کد خبر: ۷۷۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۳
تحلیل مدیر مسئول رسالت درباره طرح اقتصادی دولت

قطع یارانه انرژی تورم 64 درصدی ایجاد می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرمسوول روزنامه رسالت با بیان این‌که رئیس‌جمهور از جنس مردم است و بر اجرای عدالت تاکید دارد، اظهار کرد: «با قطع یارانه انرژی قیمت تمام شده کالاها افزایش و حداقل 64 درصد تورم ایجاد می‌شود، بحث این است که به گونه‌ای قدرت خرید مردم باید جبران شود که اقشار کم‌درآمد جامعه آسیب نبینند». 

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، به نقل از مهر، مرتضی نبوی که در گردهمایی هفتگی اصناف و بازار در مسجد امام خمینی (ره) سخن می‌گفت همچنین اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی را پیش‌نیاز و مقدمه‌ واجب برای اصلاح نظام یارانه‌ها برشمرد. 

او اظهار داشت: «اجرای طرح تحولات اقتصادی که رئیس‌جمهور مطرح کرده است تنها با دولت سبکبال، چابک، سیاستگذار و ناظر می‌تواند موفق باشد».

وی افزود: «وقتی دولت حجیم و بزرگ می‌شود دخالتش در اقتصاد بیشتر می‌شود و جایی برای رقابت بخش خصوصی که لازمه‌ پویایی اقتصاد است باقی نمی‌گذارد».

مدیرمسوول روزنامه رسالت همچنین کلید موفقیت و شرط ابتدایی اجرای طرح تحولات اقتصادی را اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی دانست و گفت: «اگر دولت آزاد شدن منابع ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ها را به عنوان منبع درآمد برای خود تلقی و از آن برای جبران کسری بودجه استفاده کند، قدرت خرید مردم کاهش و شکاف بین دولت و ملت افزایش خواهد یافت».

وی افزود: «تجربه تک نرخی کردن ارز نشان داد دولت قیمت دلار را از هفت به 140 تومان رساند و نتیجه این شد که درآمد دولت افزایش و قدرت خرید مردم کاهش یافت».

نبوی همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی تاکید کرد: «برای موفقیت طرح تحول اقتصادی دولت ابتدا باید سیاستهای اصل 44 را صادقانه اجرا و بار خود را سبک کند و بخشی از منابع آزاد شده از محل یارانه‌ها باید صرف حمایت از تولیدات داخلی شود، چرا که اکنون با وجود استفاده از انرژی یارانه‌ای واحدهای تولیدی ما توان رقابت با رقبای خارجی را ندارند، چه رسد به این‌که یارانه‌ها قطع شود».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: «برای اجرای طرح تحولات اقتصادی نقش دولت باید از بنگاهداری اقتصادی و تصدیگری به سیاستگذاری تبدیل شود، چرا که اقتدار دولت در سیاستگذاری است نه مزرعه‌داری و کارخانه‌داری».

وی افزود: «اکنون دولت تامین‌کننده انحصاری برق، گاز، آب و ... است. وقتی قیمت این اقلام افزایش می‌یابد و رقیبی برای دولت وجود ندارد تاوان آن را مردم می‌پردازند».

نبوی همچنین به سفرهای استانی دولت اشاره کرد و گفت: «انجام این سفرها خوب است ولی دولت نباید در این سفرها با وعده‌ها و وعید بار و مسوولیت خود را سنگین‌تر کند».

وی در بخش دیگری از سخنان با تاکید بر بررسی طرح تحولات اقتصادی از سوی اقتصاددانان تصریح کرد: «باید جمع مسئولی از نخبگان اقتصادی ابعاد طرح تحولات اقتصادی را بررسی و اولویت‌بندی کنند. اگر اجزای طرح هماهنگ با هم نباشند اثرات مخرب به جای خواهد گذاشت». 

نبوی گفت: «دولت فقط صورت مسأله را طرح کرده ولی نگفته است چگونه می‌خواهد طرح تحول اقتصادی را اجرا کند. اگر قیمتها آزاد شود چگونه می‌شود نرخ سود بانکی را به صورت دستوری کاهش داد».

وی ادامه داد: «شکی وجود ندارد که رئیس‌جمهور با هدف خدمتگزاری به مردم به‌ویژه برای اقشار مستضعف و کم‌درآمد بحث تحولات اقتصادی را مطرح کرده است، کاری که دولتهای قبلی به هر دلیل انجام ندادند ولی قبل از هر اقدامی دولت باید با پرهیز از دخالت در اقتصاد زمینه‌ رقابت سالم برای بخش خصوصی را فراهم کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین