کد خبر: ۷۷۹۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

نخست وزیر استرالیا خطاب به چین: از اشتباهات پوتین درس بگیرید!

نخست وزیر استرالیا همزمان با عزیمت به اروپا برای شرکت در نشست رهبران ناتو، به دولت چین هشدار داد تا از "اشتباهات و ناکامی‌های استراتژیک" روسیه در اوکراین درس بگیرد.
نخست وزیر استرالیا خطاب به چین: از اشتباهات پوتین درس بگیرید!
آفتاب‌‌نیوز :

 آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا به خبرنگاران همراهش در سفر به اسپانیا برای شرکت در نشست ناتو گفت: جنگ اوکراین کشورهای دموکراتیک چه آنهایی که عضو ناتو هستند و چه آنهایی که همچون استرالیا عضو این ائتلاف نظامی نیستند را گردهم آورد.

به گزارش بلومبرگ، آلبانیز در پاسخ به این سوال که دولت چین باید از حمله روسیه به اوکراین به ویژه به خاطر جاه‌طلبی‌هایش نسبت به تایوان چه درسی بگیرد، گفت: این جنگ نشان داد که تلاش‌ها برای اعمال تغییر از طریق زور بر یک کشور مستقل با مقاومت مواجه می‌شود.

دولت چین تحت رهبری شی جینپینگ صریحا خواست خود را درباره یکپارچه شدن چین با جزیره تایوان در دهه‌های آتی اعلام کرده است. اگرچه چین و تایوان بیش از ۷۰ سال است که به صورت مستقل از یکدیگر اداره شده‌اند، اما پکن مدت‌هاست که تایوان را یکی از استان‌های مرتد خود می‌داند.

چین در سال‌های اخیر مانورهای نظامی‌اش را در حریم هوایی و دریایی نزدیک به تایوان افزایش داده است و آمریکا و متحدانش تاکید کرده‌اند که این امر الگوی افزایش اقدامات تهاجمی نسبت به تایوان است.

این اظهارات جدید نخست وزیر استرالیا در حالی مطرح می‌شود که استرالیا و چین به صورت آزمایشی از سر گیری مشارکت‌های دیپلماتیک تحت دولت چپ میانه آلبانیز را بررسی می‌کنند.

با این حال، تعداد زیادی نکته درباره تنش‌های دیپلماتیک موجود میان این دو کشور وجود دارد از جمله حضور رو به رشد پکن در اقیانوس آرام، اقدامات تنبیهی چین علیه صادرات استرالیا و بازداشت دو تبعه استرالیایی-چینی سرشناس.

آلبانیز در نشست ناتو در اسپانیا به رهبران سه کشور آسیایی-اقیانوس آرام دیگر از جمله ژاپن، کره جنوبی و نیوزیلند ملحق خواهد شد و سپس برای نشستی به منظور بهبود روابط با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه راهی پاریس خواهد شد.

نخست وزیر اسرالیا همچنین از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای سفر به کی‌یف دعوت شده اما هنوز تایید نکرده که آیا به این سفر خواهد رفت یا خیر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین