کد خبر: ۷۷۹۰۵۵
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
واکنش رییس جامعه تورگردانان به بلیت دلاری هواپیما

چطور است دلار را جایگزین ریال کنیم؟

رییس جامعه تورگردانان ایران در واکنش به بلیت دلاری پرواز‌های داخلی برای مسافران غیرایرانی، گفت: اقدام شرکت‌های هواپیمایی در راستای تضیف و از بین بردن ریال است. حالا که آقایان خیلی دلار دوست دارند، پیشنهاد دهند ریال حذف و دلار به عنوان پول رایج کشور جایگزین شود؟
چطور است دلار را جایگزین ریال کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

ابراهیم پورفرج در نقد طرح شرکت‌های هواپیمایی برای مسافران غیرایرانی که از تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شده و بر اساس آن، بلیت پرواز‌های داخلی در مسیر‌های کمتر از یک ساعت به قیمت ۱۰۰ دلار و در مسیر‌های بیشتر از یک ساعت ۱۵۰ دلار عرضه می‌شود، اظهار کرد: زشت است دلار آمریکا را جایگزین پول ملی کشور کنیم، این کار فقط پول ملی را تضعیف می‌کند. ظاهرا کسی به این موضوع اهمیت نمی‌دهد، معیار سنجش همه چیز در کشور دلار شده است. درحالی که سیاست کشور‌های دیگر برای تقویت‌سازی و اعتبار بخشیدن به پول ملی خودشان است.

رییس جامعه تورگردانان ایران درباره اظهارات رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در مورد این که قیمت بلیت پرواز ایرانی به مثابه یارانه دادن به اتباع غیرایرانی است، اظهار کرد: این گران کردن‌ها و دو نرخی شدن‌ها هیچ ارتباطی به یارانه دادن به خارجی‌ها ندارد و این حرف‌ها همه بهانه است. اسپانیا که قطب اول گردشگری جهان است آیا با دو نرخ خدمات می‌دهد، دلار می‌گیرد؟ قیمت‌ها را دو برابر کرده است؟ یا اصلا ترکیه که از ما هم بیشتر گردشگر دارد و مثل ما گردشگران زیادی از کشور‌های همسایه‌اش دارد، قیمت‌ها را دو برابر و یا ارزی کرده است؟ ترکیه تورم ندارد؟ مشکل سیاسی و اقتصادی ندارد؟ برعکس، این کشور همه خدمات گردشگری را ارزان‌تر کرده است تا به مزیت کشورش اضافه کند. در کشور ما با آمدن اتباع کشور‌های همسایه چه اتفاقی افتاده که مثلا در اسپانیا و ترکیه رخ نداده و ما می‌خواهیم به این بهانه قیمت‌ها را دو برابر کنیم؟

او افزود: در کجای دنیا وقتی خدمات یا کالایی را می‌خواهند بفروشند، ملیت شما را می‌پرسند؟ اگر یک خارجی به کشور ما سفر می‌کند باید با همان قیمتی غذا بخورد یا سفر کند که ما غذا می‌خوریم و سفر می‌رویم. اگر فرض را بر این بگذاریم که قیمت خدماتی مثل پرواز و هتل برای اتباع غیرایرانی ارزان است، بدانیم که این یک مزیت برای کشور است.

او به اظهارنظر‌هایی درباره این‌که چرا تورگردان‌ها فقط باید از دلار گردشگر و اتباع خارجی بهره ببرند و ارز خارجی اتباع غیرایرانی به دیگر بخش‌های خدماتی مثل هتل و راننده و هواپیما نمی‌رسد و با آن‌ها به ریال معامله می‌شود، این چنین پاسخ داد: آن‌هایی که به خاطر مسافر غیرایرانی طلب دلار می‌کنند، بر این باورند که ما مستقیم از توریست خارجی دلار و یا ارز می‌گیریم و آن را در جیب خودمان می‌گذریم، درحالی که طرف حساب ما شرکت‌های خارجی هستند، نه توریست‌ها. این توریست‌ها هم پولشان را به شرکت خارجی می‌دهند نه ما. پول بعضی از ما تورگردان‌ها بیشتر از سه سال است نزد شرکت‌های خارجی مانده است. تمام حساب‌ها در خارج از کشور بسته شده است. بانک ملی که قبلا با آن کار می‌کردیم تحریم شده است، فقط صرافی‌ها مانده‌اند که شرکت‌های خارجی اصلا به این روش اعتماد ندارد و به خاطر قوانین کشورشان اصلا زیر بار انتقال وجه از طریق صرافی نمی‌روند. به سختی متقاعد می‌شوند پول را به حساب یک شخص دیگر در خارج از کشور و یا صرافی‌ها واریز کنند.

این تورگردان اضافه کرد: از طرفی، توریست خارجی مگر چقدر با خود پول جابه‌جا می‌کند، آن‌ها به این شیوه اصلا عادت و اطمینان ندارند، در همه جا از کارت اعتباری استفاده می‌کنند، در ایران است که محدودیت دارند. نهایت پولی که حمل کنند هزار دلار است که آن هم برای خرید سوغاتی و یا بازدید و کار‌های ضروری دیگر است. آن دلار‌ها و یوروهایشان را که به ما نمی‌دهند تا ما هم به شرکت‌های هواپیمایی و هتل بدهیم. البته، آقایان اگر تا این حد مایل‌اند دلار مثل پول ملی وارد جریان معاملات داخلی کشور شود، راه‌حل بدهند ما این دلار‌ها را چگونه وارد کشور کنیم؟ شما در کدام بانک خارجی می‌توانید حساب باز کنید که ما هم آنجا حساب باز کنیم، به کدام روش دلارهایتان را به ایران می‌آورید که ما تورگردان‌ها نمی‌توانیم وارد کنیم، راهش را به ما هم نشان دهید.

