کد خبر: ۷۸۰۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵

استفان دوجاریک: همیشه از برجام و روند آن حمایت کرده‌ایم

سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که این سازمان همیشه از برجام و روند آن کاملا حمایت کرده است.
استفان دوجاریک: همیشه از برجام و روند آن حمایت کرده‌ایم
آفتاب‌‌نیوز :

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره ادعاهای رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران افزود: ما معتقدیم این توافق (برجام ) ابزار بسیار موثری بود.

سخنگوی سازمان ملل همچنین در خصوص این ادعاها که مذاکرات به شکل مثبتی پیش نمی رود، ابراز نگرانی و تاکید کرد: امیدواریم طرف ها بتوانند به مذاکرات ادامه دهند.

وی در عین حال از ایران خواست به تعهدات خود تحت برجام و آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز سه شنبه در گفت‌وگو با رادیوی ملی عمومی آمریکا (ان پی آر) مدعی شد که مذاکرات قطر فرصتی بود که به هدر رفته است.

این ادعای رابرت مالی در حالی مطرح شده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم، گفت: اما طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت.

تارنمای ان پی آر امروز به نقل از مصاحبه با «رابرت مالی» نوشت که اتحادیه اروپا به دنبال آن بود تا دستکم یک تلاش دیگر انجام داده و دو هیأت را دعوت کردند تا با آنها دیدار کنند.

این مقام آمریکایی مدعی شد: امید می‌رفت که ایران اراده‌ای برای توافق نشان دهد ولی به نظر می‌آید که در حال حاظر امکان ارائه پاسخ نداشته و مذاکرات دوحه بیشتر فرصتی بود که به هدر رفت.

مذاکرات هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره این مذاکرات در توییتر نوشت: «دکتر [علی] باقری با جدیت و در هماهنگی کامل با اینجانب به مذاکرات منطقی، مستدل و فعال برای لغو تحریم‌ها ادامه می‌دهد. ما با قدرت و منطق به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم. واقع بینی آمریکا و اخذ تضمین پایدار در نفع کامل اقتصادی ایران از توافق، می‌تواند نتیجه مذاکرات را ثمربخش کند.»

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز نهم تیر ماه در نشست شورای امنیت در این باره گفت: ما در مذاکرات دوحه که جدی و مثبت بود با جدیت عمل کردیم. مانند گذشته، برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بود. هیأت مذاکراتی ما آماده است که دوباره به طور سازنده وارد گفت‌وگو شده تا به توافق برسیم. توپ در زمین آمریکا است و اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و قصد جدی خود را برای اجرای تعهداتش نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه گذشته به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌ وگوها صرفا به تصمیم‌های سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین