کد خبر: ۷۷۹۰۷۴
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

چرا باید بطری یکبار مصرف را دور انداخت؟

اما مهم‌ترین مشکل مربوط به استفاده مجدد از بطری‌های یکبار مصرف است زیرا به‌مرور زمان، ترکیبات شیمیایی پلاستیک با مایع درون بطری مخلوط می‌شود که پدیده‌ای به‌نام شستشوی شیمیایی ایجاد می‌کند.
چرا باید بطری یکبار مصرف را دور انداخت؟
آفتاب‌‌نیوز :

امروزه استفاده از بطری‌‌های یکبار مصرف کاربرد زیادی دارد و بسیاری افراد به‌خصوص در هوای گرم از این بطری‌ها برای همراه‌ داشتن آب استفاده می‌کنند. در حالی‌که براساس مطالعات مختلف، استفاده مجدد از این بطری‌ها زمینه‌ساز آسیب‌های مختلف سلامت در طولانی‌مدت خواهد بود زیرا حاوی حدود 400 نوع ترکیب شیمیایی خواهند بود.

برخلاف تصور در مورد کاربرد راحت‌ بطری‌های یکبار مصرف نسبت به بطری‌های شیشه‌ای، این بطری‌ها از نظر سلامت مطمئن نیستند و مطالعات مختلف از جمله پژوهش اخیر در نشریه گاردین نشان می‌دهد که حاوی ذرات پلاستیک هستند که سمی به‌نظر می‌رسند. مهم‌ترین نوع پلاستیک مورداستفاده در بطری‌های یکبار مصرف، پلی‌تیلن ترفتالات است که تحت‌عنوان پِت (PET) شناخته می‌شود. این ذرات پلاستیک زمینه‌ساز اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز می‌شوند و بر فعالیت سلول‌ها تاثیر می‌گذارند که بروز تحریکات پوستی و مجاری تنفسی همچنین اختلالات قاعدگی و سقط جنین حتی کاهش باروری و سرطان را نیز در پی دارد.

ورود تدریجی ذرات سمی
اما مهم‌ترین مشکل مربوط به استفاده مجدد از بطری‌های یکبار مصرف است زیرا به‌مرور زمان، ترکیبات شیمیایی پلاستیک با مایع درون بطری مخلوط می‌شود که پدیده‌ای به‌نام شستشوی شیمیایی ایجاد می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 400 ترکیب شیمیایی در این بطری‌ها وجود دارد. گرچه پس از استفاده مجدد از بطری یکبار مصرف فقط به‌نظر می‌رسد که کیفیت آب تغییر کرده اما با بررسی آزمایشگاهی می‌توان به وجود ذراتی به‌نام آنتیموان پی برد که ترکیبی بالقوه سرطان‌زاست و از نظر خطر، آسیبی شبیه آرسنیک دارد. هرچه مدت زمان بیشتری آب در این بطری‌ها نگهداری شود، مواد سمی بیشتری وارد آب می‌شود که به‌خصوص در معرض گرما افزایش پیدا می کند.

محیط مساعد رشد و تکثیر باکتری‌ها
دیگر آسیب اینکه بطری‌‌های یکبار مصرف ممکن است آغشته به باکتری‌های بیماری‌زا شوند که پس از استفاده مجدد، امکان رشد و تکثیر این باکتری‌ها افزایش پیدا می کند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که با هر بار استفاده از بطری نیز باکتری‌های دهان نیز وارد بطری می‌شود و متاسفانه بررسی آزمایشگاهی نشان‌دهنده حجم بالای باکتری همانند محیط‌های بسیار آلوده است.

ارجحیت بطری های شیشه‌ای
با توجه به آسیب بطری‌های یکبار مصرف، بهترین راهکار برای نگهداری آب، انتخاب بطری‌های شیشه‌ای است. بطری‌های شیشه‌ای قابلیت شستشو و ضدعفونی خوبی دارند و آلودگی کمتری نسبت به پلاستیک جذب می‌کنند. البته بطری‌‌های یکبار‌ مصرف به‌دلیل آسیب زیست‌محیطی نیز بهتر است از کاربرد در زندگی روزمره کنار گذاشته ‌شوند.

منبع: سلامت

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین