کد خبر: ۷۷۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۸۷ - ۰۰:۲۵

رقابت ترکیه و سوریه برای میانجی‌گری در بحران هسته‌ای ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: در حالیکه مذاکرات سعید جلیلی و خاویر سولانا، مذاکره کنندگان ارشد هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا، قرار است از روز شنبه در ژنو از سر گرفته شود و خبرها حکایت از حضور ویلیام برنز، مرد شماره 3 وزارت خارجه آمریکا در این مذاکرات دارد، وزرای خارجه سوریه و ترکیه نیز در دو اظهار نظر جداگانه از علاقه کشورهای متبوعشان، برای میانجی‌گری میان ایران و غرب در این مسأله خبر دادند. 

به گزارش سرویس هسته‌ای آفتاب، وزیر امور خارجه سوریه از درخواست فرانسه از کشورش برای ایفای نقش میانجی بین ایران و غرب برای حل بحران هسته ای خبر داد. 

ولید المعلم موضع کشورش را درباره ایفای نقش میانجی بین ایران و غرب درباره بحران هسته‌ای این کشور، بیان کرد. 

المعلم در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به درخواست فرانسه از کشورش برای ایفای چنین نقشی گفت: «نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه بر خلاف دیگر رهبران غربی شخصا و با درایت تمام از سوریه خواست از روابط خود با تهران در این باره استفاده کند». 

وی گفت: «فرانسه از سوریه ارسال پیام به ایران را نخواست بلکه خواستار ایفای نقش دمشق در نزد برادران ایرانی در این باره شد». 

در همین حال و در کشور همسایه ایران و سوریه نیز، وزیر امور خارجه ترکیه، از تلاش های کشورش برای حل و فصل مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران خبر داد. 

علی باباجان اعلام کرد: «ترکیه به منظور کمک به حل و فصل بحران بین المللی درباره مساله هسته‌ای ایران تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد». 

باباجان گفت: «آنکارا در حال گفتگو با تهران و شش کشور بزرگ درباره همه ابعاد مشوق‌های ارائه شده به تهران است».

هنوز مقامات رسمی کشورمان درباره ابعاد این میانجی‌گری‌ها اظهار نظری نکرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین