کد خبر: ۷۷۸۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶

افزایش سرقت سیم‌های برق در یکی از کم‌برخوردارترین استان‌های کشور

سرقت سیم‌های برق در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته و در واقع به یک چالش جدی برای مسئولان و مردم تبدیل شده است.
افزایش سرقت سیم‌های برق در یکی از کم‌برخوردارترین استان‌های کشور
آفتاب‌‌نیوز :

سرقت سیم‌های برق در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و به یک معضل تبدیل شده که علاوه بر خسارات تحمیلی به شرکت توزیع نیروی برق، سبب خسارات بسیار سنگینی به مردم شده و زندگی روزمره مردم استان را مختل کرده است.

سرقت سیم‌های برق در شهر‌ها و روستا‌های استان در سال‌های گذشته همچنان وجود داشت و به دلیل افزایش قیمت فلزاتی، چون مس و آلومینیوم موضوع سرقت بیشتر از گذشته شده تا جایی که صدای اعتراض مسئولان شرکت توزیع نیروی برق نیز درآمده و دست به دامان نیرو‌های امنیتی شدند.

وابستگی زندگی امروزی مردم به استفاده از انرژی الکتریکی غیرممکن شده و دیگر حتی برای مدت کوتاهی هم بدون برق نمی‌توان زندگی کرد و ارائه خدمات در تمامی دستگاه‌های اجرایی، خدماتی، درمانی، آموزشی و اقتصادی به آن بستگی دارد.

ارتکاب سرقت سیم‌های برق و دستگیری سارقان این روز‌ها به تیتر یک رسانه‌ها در سطح استان تبدیل شده و هر روز شاهد سرقت بخشی از شبکه برق در نقاط مختلف استان هستیم و اقدامات قضایی و دستگیری سارقان هم تاکنون نتوانسته در این زمینه مؤثر باشد.

موضوع خاموشی‌ها و نیز تاریکی در نقاط مختلف شهر‌های استان بار‌ها مورد اعتراض و گلایه مردم شده و مسئولان شرکت توزیع نیروی برق همیشه سرقت سیم‌های برق را عامل اصلی این خاموشی‌ها اعلام می‌کنند، موضوعی که تاکنون خسارات جبران ناپذیری به مردم استان و حتی شرکت توزیع نیروی برق وارد کرده است.

سرقت سیم‌های برق تقریبأ کار هر شب سارقان در نقاط مختلف استان شده و هر روز بر طمع سارقان جهت سرقت افزوده می‌شود تا جایی که دیگر توانی برای شرکت توزیع نیروی برق استان باقی نمانده است.

سرقت سیم‌های برق علاوه بر خسارات سنگینی که برای مردم و شرکت توزیع نیروی برق دارد سبب شده که شرکت‌های برق به جای توسعه، نوسازی، تعمیر و نگهداری شبکه‌های برق، تمامی اعتبارات خود را صرف بازسازی شبکه‌های سرقتی کنند.

سرقت سیم‌های برق می‌تواند امنیت و آسایش عمومی را مختل کند پس ضروری است که برای امنیت بیشتر شبکه برق و مجازات سارقان، تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا دیگر شاهد خاموشی‌ها و اعتراضات مردم نباشیم.

سرقت سیم‌های برق امسال علاوه بر نقاط مختلف استان، در شهرستان کهگیلویه نیز افزایش یافته است و خسارات سنگینی به تجهیزات شرکت برق وارد کرده است. در چند روز گذشته افزایش ولتاژ سبب آتش‌سوزی یکی از ترانس‌های میدان مرکزی دهدشت شده و برای مدتی برق کل شهر قطع شد.

سرقت سیم‌های برق در کهگیلویه به مراتب افزایش یافته و این عامل سبب خاموشی‌های گسترده در این شهر شده است. سرقت سیم‌های برق در بیشتر نقاط شهر دهدشت سبب کاهش افت ولتاژ و در نتیجه قطعی‌های مکرر در نقاط مختلف این شهر شده و گلایه شهروندان را به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: بر اثر سرقت سیم‌های برق در سطح استان سال گذشته بالغ بر ۸ میلیارد تومان به شرکت برق خسارت وارد شده و برای جلوگیری از این سرقت‌ها تبدیل شبکه سیمی به کابل در تمام نقاط استان در دستور کار است.

وی گفت: در بحث سرقت‌ها علاوه بر سرقت سیم برق، ترانس، تابلو، درب تابلو‌ها و کلید‌های آن در شهر سرقت می‌شوند.

جمال معتمدی‌زاده افزود: با پیگیری‌های فراوان سال گذشته ۶۵۰ کیلومتر از شبکه‌های سیمی استان به کابل تبدیل شد که در این زمینه بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه شد.

وی با بیان اینکه شبکه‌های برق فشار ضعیف تمام روستا‌های استان امسال کابلی می‌شود، عنوان کرد: سال گذشته شبکه‌های توزیع برق ۲۵۰ روستا و ۱۷ شهر استان کابلی شد.

معتمدی‌زاده با اشاره به اینکه مجموع شبکه‌های سیمی برق در کهگیلویه و بویراحمد به یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر می‌رسد، اضافه کرد: امسال با استفاده از همه ظرفیت‌ها تلاش می‌کنیم تمامی شبکه‌های سیمی برق فشار ضعیف را به کابلی تبدیل کنیم.

وی گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه مهم و حیاتی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مهمترین مزایای تبدیل شبکه سیمی برق به کابلی، گفت: کاهش افت ولتاژ، جلوگیری از سرقت‌های احتمالی، کاهش نوسانات و ناپایداری‌ها، تأمین برق پایدار، مدیریت مصرف و ارتقای سطح رضایتمندی مشترکین برق از مهمترین مزایای شبکه کابلی است.

وی تصریح کرد: براساس ارزیابی‌های شرکت توانیر در فروردین‌ماه امسال استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، یزد، فارس، ایلام، شهر اهواز و شمال تهران از استان‌های پیش‌رو در اجرای پروژه سیمی به کابلی بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین