حجتالاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان با بیان اینکه ۹۹ درصد دانشگاهیان درگیر هیچ شبههای نیستند گفت: اگر در تبلیغ موفق باشیم، هیچ شبههای نمیتواند عرض اندام کند.
وی در همایش همگرایی مبلغان دغدغهمند در تحول تبلیغ بر اساس نیازهای جامعه، در سالن بیداری جامعهالزهرا، طی سخنانی در مورد نیاز به تحول در عرصه تبلیغ اظهار داشت: باید فعالیتها را بیشتر و افراد توانمند، ورود کرده و به تقویت خطابه طلبهها بپردازند.
پناهیان در بخشی از سخنانش اظهار داشت: در این رابطه نظرهایی است، از جمله این که مقدار معنویتی که الان در جامعه است قبل از اینکه به تبلیغ ما برگردد به عمل علمای دین ارتباط دارد، این عمل علمای دین در جامعه دیده میشود و در دلها مینشیند و اثرمیگذارد، مانند کارهایی که شخصیتهایی چون شهید سردار سلیمانی انجام داده اند، گرچه تبلیغ نیست، ولی عملی است که ماندگار شده است. اگر میخواهیم در امر تبلیغ موثر باشیم، باید تبلیغ درست و حساب و هنرمندانه باشد و اگر با وجود مخاطبان خوب، نتوانستهایم در امر تبلیغ موفق عمل کنیم، باید روش تبلیغ مورد تحلیل قرار گیرد.
پناهیان افزود: اگر در جامعه و دانشگاه امروز امور معنوی دیده میشود و روز به روز نیز در حال پیشرفت است، جای این سوال مطرح است، اما چه قدر به وضع تبلیغی ما وابسته است.تبلیغ در زمان پیامبر با توجه به ساختار آن زمان بسیار سخت و دشوار بود، اما الان اوضاع بسیار متفاوت است، حقانیت و باطل خودش نشان داده و همه چیز به نفع تبلیغ است، با کمترین کار میتوانیم کار بزرگی کنیم و اگر در امر تبلیغ موفقیت نداریم، نشان از برنامهریزی نداشتن و تحول در امر تبلیغ است.
پناهیان گفت: دشمنان هم حرفی برای گفتن ندارند و در چنین شرایطی هم باید خودمان را بسنجیم و اگر بگوییم دشمنان ما قوی هستند و تبلیغ ما ضعیف، سخن باطل است، چون حرف تازهای برای گفتن ندارند و اگر امروز دشمنان هر چه به فعالیت بپردازند میتواند به نفع حقانیت اسلام و تبلیغ باشد. اگر بخواهیم در امر تبلیغ موفق باشیم، باید برنامههای بلند مدت داشته باشیم و ارائه دهیم.
پناهیان گفت: امروز هر اشکالی در سینما است، به امر تبلیغ ما حوزویان مرتبط است، هر کارگردانی که فیلم میسازد باید کاری کنیم مسائل از حوزه بگیرد، اما ما چه کار کردیم، اگر میگویید فیلم خوب ساخته نمیشود، چون نتوانستهایم با کارگردانان ارتباط برقرار کنیم، اگر فیلم خوبی ساخته نشده، نخستین نقص آن به حوزه ربط دارد، ما باید برویم سراغ کارگردانان و نباید انتظار داشته باشم که آنها به سراع ما بیایند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مقایسه زمان امام راحل با زمان فعلی یادآور شد: در زمان امام راحل برخیها سخنان از الگوی دموکراسی غربی میزدند، ولی امروز همچین حرفی نمیزنند چون حرفی برای گفتن ندارد.
پناهیان گفت: کار تولید علم مانند تولید مصالح است، کار تبلیغ معماری است، هر عالم قرآن و کلام نمیتواند برنامهریزی این مساله باشد که کدام مطلب را اول بیان کند.
وی با اشاره به این که در تبلیغ به چه عوامل نیاز داریم، بیان داشت: در تبلیغ ۹۰ درصد نیاز به محتوی داریم و این مساله اصلی است، باید محتوی خوب تولید شود. مبلغ موفق کسی است که اسلام شناس باشد و کم ارزش بودن تبلیغ درحوزه از بین برود و مبلغان را پیشنهاد کنیم مبلغان جامعیت علمی داشته باشند. اشراف به مبانی دینی و معرفتی داشته باشند. اگر سرود سلام فرمانده در کشور و جهان موفق شده، ولی سایر سرودها از همین گروه موفق نشده چون روشی که در این شعر انتخاب شده بود از جمله احترام نظامی بسیار دقیق بود، این شعر وارد فضای جهان کودک شده بود، خیلی مهم است. در بحث موضوع هم باید به روشهای تبلیغی که جوانان را جذب دین کند، آشنا باشیم. اصول تعلیم دین در امر، فراگیری دانش و عالم بودن به زمان از دیگر اموری است که هر مبلغی باید برای اثربخشی بداند.