پورفرج ادامه داد: شرکت هواپیمایی و یا هتلداری که اصرار دارد خدمات را ارزی و دلاری بفروشد، اصلا متوجه نیست با فراوانی گردشگر است که اقتصاد او بهبود پیدا می‌کند و می‌تواند دو برابر فروش داشته باشد. در دنیا برخلاف ایران، هتل‌ها فقط اتاق‌فروشی نمی‌کنند، خدمات می‌فروشند و درآمدشان از بخش‌های دیگر تأمین می‌کنند، حالا هتلدار ایرانی بلد نیست خدمات بفروشد و از این راه درآمد بیشتر کسب کند، تاوان آن را گردشگر و تبعه خارجی باید بدهد؟ هتل‌ها در حالت عادی هم سالی دو مرتبه قیمت‌ها را افزایش می‌دهند حالا هم می‌خواهند قیمت‌ها را ارزی کنند. شرکت‌های هواپیمایی هم همینطور. اصلا این‌ها چه بهبودی در کیفیت خدمتشان داشته‌اند که می‌خواهند خدماتشان را ارزی بفروشند؟

او با اشاره به منع سفر به ایران از سوی برخی کشور‌های اروپایی و امریکایی اظهار کرد: حالا که چند نفر بیشتر از کشور‌های همسایه به ایران سفر می‌کنند باید در‌های مملکت را به روی آن‌ها ببندیم؟ جلوی سفرشان را با این تصمیم‌های عجیب و خطرناک بگیریم؟ به جای این‌که کمک کنید حالا که اروپایی‌ها و امریکایی‌ها به ایران کمتر می‌آیند، از بقیه کشور‌ها بیشتر توریست و مسافر بیاید دست به دست همدیگر داده‌اید همین حداقل‌ها را هم از بین ببرید؟ این اندیشه غلط از کجا ناشی می‌شود؟ آیا آن خارجی‌ها اشتباه می‌کنند به ایران سفر می‌کنند؟ باید از این رفتار خجالت کشید که دلار را معیار همه چیز کرده‌اید، اصلا چطور است ریال را حذف کنیم و دلار را رسما وارد معاملات کنیم و واحد پولی کشور کنیم نام آن را هم "دلار ایران" بگذاریم؟! ما جز ارزانی چه مزیت دیگری برای خارجی‌ها داریم، چه خدمات متفاوتی به نسبت بقیه می‌دهیم که مزیت باشد، هواپیما‌های خوبی داریم، هتل‌هایمان خدمات ویژه و جذابی می‌دهند؟ ارزانی مهمترین مزیت ایران برای مسافران خارجی است.

او ادامه داد: مساله اصلا میزان استفادۀ اتباع و مسافران غیرایرانی از پرواز‌های داخلی نیست، مساله این است که این تصمیم‌ها، علاوه‌بر این‌که تبعیض‌آمیز است، پول ملی را بیشتر تضعیف می‌کند و در ادامه اثرات سوء بیشتری در دیگر بخش‌ها دارد و حتما با سود موقت و کوتاه مدتی که برای عده‌ای به همراه دارد، گرانی‌های بیشتری را برای طیف بیشتر مردم در داخل کشور رقم می‌زند.

پورفرج گفت: در هیچ کشوری به پول ملی خود این چنین خیانت نمی‌کنند. همین اخیرا سفری به دبی داشتم، شب رسیده بودم و فقط یورو همراهم بود، رزرواسیون هتل پیشنهاد کرد، چون خسته هستم فعلا یورو را امانت تحویل بگیرد، اتاق را در اختیارم بگذارد و فردا من پول اتاق را به درهم (واحد پول امارات) پرداخت کنم. سوای رعایت اصول حرفه‌ای مهمان‌نوازی، این چنین به سرزمین و پول خود اعتبار و ارزش می‌دهند. بقیه کشور‌ها هم که به اقتصاد و آینده سرزمین خود بها می‌دهند همینطوری رفتار می‌کنند.

رییس هیأت مدیره جامعه تورگردان بیان کرد: من سی‌وسه سال است که در گردشگری کار می‌کنم از سال ۱۳۶۸ مجوز شرکت خود را گرفته‌ام و سی‌وسه سال است که مبارزه و جنگ می‌کنم و مدام یک حرف را تکرار می‌کنم، دیگر ذهن خالی برایم باقی نمانده است تا به این فکر کنم چطور توریست بیشتری جذب کنم. گاهی خسته می‌شوم و می‌گویم رها کنم، اما دلم می‌سوزد همه این سال‌ها زحمت کشیده‌ام. اجازه بدهید رفت و آمد به این کشور بیشتر شود، مطمئن باشید سود این رفت‌وآمد‌ها برای همه مردم، بیشتر از دو نرخی کردن پرواز و هتل برای چندتا توریست کشور همسایه خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین