداشتن محل اسکان و حمایت از پنج فرزندش، ابتدا به عنوان آرایشگر، سپس در صندوق سوپرمارکت و در نهایت به عنوان نظافتچی هتل مشغول به کار شد. او در سال ۲۰۱۵ تابعیت فرانسوی گرفت.

«ابراهیم» که ۷۳ ساله است، همسایه و آشپز بازنشسته غذاخوری مدرسه‌ای در شهرک مسکونی‌ایست که کیکه در آن زندگی می‌کند، گفته: «او فردی فوق‌العاده خوب است که با همه صحبت می‌کند. من فقط امیدوارم سیاستمداران از او سو استفاده نکنند. البته او بسیار باهوش است و این اتفاق را خواهد دید.»

جمل که یک سالی می‌شود قصابی محل را افتتاح کرده، تبلیغات انتخاباتی کیکه را در ویترین خود گذاشته است. او گفت: «این استثنایی است که فردی در پارلمان داشته باشیم که دغدغه‌های روزمره کارگران در مشاغل سخت را درک کند. البته این مهم است که اتفاق رخ داده شده نباید استثنا باشد، باید به یک هنجار تبدیل شود.»

پارلمان

راشل بعد از پیروزی‌اش در انتخابات در جمع مردم گفت: «من نماینده پارلمان هستم. آه چقدر اسمش سخت است! حتی در دهانم هم نمی چرخد. «نماینده مردم در پارلمان». من نماینده مشاغل مخفی هستم. من همان خدمتکار هتل هستم، یک نظافتچی، نگهبان و خلاصه نماینده تمام مشاغل نامرئی. اما با انتخاب من، دیگر این مشاغل در پارلمان فرانسه مغفول نخواهند ماند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین