کد خبر: ۷۷۸۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
۶۱۳ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۳۴.۱ هزار میلیارد تومان برگشت خورده

افزایش ۶۵ درصدی تعداد چک‌های برگشتی

تهران همچنان به‌عنوان مرکز اصلی صدور چک در کشور به شمار می‌رود، از مجموع ۵.۷ میلیون فقره چکی که در اردیبهشت امسال وصول و پاس شده، ۱.۸ میلیون فقره مربوط به استان تهران بوده است
افزایش ۶۵ درصدی تعداد چک‌های برگشتی
آفتاب‌‌نیوز :

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تعداد چک‌های برگشتی در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال رشدی ۲۹.۹ درصدی داشته و از حیث مبلغ رشد چک‌های برگشتی ۶۵.۳ درصد برآورد شده است. تعداد چک‌های مبادله‌شده بین بانک‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۲۰.۹ درصد و از نظر ارزش ریالی ۴۹.۲ درصد رشد داشته است. نکته مهم درخصوص وضعیت چک‌های رد و بدل شده در بین بانک‌ها به‌عنوان شاخص اعتماد بازار، اینکه تعداد چک‌های مبادله‌شده در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۱۶.۱ درصد کاهش یافته؛ درحالی‌که از نظر مبلغ ریالی ۴۱.۲ درصد رشد نشان می‌دهد. از سوی دیگر تعداد چک‌های برگشتی در اردیبهشت امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۸.۶ درصد کمتر شده، اما مبلغ چک‌های برگشتی رشدی ۴۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی می‌گوید در دومین ماه از امسال در کل کشور حدود ۶.۳ میلیون فقره چک به ارزش ۲۷۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که نسبت به فروردین از نظر تعداد ۲۰.۹ درصد و از نظر ارزش ۴۹.۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. از کل چک‌های مبادله شده سهم استان تهران ۲ میلیون فقره بوده و ۴۹.۶ درصد از کل تعداد چک‌های رد و بدل شده به ۳ استان تهران با سهم ۳۱.۲ درصد، اصفهان با ۱۱.۱ درصد و خراسان رضوی با ۷.۳ درصد اختصاص داشته است. همچنین ۶۲.۵ درصد از ارزش این چک‌ها مربوط به چک‌هایی بوده که شهروندان استان‌های یادشده صادر و برای پاس شدن به بانک‌ها برده‌اند که سهم استان تهران ۴۹.۸ درصد، اصفهان ۷.۳ درصد و خراسان رضوی ۵.۴ درصد بوده است. این گزارش می‌افزاید: همچنان تهران به‌عنوان پایتخت اصلی چک در کشور به شمار می‌رود و سهم این اوراق بهادار در مبادلات تجاری بین مردم و بنگاه‌های اقتصادی بالاست؛ به‌گونه‌ای که از مجموع ۵.۷ میلیون فقره چکی که در اردیبهشت امسال وصول و پاس شده، ۱.۸ میلیون فقره مربوط به استان تهران بوده است.

گیلانی‌ها همیشه خوش‌حساب

روند وضعیت صدور و وصول چک در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که شهروندان گیلانی همچنان از نظر خوش‌حسابی و خوش‌قولی در پاس کردن چک، سرآمد سایر استان‌ها هستند و در اردیبهشت امسال بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصول شده به کل چک‌های مبادله شده در استان به‌ترتیب به استان‌های گیلان با ۹۲.۸ درصد، خوزستان با ۹۱.۴ درصد و البرز با ۹۱.۲ درصد اختصاص دارد و در مقابل بدقول‌ترین استان‌ها در پاس کردن بموقع چک‌ها به کهگیلویه و بویراحمد با ۸۴.۴ درصد، خراسان شمالی با ۸۴.۸ درصد و کردستان ۸۷.۱ درصد اختصاص دارد. این گزارش می‌افزایش بیشترین نسبت ارزش چک‌های وصول شده به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان‌ها به‌ترتیب به استان‌های زنجان و گیلان هرکدام ۹۰.۸ درصد، البرز ۸۹.۸ درصد و مرکزی ۸۷.۶ درصد مربوط می‌شده و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۸۱.۵ درصد، کردستان با ۸۱.۸ درصد و یزد با ۸۲.۱ درصد کمترین نسبت ارزش چک‌های وصول شده را به‌خود اختصاص داده‌اند.

سرآمدان چک‌های برگشتی

بانک مرکزی می‌گوید در ماه اردیبهشت امسال در کل ایران ۶۱۳ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۳۴.۱ هزار میلیارد تومان برگشت خورده که نسبت به فروردین از نظر تعداد ۲۹.۹ درصد و از نظر ارزش ۶۵.۳ درصد بیشتر شده است. به این ترتیب در ماه دوم امسال، از نظر تعداد ۹.۸ درصد و از نظر ارزش ریالی ۱۲.۴ درصد چک‌های رد و بدل شده بین مردم در شبکه بانکی پاس نشده و برگشت زده شده است.

افزایش ۶۵.۳ درصدی تعداد چک‌های برگشتی

افزایش ۶۵.۳ درصدی تعداد چک‌های برگشتی

این گزارش می‌افزاید: بانک‌های استان تهران در اردیبهشت امسال ۱۷۶ هزار فقره چک به ارزش ۱۴.۷ هزار میلیارد تومان را برگشت زده‌اند که از نظر تعداد ۹ درصد و از نظر ارزش ۱۰.۸ درصد کل چک‌های مبادله‌شده در استان پاس نشده است.

بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی در ماه دوم سال جاری به‌ترتیب به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۵.۶ درصد، خراسان شمالی با ۱۵.۲ درصد و کردستان با ۱۲.۹ درصد اختصاص داشته است؛ درحالی‌که بانک‌های استان گیلان فقط ۷.۲ درصد، خوزستان ۸.۶ درصد و البرز ۸.۸ درصد از چک‌های مبادله شده را برگشت زده‌اند.

از نظر ارزش ریالی هم سرآمدان چک‌های برگشتی شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۸.۵ درصد، کردستان با ۱۸.۲ درصد و یزد با ۱۷.۹ درصد بوده‌اند. درحالی‌که کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی در استان‌های زنجان و گیلان (۹.۲ درصد)، البرز (۱۰.۲ درصد) و مرکزی (۱۲.۴ درصد) ثبت شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین