کد خبر: ۷۷۸۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
واکنش پلیس به خرید اتوبوس دست دوم

سردار هادیانفر: خودروی با کیفیت وارد شود نه ۶۰۰۰ دلاری هندی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی توضیحاتی را درباره واردات اتوبوس‌های دست دوم به کشور ارائه کرد.
سردار هادیانفر: خودروی با کیفیت وارد شود نه ۶۰۰۰ دلاری هندی
آفتاب‌‌نیوز :

سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه همایش کودکان را از تصادفات نجات دهیم با حضور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ایمنی و کیفیت خودروها و اراده خودروسازان در خصوص تغییر، گفت: مدتی قبل از شرکت ایران خودرو پیش ما آمدند و گفتند که اقدامات و بحث های اصلاحی را در مورد خودروها انجام داده اند که من به آنها گفتم این موضوعات داخلی است و نتیجه برای ما مهم است. آنچه که جزو مطالبات پلیس راهور، مردم و مقام معظم رهبری است افزایش ایمنی و کیفیت خودروهاست و من به خودروسازان گفتم که برنامه زمانی تان را به ما اعلام کنید تا ما بدانیم که چه زمانی خودروی ایمن خواهیم داشت.

وی افزود: تصادف یک امر اجتناب ناپذیر است؛ اما این مهم است که کیفیت ایمنی خودرو به گونه ای باشد که جان راننده و سرنشین را حفظ کند نه اینکه بدتر آن را به خطر بیندازد.

تاکید پلیس بر ضرورت واردات خودروی ایمن

هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره واردات خودرو نیز به ایسنا، گفت: ما پیش از این هم چه در رسانه‌ها و چه به دولت اعلام کردیم که ما موافق واردات خودرو هستیم. اتفاقا یکی از مواردی که منجربه کاهش ۱۰ هزار نفری جانباختگان حوادث رانندگی از سال ۸۵ تا سال های اخیر شد همین واردات خودرو بود و در واقع خودروهایی که وارد شدند سبب شدند تا خودروسازان داخلی نیز به ایمنی توجه بیشتری داشته و در فضای رقابتی و به مرور امکاناتی که ترمز ABS کیسه هوا و ... را نیز به تولیدات خود اضافه کنند. در واقع واردات سهم زیادی در افزایش ایمنی و ارتقای کیفیت خودروسازان یا به عبارتی مونتاژکاران داخلی دارد و موجب ایجاد احساس رقابت می‌شود.

هادیانفر با قدردانی از مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... که شرایط واردات خودرو را تسهیل کردند، افزود: البته این بسیار مهم است که حتما خودروی ایمن وارد شود. متاسفانه برخی خبرها را شنیده ام که می خواهند خودرو ۶۰۰۰ دلاری از هند بیاورند که ما قطعا مخالف چنین اقدامی هستیم.

مخالفت پلیس با واردات خودروی بی کیفیت از هند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با تاکید بر اینکه امروز در هیچ جای دنیا خودروی ایمن کمتر از ۱۰ هزار دلار نداریم، گفت: یک خودروی ایمنی که تمام امکانات را داشته باشد دستکم بالای ۱۰ هزار دلار قیمت دارد. اینکه می گویند می خواهند از هند خودروی ۶۰۰۰ دلاری بیاورند کار دستی نیست. صرفا اسم خودروی خارجی که ایمنی ایجاد نمی کند وگرنه همین پراید و تیبا را داشتیم و دیگر نیازی به واردات نبود. من شنیده ام چندین خودرو در هند دپو شده و قصد دارند که آنها را بیاورند. از این رو تاکید می‌کنم که دستورالعمل وزارت صمت برای واردات باید مناسب و متناسب باشد و شامل واردات چنین خودروهایی نشود. لازم است که حتما خودروهای ایمن وارد کشور شود.

وی ادامه داد: یک موضوع دیگر این است که شرط هایی برای واردات خودرو می گذارند که عملا شدنی نیست. مثلا می گویند که واردات خودرو باید در ازای صادرات خودرو یا قطعه انجام شود. خب ما می خواهیم قطعات پراید را صادر کنیم؟ این شرط یعنی واردات خودرو هم انجام نشود. ما نباید شروطی بگذاریم که واردات را محدود کنیم و در این صورت قطعا اتفاق معناداری رخ نخواهد داد.

هادیانفر تاکید کرد: بار دیگر تاکید می کنم که برای واردات خودرو باید به سراغ خودروهای با کیفیت و ایمن برویم.

توضیح پلیس درباره واردات اتوبوس های دست دوم

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره واردات اتوبوس های دست دوم نیز گفت: در دولت قبل مصوبه ای مبنی بر واردات اتوبوس های پایین سه سال از مدل وجود داشت مثلا اتوبوس های سال ۲۰۱۹، ۲۰۱۸ و ... در حال حاضر نیز حدود ۲۰۰۰ اتوبوس وارد و پلاک شده است. این اتوبوس ها دست دوم و کار کرده به آن معنایی که در ذهن ایجاد می شود نیستند. در واقع اتوبوس های استوکی هستند که کیفیت خوبی هم دارند.

هادیانفر افزود: ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز در سراسر کشور منتظر شماره گذاری هستند اما شرط آن اسقاط اتوبوس یا کامیون است و همین موضوع سبب عدم شماره گذاری اینها شده است. اینها باید این مشکلات را رفع بکنند که البته رایزنی هایی با وزارت راه، وزارت صمت و ... انجام شده است. با توجه به اینکه با حکم دیوان سن فرسودگی از خودروهای سنگین برداشته شد در حال حاضر مالکان بسیاری از خودروهای سنگین فرسوده دیگر تمایلی به اسقاط وسیله نقلیه خود ندارند.

وی درباره اتوبوس هایی که از سوی شهرداری مجوز بازسازی یا اصطلاحا اورحال را گرفتند نیز گفت: این اتوبوس ها نیز پس از بازسازی باید معاینه فنی دریافت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین